Koeajossa: Onko oikein, että Seat Leonea verrataan Volkswagen Golfiin?

Ulkonäkö on makuasia, mutta neljä vuotta sitten esitelty Leon on tyylikäs. Niinpä muotoja tyydyttiin uudistuksessa lähinnä terävöittämään.

Timo Nieminen

Timo Nieminen

AUTOT Alkuvuonna Suomeen ehtivä uusi Seat Leone on saatavana kolmiovisena, viisiovisena ja farkkuna. Cupra-versio tulee myöhemmin.

Onhan se tavallaan sääli. Aina kun automaailmassa puhutaan Seat Leonista, jo seuraavassa lauseessa mainitaan Volkswagen Golf. Ne ovat erottamattomat.

Seat Leon on uudistunut hyvään suuntaan. Tosin pikkusievästi, sillä suurin muutos on monien Seat Atecassa esiteltyjen kuljettajaa avustavien järjestelmien siirtäminen myös perheauto Leoniin. Muut muutokset ovat pikkukikkailua ulkoasussa ja sisätiloissa sekä voimanlähteissä.

Alkuvuonna Suomeen ehtivä uutuus on saatavana kolmiovisena, viisiovisena ja farkkuna. Cupra-versio tulee myöhemmin.

Ulkonäkö on makuasia, mutta neljä vuotta sitten esitelty Leon on tyylikäs. Niinpä muotoja tyydyttiin uudistuksessa lähinnä terävöittämään.

Sisällä uudistuspolitiikka on samoilla linjoilla. Uusi, 8-tuumainen kosketusnäyttö kiinnittää autoon kipuajan katseen ensimmäisenä. Kosketusnäytöstä löytyy paljon toimintoja, mutta se on looginen käyttää.

Vääntöä riittää. Ohituskiihtyvyys ei ole valioliigan tasoa, muttei myöskään mutasarjasta.

Leonin varustelluimpiin versioihin saa kuljettajan tueksi ison nipun erilaisia järjestelmiä.

Kaistanpitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja ruuhka-avustin vievät harppauksen kohti itseohjautuvuutta.

Auto osaa ohjata, kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti, mutta vaatii kuljettajan heti mukaan ohjauspuuhiin, jos irrottaa kädet useiksi sekunneiksi ohjauspyörästä.

Leon tunnistaa liikennemerkit, avustaa pysäköinnissä ja hätätilanteissa jarruttaa itsenäisesti. Avustavat järjestelmät toimivat hyvin.

Täysin uutena moottorina mallistoon tuleva 1,6-litrainen TDI-diesel antaa mutkateillä ja moottoritienopeuksissa sitkeän vaikutelman.

Vääntöä riittää. Ohituskiihtyvyys ei ole valioliigan tasoa, muttei myöskään mutasarjasta.

Viisilovista manuaalivaihteistoa joutuu vispaamaan sen verran ahkerasti, että helppoa arkiajoa hakevan kannattaa valita tämän moottorin kanssa vaihteistoksi kaksoiskytkinautomaatti. Moottorin taloudellisuudessa ei ole valittamista: neljän litran kulutus ja 105 gramman hiilidioksidipäästöt ovat hyvää tasoa.

Dieselmoottoreita on tarjolla teholuokissa 90–184 hevosvoimaa, bensiinimoottoreiden luvut ovat 90–184 hevosvoimaa. Vaihteistoissakin on mistä valita: 5- tai 6- vaihteinen manuaali tai 6- tai 7-vaihteinen automaatti. Nelivetokin mallistossa on.

Miinuksen Seat saa myös istuimista. Normaalimittaisella, vähän yli 180-senttisellä kuljettajalla on turhan kova löytää edes kelvollinen ajoasento – hyvästä puhumattakaan.

Vastaavan plussan ansaitsevat ajomoodit. Ero esimerkiksi comfort- ja sport-asetuksien välillä tuntuu.

Teksti: Timo Nieminen, Moottori.fi

Seat Leon 1.6 TDI 115 Style

Hyvää: turvallisuusjärjestelmät, muotoilu, laaja moottorivalikoima.

Huonoa: istuimet.

Moottori: dieselmoottori 1 598 cm3, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto, 85 kW (115 hv) / 3 250–4 000 r/min, 250 Nm / 1 500–3 250 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h: 9,8 s

Huippunopeus: 197 km/h

EU-kulutus: (yhd.) 4,0 l/100 km

CO2-päästöt: 105 g/km

Mitat (p/l/k): 4282/1975/1459 mm, akseliväli 2 636 mm

Takuu: 5 vuotta / 100 000 km

Written by:

Moottori.fi

Ota yhteyttä

Aiheesta muualla