Paikalliset

Tukeva toi kunniaa

Messuosasto hoidossa. Miia Pakarinen ja Emmi Paavilainen jakoivat esitteitä Tukeva-toimintamallista.

–Ei siinä ole mitään erikoista, että on tukioppilaita tai kiusaamisen vastaista toimintaa, Vihdin yhteiskoulun vs. rehtori Minna Kela sanoo.

Vihdin yhteiskoululla on sen lisäksi halipäiviä, villasukkapäiviä, väriteemoja ja kummeja. Eikä siinäkään vielä ole mitään järisyttävää. Merkittävää on näiden kaikkien koordinointi. Sitä varten aloitettiin Vihdin yhteiskoulussa Tukeva-projekti kokeiluna vuonna 2007 ja viime viikonloppuna toimintamalli palkittiin Suomen Messusäätiön Opinavain-kilpailussa kunniamaininnalla.

Kilpailuun jätettiin 138 työtä. Voitto meni Liperiin kuvalliselle viikkotiedotteelle.

–Pitkäjänteistä koordinoitua toimintaa arvostettiin, Minna Kela kertoo.

Yhdessä tekeminen nähtiin selvästi arvona ja vihtiläisten hanketta kiiteltiin myös siitä, että se esimerkillisellä tavalla osallistaa oppilaita ja lisää kouluyhteisön hyvinvointia. Molemmat kilpailussa palkitut työt ovat lisäksi helposti käytäntöön vietäviä hankkeita.

–Tätä saa vapaasti kopioida ja käyttää, tukioppilastoiminnasta vastaava opettaja Sari Marttila-Ojala kannustaa.

Tukeva on yhteiskoululaisille jo arkipäivää, mutta Marttila-Ojala toteaa, että siitä on hyvä silti ymmärtää kertoa muillekin.

Jokikunta ja Vanjärvi ovat ottaneet toimintamallin käyttöön omilla kouluillaan.

Oppilaat mukaan suunnitteluun

Tukeva starttasi tarpeesta. Sen pyrkimys oli välttää päällekkäisyyksiä toiminnassa ja antaa tilaisuus vuoropuhelulle.

Aluksi mukana olivat rehtorit ja kuraattorit. Nykyään porukka on 12-henkinen. Siihen kuuluvat vanhempainyhdistyksestä Asko Meriläinen, nuorisotyöntekijä Leila Väätäinen, oppilaskunnan ohjaava opettaja Antti-Jussi Katila, Kiva Koulu -projektin Anneli Nemlander, Verso-toiminnan Maija Kiviahde, Sari Marttila-Ojala, kuraattori Maiju Väli-Klemelä, apulaisrehtori Kari Karhapää ja rehtori Minna Kela sekä oppilasjäseninä tukioppilas Miia Pakarinen, vertaissovittelija Emmi Paavilainen ja oppilaskunnan puheenjohtaja Alina Juote.

Tukevan tiimi tapaa kerran kuukaudessa, tarvittaessa tiiviimminkin. Kokouksissa käydään läpi eri toimintaryhmien suunnitelmat, kuulumiset, koulutukset ja niistä saadut uudet ideat. Lisäksi arvioidaan toteutunutta toimintaa.

Kela toteaa, että toiminta kouluissa on usein pirstaleista.

–Haluttiin, että kaikki hienot ryhmät puhaltavat yhteen hiileen.

Tiedonkulku ja yhteishenki parantunut

Kokonaisvaltainen oppilashuollollinen toimintamalli on lisännyt koulussa suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Koulun ilmapiiri on toimintamallin myötä parantunut, ja Tukeva pyrkiikin aiempaa yhteisöllisempään ja demokraattisempaan koululaitokseen.

–Oppilaat pääsevät sanomaan omia ajatuksiaan suoraan rehtorille, Anneli Nemlander toteaa ja Sari Marttila-Ojala jatkaa: –Eiväthän oppilaat muuten arjessa lähde kolkuttelemaan rehtorin ovea.

–Milloin mitäkin hyviä ehdotuksia tulee mietittäväksi. Rehtoritkin välillä vievät oppilaille mietittäväksi asioita, Kela myöntää.

Tiedonvälityksen kannalta Tukeva on siten tehokas: tieto kulkee sekä oppilaiden että opetushenkilökunnan suuntaan avoimesti ja nopeasti.

Opinavain-kilpailun tavoitteena on nimenomaan löytää uusia ideoita, joiden avulla parantaa oppimista ja tukea opetustyötä.

–Onhan se merkki siitä, että meillä tehdään oikeita asioita, Kela toteaa palkitsemisesta kilpailussa.

Kunniakirjan ja kukkakimpun lisäksi Tukeva toi Vihdin yhteiskoululle messuosaston Educa-tapahtumasta. Osasto antoi opettajien mielestä myönteistä kuvaa sekä koulusta että koko Vihdistä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat