Olkkala-Ojakkala-junaradan 100-vuotisnäyttely avattiin Vihdin Museossa

Kulttuuri
Kommentoi

Junan pillin vihellys kaikui kesän kynnyksellä Vihdin museossa, kun tiloissa avautui uusi Olkkalan ja Ojakkalan välillä toimineesta kapearaiteisesta junaradasta kertova 100-vuotisnäyttely. Tilaisuudessa tervetulopuheen piti museonjohtaja Heidi Tammelin, joka toivotti avajaisvieraat lämpimästi tervetulleiksi.

– Kun näyttelyä ryhdyttiin suunnittelemaan, pohdin miten saamme tämän 80 neliön näyttelytilan täyteen museon arkistossa olevalla kuvamateriaalilla, jota oli vain muutaman musta-valkoisen valokuvan verran. Onneksi vihtiläiset lähtivät projektiin mukaan, ja esillä on nyt sekä kuvamateriaalia että alkuperäistä esineistöä, kuten radan osia, Tammelin totesi.

Erityiskiitokset Heidi Tammelin osoitti Olkkalan kartanon edelliselle isännälle Jorma Pullalle, joka aikanaan esitti ajatuksen näyttelyn järjestämisestä sekä kartanon nykyiselle omistajalle Antero Parmalle, jolta museo sai lainaan radasta kertovaa esineistöä.

Avajaisissa kapearaiteisen junaradan vaiheista oli kertomassa höyryveturiasiantuntija Tapio PTJ Koskinen, joka entisöi Olkkala-Ojakkala-radalla aikoinaan liikennöineen veturi numero kolmosen 1970-luvun lopussa.

– Kiinnostuin kapearaiteisista radoista jo lapsena, jolloin matkustin mummolaan Olkkalan ohi ja ihailin rataa ikkunasta. Myöhemmin aloin tarkemmin tutkia asiaa ja innostuin höyryvetureista yhä enemmän. Olin mukana höyryveturiyhdistyksessä ja liikennöimme museojunaa Forssassa. Kun toiminta siellä loppui, syntyi ajatus vuokrata Vihdissä ollut veturi numero kolmonen ja liikennöidä sillä Espoon Lahnukseen rakennetulla radalla.

Vuokrasopimuksen Koskinen solmi Vihdin kotiseutuyhdistyksen kanssa vuonna 1977, ja vastineeksi 10 vuoden vuokrasta hän rakensi veturista pienoismallin Vihdin museolle.

– Veturin kunnostus venyi neljän vuoden projektiksi, jonka jälkeen sillä liikennöitiin Lahnuksen museorautatiellä vuodesta 1981 vuoteen 1991. Käyttövoimana veturissa oli tuolloin puu, kuten aikanaan Olkkala-Ojakkala-radallakin, Koskinen kertoi kuulijoille.

Kun radan toiminta Lahnuksessa päättyi vuonna 1991, siirrettiin veturi numero kolmonen Pohjanmaalle Kovjoen museorautatielle. Siellä veturi numero kolmonen jatkaa elämäänsä edelleen.

”11 km Pässirataa. Ojakkala-Olkkala 100 vuotta”. Vihdin museossa Kirkkoniementie 4. Avoinna: kesä-elokuussa ti-pe 12-16 ja su 12-15. Pääsymaksu 2 euroa, ryhmät 20 euroa sopimuksesta, veteraanit, lapset ja koululaiset ilmaiseksi. Vihdin museo Kirkkoniementie 1 ja 4, Vihti, p. (09) 4258 3185, www.vihti.fi/palvelut/museo, museo@vihti.fi.

toimitus

Kommentit

Osallistu keskusteluun

Emme ota kommentteja vastaan viikonloppuisin. Voit osallistua keskusteluun jättämällä kommenttisi maanantain klo 8.00 ja perjantain klo 16.00 välisenä aikana.