Paikalliset

Robotti tuli kirkonkylään

Automatisointi vähentää lääkemyynnissä inhimillisiä virheitä.

Vihtiläiskansanedustaja Eerikki Viljanen kävi tutustumassa kirkonkylän apteekin lääkerobottiin. Apteekkari Eeva Steidel on ylpeä uudesta järjestelmästä.

Maria Aittoniemi

Siitä puhuttaessa käytetään termiä hän ja sillä on pian nimikin, läheiset eivät vain ole vielä sitä lopullisesti päättäneet.

– Armas on tällä hetkellä vahvin ehdokas, Vihdin apteekin apteekkari Eeva Steidel kertoo hymyillen.

Armas on lääkerobotti, joka säästää apteekin henkilökunnan kiipeilemästä tikkailla. Ihmistä vikkelämpänä se myös säästää henkilökunnan aikaa muihin töihin.

Lääkerobotin hankinta on paikalliselta apteekkarilta vakuutus, että apteekkipalvelut säilyvät kirkonkylällä. Terveyskeskuspalvelujen loppumisen neljä ja puoli vuotta sitten pelättiin olevan kuolinisku myös apteekkitoiminnalle, mutta toisin kävi. Steidel sanoo asiakaskunnan olleen hienoisessa kasvussa kaikki nämä vuodet.

– Kirkonkylän ja lähiympäristön asiakkaat kokevat, että tämä on heidän apteekkinsa, viidettä vuotta apteekkarina Vihdissä toimiva Steidel kiittää.

Lääkerobotti on ollut käytössä kolmisen viikkoa. Steidel sanoo muutaman huolestuneen asiakkaan kysyneen, korvataanko sillä joku työntekijöistä. Siitä ei kuitenkaan ole kyse.

– Tämä on panostus asiakaspalveluun ja henkilökunnan työhyvinvointiin, Steidel sanoo.

Robotti on laite, joka häärii apteekin lääkevarastossa hurjaa vauhtia. Robotti lajittelee sen kitusiin syötetyt lääkepakkaukset oikeille hyllyille salaman nopeasti. Samoin se poimii hyllyiltä palvelutiskeillä myydyt lääkkeet ja sylkäisee ne ulos lääkevaraston seinällä oleviin laatikoihin.

– Me emme halunneet syöttöputkia palvelutiskille asti, Steidel sanoo. – Olemme Liikkujan apteekki ja henkilökuntamme haluaa nousta jaloittelemaan ja hakemaan lääkkeet lääkevaraston seinästä.

Robotti on paitsi ihmistä nopeampi lääkkeen hakija myös ihmistä paljon toimintavarmempi.

– Robotti tuo aina oikean tuotteen. Inhimillisen virheen mahdollisuus väheni nyt valtavasti, Steidel toteaa.

Samalla robotti tuo asiakaspalveluun enemmän aikaa olla asiakkaan kanssa.

– Ja rentoutta, Steidel hymyilee. – Pystyn olemaan asiakkaan kanssa paljon rennommin kun kuulen, että robotti touhuaa tuolla takana.

Lääke- ja asiakasturvallisuutta on parantanut myös sähköinen reseptikäytäntö. Steidel kiittää järjestelmään siirtymisen onnistuneen erinomaisesti. Vain reseptin uusiminen on vaatinut muistuttelua.

– Reseptin uusintapyyntö lähtee meiltä sähköisesti ja sen käsittelyaika on Karviaisessa kahdeksan päivää. Me emme pysty sitä nopeuttamaan, Steidel sanoo ja toivoo, että asiakkaat tulisivat uusimaan reseptinsä hyvissä ajoin ennen lääkkeen loppumista.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat