Paikalliset

Eerikki Viljanen kiinnostui politiikasta lukiossa

Kansanedustajan mielestä nykyinen sähköinen maailma avaa nuorille mahdollisuuksia ja tuo haasteita.

Eerikki Viljanen veresti muistojaan Oinasjoen koulun pihalla.

Elisa Grönholm

Nuori poika odottaa Oinasjoen ala-asteen pihalla jonossa jännittyneenä vuoroaan. Koulussa tuoksuu uudelta. Vihdin kunnanvaltuuston nykyinen puheenjohtaja ja kansanedustaja Eerikki Viljanen saa aloittaa ensimmäisen luokan Oinasjoen ala-asteen uudella puolella vuonna 1982.

– Pienen kylän koulussa oli tuttua ja turvallista. Vain aikuiset olivat uusia, Viljanen kuvailee. Ensimmäisenä päivänä Viljanen oli ottanut kotipihaltaan käyttöönsä pyörän ja polkenut kouluun Porintien yli.

Koulutiet olivat huolettomampia kuin nykyään.

– Ei siinä ollut sen suurempia rituaaleja, Viljanen sanoo. Se kertoo hänen mielestään ajan hengestä ja siitä kuinka tuttavallinen ja lähellä koulu oli.

– Koulutiet olivat huolettomampia kuin nykyään, koska liikennemäärät olivat pienempiä, Viljanen pohtii. Nyt Porintien alikulku on tehnyt kansanedustajan entisen koulumatkan turvallisemmaksi.

Vaikka vanhemmat eivät olleet Viljasen mukana ensimmäisenä koulupäivänä, ei hänen yksin tarvinnut olla. Hänen tukenaan olivat kummioppilaat, jotka neuvoivat ja auttoivat ensimmäisen päivän hulinan keskellä.

Viljasen kiinnostus politiikkaan sai alkunsa Kirkonkylän lukiossa. Merkittävänä tekijänä Viljanen pitää opettajiaan, jotka osasivat herättää kiinnostuksen asioihin.

– Yläkoulussa historian ja yhteiskunnan opettaja Heikki Karvonen ja lukiossa Jorma Huuhtanen osasivat kertoa ja kuvata historian tapahtumia hienolla tavalla, Viljanen sanoo. Samaan aikaan nuorella Viljasella oli tunne, että laman keskellä kaikki oli täynnä politiikkaa. Hän kertoo, että asioista keskusteltiin lukiossa, vaikka ei välttämättä aina niin vakavalla mielellä.

Kun Viljasen ikätovereille annettiin koulussa tehtäväksi etsiä tietoa, he syventyivät kirjaston tietokirjavalikoimaan.

– Tietokirjat olivat sen hetkinen totuus, Viljanen kommentoi. Hän katsoo suurimman eron hänen aikansa koulun ja nykyisen koulumaailman välillä olevan juuri tiedon määrä ja saatavuus.

– Nykyään oppiminen on enemmän tiedon karsimista ja käsittelyä, hän sanoo. Se on kansanedustajan mielestä hyvä ja huono asia.

– Sähköinen maailma avaa hirveästi mahdollisuuksia nuorille. Toisaalta lasten ja nuorten pitäisi kyetä paljon aikaisemmin itsenäiseen ajatteluun ja ymmärtämään monimutkaista maailmaa.

– Oman ajan yhteiskunta on ollut turvallinen lintukoto verrattuna tähän nykyiseen, Viljanen miettii.

Turvallisessakaan yhteisössä ei kuitenkaan aina vältytty kaikelta, kuten esimerkiksi kiusaamiselta tai mopottamiselta tai mokutukselta, kuten Viljanen sitä kutsuu.

– Seiskaluokkalaisia kurmuutettiin oikein kunnolla, hän kertoo. Apuna yläasteensa Vihdin yhteiskoulussa aloittaneella olivat saman kylän vanhemmat oppilaat, jotka katsoivat nuorempien perään.

– Kiusaamista voi jatkua pitkäänkin, jos se pääsee alkamaan, Viljanen painottaa. Hän onkin kiitollinen paria luokkaa ylemmälle Sami Hellgrenille, joka puuttui yläasteella alkavaan kiusaamiseen.

– Se voi olla pienestä kiinni.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat