Helsinki maksoi aavekiskoista 1,5 miljoonaa euroa – HS: Designpysäkitkin tilattiin

Sirpa Repo

Kamppiin rakennettiin kahdeksan vuotta sitten Fredrikinkadun raitiokiskot, jotta kakkosen ratikka saatiin kulkemaan liikekeskuksen ja metroaseman kautta.

Nyt kiskot voisi vaikka kääriä rullalle, sillä raitiolinja 2 palaa vanhalle kolmosen reitille Arkadiankadulle. Kiskot jäävät kuitenkin paikoilleen varareitiksi, vaikka niille ei ainakaan vuoteen 2025 asti ulottuvassa suunnitelmassa ole käyttöä.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

HKL:n mukaan Fredrikinkadun 600 metrin kiskourakka vaihteineen ja ajojohtimineen maksoi noin 1,4 miljoonaa euroa.

Muotoilija Stefan Lindforsin suunnittelemat designpysäkit maksoivat noin 130 000 euroa. Vuonna 2012 valmistuneet pysäkit jäävät nyt tarpeettomiksi, sillä bussit eivät voi ponnahdusoviensa takia käyttää korkeita raitiovaunupysäkkejä.

Kampin kiskoyhteyden muutos liittyy ensi syksyn laajaan raitioliikenteen uudistukseen, jolla pyritään sujuvoittamaan raitioliikennettä.

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä