Paikalliset

Mindfulness on tutkimusmatka itseen

Iloisen poron järjestämä kurssi alkaa Vanjärvellä.

Elina Porokka aloittaa mindfulness-kurssin Vanjärven seurojentalolla.

Maija-Liisa Nyman

Oikeastaan yritys sai alkunsa hervottomasta naurusta.

Monia vuosia sitten Elina Porokka tilasi kahteen tapahtumaan ohjelmaksi naurujooga-tunnin.

– Ensimmäinen fiilis oli nolostuminen, Porokka muistelee. – Siitä huolimatta vapaan naurun osuudessa repesin täysin nauramaan.

Niinpä hän päätti tutustua asiaan tarkemmin ja osallistuikin Nummelassa järjestettyyn koulutukseen naurujoogan ohjaamisesta.

– Siitä sain kipinän perustaa yrityksen. Iloinen poro on erikoistunut tunnetaitoihin, työnohjaukseen, mindfulnessiin ja naurujoogaan.

Iloinen poro on perustettu vuonna 2013, mutta Porokka sanoo sen olleen ensin vain "kotiäidin harrastus". Hän oli yritystä perustaessaan kouluttautunut naurujoogaohjaajan lisäksi jo myös työnohjaajaksi ja tunnetaitovalmentajaksi. Alkujaan Porokka on sosiaalialan ihminen. Tänä keväänä hän sai päätökseen puolentoista vuoden koulutuksen ja valmistui mindfulness-ohjaajaksi. Parhaillaan hän miettii, voisiko yritys olla muutakin kuin harrastus.

– Mitä jos antaisinkin yritykselle täyden mahdollisuuden?

Tuleva syksy antaa siihen ehkä vastauksia, sillä Porokka on järjestämässä ensimmäistä mindfulness-kurssiaan. Kahdeksan kerran kurssi toteutetaan, jos osallistujia ilmoittautuu vähintään kuusi. Ilmoittautuminen on käynnissä parhaillaan, ja kurssin on tarkoitus alkaa tiistaina 6. syyskuuta.

– Mindfulness on sana, joka vilahtelee nykyään vähän joka paikassa, Elina Porokka sanoo.

– Minulle mindfulness tarkoittaa hyväksyvää, tietoista läsnäoloa.

Porokka kulkee 1970-luvulla mindfulnessin länsimaihin tuoneen amerikkalaisprofessori Jon Kabat-Zinnin jalanjäljissä. Kurssi pohjautuu Kabat-Zinnin kehittämään stressinhallinta- ja rentoutusmenetelmään.

MBSR-kurssiin kuuluu kolme keskeistä harjoitusta: kehomeditaatio, istumameditaatio ja mindfulness-jooga.

– Harjoitteet tekevät näkyväksi sen, kuinka täynnä mielemme on asioita, Porokka kertoo.

Mindfulness auttaa pysäyttämään laukkaavan mielen, keskittymään hetkeen ja oman kehon viestien kuulemiseen. Porokka sanoo, että mindfulnessin on tarkoitus tuoda armollisuutta itseä kohtaan. Ikäviä asioita ei vältellä, vaan niiden kanssa opetellaan elämään.

Elina Porokka sanoo, että mindfulnessia voi harjoittaa yksinkin, mutta ryhmän kanssa se on helpompaa.

– Mieli on hyvä keksimään tekosyitä. Ryhmän tuki auttaa.

Viikottaiset tapaamiset auttavat saamaan meditaation osaksi arkea. Porokka kertoo itse käyneensä aluksi mindfulness-viikonloppukurssin.

– Silloin mindfulness ei vielä jalkautunut arkeeni, mutta siemen jäi kytemään, Porokka sanoo ja toteaa, että mindfulnessin harjoittamisessa pitää olla sinnikäs.

Mindfulness-ryhmä alkaa kokoontua Vanjärven seurojentalolla tiistai-iltaisin.

Porokka kehottaa kotiäitejä, eläkeläisiä, työttömiä ja opiskelijoita kyselemään kurssilta alennusta.

– Mindfulness ei kuulu millään muotoa vain vakavaraisille, Porokka painottaa.

Sen sijaan mindfulness kuuluu kaikille niille, joita kiinnostaa tutkimusmatka omaan itseen.

– Älkää ohittako itseänne, Porokka pyytää.

Mindfulness-MBSR -kurssille ilmoittautumiset 16.8. mennessä: [email protected] tai puh. 044 3378338.

Mindfulness

Mindfulness on lähtöisin itämaisesta perinteestä: meditaatiosta, joogasta, buddhalaisuudesta.

Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) on amerikkalaisen professorin 1970-luvulla kehittämä menetelmä, joka on alkujaan tarkoitettu kroonisesti sairaiden hoitoon.

Menetelmä laajeni myös muille aloille ja muualle maailmaan.

Menetelmään kuuluvat helposti opittavat harjoitukset, joiden avulla harjoitellaan kehon havainnointia, huomion keskittämistä ja vaeltelevan mielen palauttamista harjoitukseen.

MBSR:n toimivuutta on tutkittu tieteellisillä tutkimuksilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat