Rohkea mies pukeutuu vaikka kirkkaanvihreisiin housuihin

Viihde
Kommentoi 26

Tällä hetkellä miesten pukeutumisessa on nähtävillä ainaisen perinteisen linjan lisäksi myös värikkäämpää suuntausta.

Pastellien, kuten vaaleanpunaisen ja mintunvihreän lisäksi vaatteita ja asusteita ilostuttavat nyt myös poltetut sävyt. Nuoret miehet ovat ottaneet uudet suuntaukset hyvin vastaan, sillä vaatteisiin kiinnitetään yhä enemmän huomiota.

– Nuoret miehet ovat todella tietoisia pukeutumisestaan. Ideoita otetaan esimerkiksi televisio-ohjelmista, kuten vaikka MTV Music Awardsin tai Melodifestivalenin juontajilta, Stockmannin vaatemyyjä Mirkka Säilä kertoo.

Vaatteissa käytettävät värit voivat olla räikeitäkin, eikä niiden käyttöä esimerkiksi housuissa häpeillä. Vihreät tai punaiset housut kertovat rohkeasta käyttäjästään.

– Värejä käyttävät aika lailla kaiken ikäiset, vanhemmatkin haluavat väriä, Säilä avaa.

Värien lisäksi toiseksi tämän hetken ykköstrendiksi Säilä nostaa erilaiset asusteet. Juhliin voi laittaa rusetin ja työpaikalle ottaa mukaan muunkin kuin läppärilaukun.

Klubitakin taskusta pilkottaa väriyhdistelmiin sopiva taskuliina ja tyylikäs vyö saa kokonaisuuden napakammaksi.

– Aikaisemmin miehillä on ollut vain yksi vyö, jota on käytetty kaiken kanssa. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut. Suosittuja ovat nyt esimerkiksi konjakinruskeat, punaiset ja valkoiset vyöt.

Tämän hetken monipuolisimmaksi asuksi Säilä valitsee klubitakin, jota voi yhdistellä niin juhliin kuin arkeen ja työpaikallekin sopivaksi kokonaisuudeksi.

Tämän alunperin esimerkiksi golf- ja purjehdusseuran tummansinisen jakun voi yhdistää vaikka vaaleiden housujen tai farkkujen kanssa. Nimenomaan takin monipuolisuus puolustaa sen nousevaa suosiota varsinkin nuorten keskuudessa.

– Klubitakkeja on aina ollut paljon, mutta nyt ne ovat taas nousemassa, Säilä toteaa.

Parin vuoden välein vaihtuvat muotisuuntaukset tuovat mukanaan aina jotain uutta. Esimerkiksi miesten juhlapuvuissa ollaan Säilän mukaan siirtymässä kohti leveämpiä kauluksia ja mustan rinnalle on tullut harmaan eri sävyjä, sinistä ja ruskeaa.

– Nyt käytetään myös taskun liepeissä koristeena käsitikkauksia. Kankaissa leikittelevät ruutu, raita, sekä myös hohtavat pinnat.

Vapaamman pukeutumisen kirkkaat värit ilahduttavat myös vaatteiden alla, sillä miesten ykkössuosikkeja, trikooboksereita, saa lähes kaikissa väreissä. Myös sukissa kirkkaat värit hurmaavat.

– Sukat saavat jopa vilkkua lahkeen alta, Säilä vinkkaa.

Testimiehen asuissa väripilkkuja ja käytännöllisyyttä

Miesten pukeutumisen testimallina toimivalle himpun alle kolmekymppiselle miehelle Säilä valitsi puettavaksi kolme eri tilanteeseen sopivaa asua. Tavallisesti ruotsalaisketjun tusinahuppariin ja farkkuihin pukeutuva mies koki vaatteiden myötä melkoisen muodonmuutoksen.

Rennonpuoleiseen juhlapukuun valikoitui tummansininen klubitakki, vaaleat housut, kunnolliset tummanruskeat kengät ja kauluspaita. Asu sopisi esimerkiksi ylioppilasjuhliin tai muihin juhliin, joissa pukukoodina ei ole tumma puku.

– Tietysti juhliin mennään aina koodin mukaan, mutta suunta on mennyt nyt rennompaan. Esimerkiksi irtotakkeja käytetään paljon, kuten myös housuja. Enää ei mennä farkuissa, niinkuin joskus on saatettu tehdä, Säilä muistelee.

Toiseksi asuksi löydettiin siistiin sisätyöhön sopiva rennompi työasu, joka ajaisi asiaansa esimerkiksi mainostoimistossa tai it-alalla. Kenkävalinnalla asusta saa nopeasti joko virallisemman tai rennomman. Esimerkiksi juhla-asun kanssa käytetyt kengät sopisivat Säilän mukaan myös näiden farkkujen kaveriksi.

Farkkujen kanssa päädytään kuitenkin tällä kertaa rennompiin tossuihin, oransseja yksityiskohtia sisältävään kauluspaitaan, klubitakkiin ja väreihin sopivaan taskuliinaan. Lisäksi mukaan saadaan vielä laukku, jonne voi sujauttaa vaikka läppärin.

– Töissä vaatteiden täytyy olla mukavat päällä ja housujen täytyy ehdottomasti olla sopivat, Säilä painottaa.

Vapaa-ajan asussa väri-iloittelu on ottanut jo enemmän valtaa. Housut ovat vaihtuneet rennon pehmeisiin ja jalassa on notkeat tossut. Paidassa on edelleen kaulukset, mutta ne on värikkäässä pikee-paidassa nostettu rennosti pystyyn. Asun kruunaa villatakki, jonka pinta on käsitelty kuluneeksi.

– Vapaa-ajassa vaatteiden tulee olla helppohoitoisia ja niiden tulee olla mukavia päällä. Vaatteissa on paljon värejä ja kesää kohden tietysti tulee myös shortseja, Säilä kertoo.

26 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Henriikka Eloluoto kuva
Henriikka Eloluoto

Kommentit

11.4.2012 16:09

Miten ihmisestä tuli lopulta näin turhamainen? Vuodesta toiseen samat kotkotukset. Erään yhteisön tahtotilana on luoda yhteiskunta jossa asiat suunnitellaan ja toteutetaan tieteen ehdoilla. Tässä tapauksessa tutkittaisiin parhaat materiaalit eri säätiloille ja parhaat leikkaukset eri kokoisille ja muotoisille ihmisille ja that´s it. Samat vaatteet kestäsivät käytössä ja olisivat korjattavissa. Nykyiseen turhamaisuuteen uppoavat rahat vosi käyttää vaikka downsiftaamisen jossa täällä olikin jo puhetta.

11.4.2012 16:30

Lukaistuani tuon artikkelin tuli välittömästi mieleen, mieten PINNALLISESSA maailmassa tässäkin pikku purkissa, Vihdin kunnassa asutaan.
Mitä tekemistä näillä housumarkkinoilla on todellisen elämän kanssa?

Kuluttamista kai tuo artikkeli yrittää edistää, vaikka sitähän on niin, että maapallo sairastaa kuolemantautia, eikä toivu siitä koskaan.
Siinä sitten jotkut pokoilevattrendikkäissä housuissa???
Kaunis näky maailman raunioilla!

Aivot sieltä housuista hattuun, niin meillä kaikilla on parempi tulevaisuus!

11.4.2012 16:35

Minne unohdit ne HOUSUT? Jotka tietysti olivat kaksi eri lahjetta koska tuplana vieläkin.
Hame on hame ja housut edelleenkin samalla tyylillä kaksi eri pukinetta? Naisetkin täysin
tämän hyväksyvät? Milloin alkanut ja päättymistä turha kysyäkään?

11.4.2012 16:41

Toivon vaan, ettei kummassakaan lahkeessa ole mitään lisääntymiskykyistä.

11.4.2012 16:37

Harmi, että äskeiseen jäi kirjoitusvirheitä, mutta yhtä kaikki:
en voi käsittää ihmisten jatkuvaa omahyväisyyttä ja oman napanöyhdän ympärillä pyörimistä, tuollaista turhamaisuutta.

Eikö täällä ole muka suurempia asioita, isoja linjoja, joita miettiä, mureksia ja joille voisi jotain tehdäkin kun poistuisi peilin ääreltä tuijottamasta virheetöntä kuvaansa?

11.4.2012 17:08

Onpa katkeraa kitinää kaikilla näillä "kommentoijilla"... Piti käydä katsomassa nämä kommentit ja oikeassa olin: jokainen itkee pinnallisuudesta ja maailman tuhoutumisesta. Hankkikaa elämä! Siisti pukeutuminen ei ole aina merkki turhamaisuudesta ja pinnallisuudesta vaan ammattimaisuudesta niiden "suurempien asioiden" parissa. Mitä mahdatte itse pipertää?

11.4.2012 17:32

Tosimies pukeutuu, tai ei. Turha mussuttaa mistään. Sen ymmärrän ja pidän ainoana asi-
na, että hautajaisiin ja häihin pitää pukeutua! Edellämainittuun ainakin. Tämä asia on kuin
siviilipalvelus. Koskaan milloinkaan et voi näitä tilaisuuksia palauttaa kuvien muodossa ta-
kaisin. Valinta tehty, takaisin et pääse. Kummassakaan.

11.4.2012 18:03

Kyllä tähän kosmoskseen marinaakin mahtuu ja sitä pitää tullakin, muuten ollaan kun pumppulinnassa kaikki orastavina teineinä, joilla on TOSIKIVAA, TOSIKIVAA ja TOSIKIVAA!!

11.4.2012 18:13

No on se hyvä että miesten pukeutumisessa tapahtuu viimein jotain!

Pukeutuminen tuskin on turhamaisuutta, eiköhän tuo ulkoilma pakota jotain vartalonsa verhoksi asettaman? Ja koska harva vaatteitaan itse tekee, on ne kaupasta haettava. Ja kaupassa on vain sitä mitä sinne sisäänostajat hankkivat. Kirppiksiltä on turha miesten vaatteita hakea, ei ole kokoja tai ovat jo melko loppuun käytetyt.

Itse tosin olen vaihtanut kesähousut kiltteihin jo vuosia sitten. Ja teen ne itse. Mutta kaikki ei ole yhtä onnekkaita, heille shoppailu suotakoon.

11.4.2012 22:39

Miesten pukeutuminen on ollut alennustilassa suomessa jo pitkään, vielä 50-luvulla oli saatavissa laadukkaita kotimaisia miestenvatteita mutta sen jälkeen alamäki alkoi. Normaalikaupoista on lähes mahdoton löytää laadukkaita miesten asusteita ja valikoimat ovat naurettavan pienet naisten vaatteisiin verraten. Normivaihtoehtona on pukeutua lököttaviin collegehousuihin, liekki-ja kiitospaitoihin ja pipoon (huppari on hyvä, voi peittää kasvonsa kun hävettää). Juhlatamineissa löytyy turon polyesteripukuja sekä paitoja (tuo itäblokin perintönä jäänyt hirvittävä hiostava materiaali) tai dressmannin vastaavaa halpapukua. Onneksi nyt nyt on viitteitä että tilanne on paranemassa. Toivottavasti kauppojenkin valikoima paranee, niin ei tarvitse enään kaikkea tilata netistä ulkomailta. Laatuvaatteiden hinnat ja valikoima kun ovat siellä ihan eri luokkaa, positiivisessa mielessä. Kannattaa tutustua...
Ja nyt en tarkoita muotia, joka on 98% bullshittiä, vaan oikeasti laadukkaita ja ajattoman tyylikkäitä vaatteita joitten elinkaari on pitkä.
PS: Ja älkää aina antako vaimoväen ja myyjien valita asusteitanne. Harmittavan usein lopputulos on säkkimäisen lököttävä .

12.4.2012 06:53

Vihreät housut ilmaisevat suuressa maailmassa myös seksuaalista suuntautumista joten siinäpä yksi syy miksi heterot eivät käytä vihreitä housuja.

12.4.2012 10:08

Niinkö? Minä käytän vihreitä housuja vaikka olen hetero. Jos joku luulee homoksi niin eipä tuo mitään. Ei haittaa.

12.4.2012 14:18

Mä taas käytän vihreitä housuja siksi että kaikki pitäisi muo muotitietoisena homona.

12.4.2012 17:51

Huomaan että täällä on paljon muotiasiantuntijoita. Minulla on vihreät housut jotka ostin phuketista 3v sitten, ja nyt minulle tuli pinkinvärinen pikkutakki, olen noita kotona jo sovitellutkin yhteen ja mielestäni hienosti sopivat. Mitä mieltä te asiantuntijat olette että voiko 64vuotias mies tuollaisella väriyhdistelmällä lähteä Järvenpään yöelämään? nyt kun nuo värikkäät asusteet on muotia. Vappuna ajattelin paikalliseen yökerhoon mennä.

13.4.2012 08:52

Rohkea mies käyttää pitkiä kalsareita, aina. Myös uimahousujen kanssa.
Hiirulais-miehet pukeutuu värikkäästi, urokset verkkareihin.

13.4.2012 09:55

Minä käytän vihreitä reisitaskuhousuja aika usein, olivat tarjouksessa Tarjoustalossa..

13.4.2012 10:41

Rohkea mies ajaa Hiacella ja mussuttaa toisten vihreistä housuista.

13.4.2012 10:53

Rohkea mies käyttää housuja ainoastaan nudistirannalla.

14.4.2012 20:49

Tosimies uskaltaa pukeutua niin kuin haluaa, väri on silloin se mikä se on.
Nösst seuraa trendejä eivätkä uskalla olla omia itsejään.

14.4.2012 22:10

Keksisikö joku hieman turhanaikaisemman keskustelunaiheen?

14.4.2012 22:25

Sehän riippuu ihan tarjonnasta mitä ostetaan. Jos tarjolla on vain ruskeita ja mustia peruspaitoja, sitä kansa ostaa.

Yksi mikä ihmetyttää näissä miestenkin vaatteissa on se, että mitä suurempi koko sitä kalliimpi ja rumempi vaate! Eipä löydy kauniita mallileikkauksia ja kivoja yksityiskohtia. Oikeista paikoista väljiä, harkittuja, taidokkaasti muotoiltuja ja kropalle "armollisia" vaatteita on vaikea löytää. Vaivaa ei ole nähty, mutta rahastetaan törkeästi.

15.4.2012 12:54

On se aika kuvaavaa, että jengi ärähtää heti pinnallisuudesta, kun puhutaan miesten pukeutumisesta. Heikot naiset saa vapaasti leikkiä, mutta ootas kun tosi-mies (=tosi-ihminen?) leikkii (tai noudattaa omaa mieltään), nin hirveä vikinä. Osoittaa vaan, kuinka valta sisäistetään oman kropan kontrolliksi.

Ja: on kurjaa, että miehille ei suunnitella monipuolisempia vaatteita. Kun ei miehetkään kerta o yhdestä muotista, ja kaipaavat saada näyttää hyvälle ja kaipaavat sitä, että heitä kehutaan. :)

15.4.2012 18:36

Jos tosimies pukeutuu verkkareihin ja homot vihreisiin farkkuihin, niin onko lutkavetimiin pukeutuvat naiset sitten leboja?

15.4.2012 23:07

Mh. Mikä on tämä hyppäys, jolla lutkavetimistä päästään le[s]bouteen? Eikös sitä yleensä ns. julkisessa keskustelussa tykätä väittää, että naisen "seksikäs" pukeutuminen väistämättä tähtää miehen miellyttämiseen?

"Kun villasukkas suhisee köökin lattialla
Aika vähän merkkaa mikään muu
Siinä se"
(Teleks: Siniharmaasilmäinen)

26.4.2012 17:31

Tonni vetoo että ens keväänä vihreet pöksyt on miehillä niin last season että vain urvoista urvoin voisi edes ajatella niiden käyttämistä. Mutta ei hätää keltainen pelastaa ja on niin in kuin olla voi. OSTA keltaista ja ole sinäkin IN on ääni kellossa alle 300 päivän päästä.

Aattelepa ite noita Amerikan hommia
Ite ne kyhää itelleen pommia
Bushi on ihan pimpeli pompeli
Ite se Osamalle takkia ompeli
Kohta ei muut saa tehä ees lasta
Ellei sen malli tuu Amerikasta
Lähiössä hiippailee formaattikakarat
Paidassa Amerikan tähtiä sakarat

refrain:
Aattelepa ite, no mite, no site
Että käyttäisit omaa päätäs
Ettei sun juttujas toiset säätäs
Pelasta ittes ja elämäs site
Et aattelet kaiken järjellä ite
Aattelepa ite
Aattelepa ite
Iha ite
Aattelepa ite

Mäkkäri, näkkäri, kokis ja sprite
Missä on suomalainen kokki ite
Kauniit ja rohkeat, silkkiä luotia
Telkkarista tuleva kakka on muotia
Trendit ja frendit on valmista kauraa
Ne on studiossa täytynyt valmiiksi nauraa
Rahako se ihmistä tyhmänä pitää
Vaikkei se ite on yhtään mitään

refrain

Sillä itellä korvien välissä paukkuu
Joka koulussa esimerkiks toisia haukkuu
On helppo huomata kenen on syy
Jos ite tyhmäksi heittäytyy
Älä siis anna toisten sua huijata
Huumeihin ja muuhun paskaan puijata
Eläppä ite ja käytä järkeä
Silloin ei muut voi elämääsi särkeä

27.4.2012 09:55

Pääsin 1959 aikoinaan Suomen ensimmäiseen autoliikkeeseen Nikolajefille töihin, ja vielä kyseisen liikkeen Helsingin Mikonkadun pääkonttorille.
Oltuani siellä parisen viikkoa, sain kutsun yhtiön toimitusjohtajan Maja Gjenetsin juttusille. Ei pyydetty istumaan, vaan sain selväkielisen ohjeen, että tulevan viikon maanantaina minulla pitää olla konttorin muihin yhteneväinen vaatetus, musta puku, kravatti ja kengät, sekä valkoinen kauluspaita.
Menin samana päivänä Mikonkadun Ajanmieheen, ja ostin sieltä itselleni sammaleen vihreän puvun, vaalean punaisen kauluspaidan ja sukat, sekä tummanpunaisen kravatin, sekä lähellä olevasta kenkäkaupasta tummanpunaiset kengät.
Seuraavanviikon maanantaina astelin aamuyhdeksältä työpaikalleni tyylikkäästi pukeutuneena edellisviikolla ostamissani uudenuutukaisessa asussani. Ja kas kummaa, kukaan ei huomauttanut, ei edes rouva toimitusjohtaja, minun muista liikkeessä työskentevistä miehistä erottautuvasta pukeutumisestani. Taisi kelvata?

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.