Paikalliset

Vilkas tavaraliikenne vaatii sähköjunia – Päätös Hyvinkää-Hanko -radan sähköistämisestä lykkääntyy ensi vuoteen

Hyvinkää-Hanko -radan sähköistämistä on valmisteltu vuodesta 2012 lähtien.

Ari Peltonen

Liikennevirasto päättää Hyvinkää-Hanko -radan sähköistämisestä aikaisintaan ensi vuoden alussa. Päätös riippuu siitä, saadaanko hankkeelle rahoitus. Vuodesta 2012 vireillä olleen hankkeen suunnittelu jouduttiin käynnistämään uudelleen, koska edellinen suunnitelma ehti vanhentua. Syynä siihen oli ratahaketta koskevan kaavamuutoksen viivästyminen.

Toteutuessaan sähköistäminen koskisi 165 kilometrin rataosuutta, joka on erityisen vilkas tavaraliikennereitti. Vuonna 2013 rataosuudella kuljetettiin 1,4 miljoonaa tonnia tavaraa.

Matkustajaliikenteen lisäämistä ei ainakaan tässä vaiheessa suunnitella. Tällä hetkellä matkustajaliikennettä on vain Hanko-Karjaa -välillä.

– Tärkeimmät syyt radan sähköistämiselle ovat kuljetusten tehostaminen ja liikenneviraston ilmastotavoite. Pääosa maan rataverkosta on jo sähköistetty. Parhaillaan sähköistetään Turku-Uusikaupunki -rataosuutta, kertoo projektipäällikkö Laura Aitolehti Liikennevirastosta.

Hänen mukaansa 53 miljoonaa euroa maksava hanke on kannattava nimen omaan tavaraliikenteen vuoksi.

– Selvitämme uudessa hankesuunnitelmassa myös liikennemääriä, jotka eivät ainakaan ole vähenemään päin.

Koko hankkeen kannattavuus selviää kuitenkin vasta, kun hankearviointi on päivitetty. Hanke sisältää vuonna 2012 valmistuneen, ja nyt vanhentuneen ratasuunnitelman tarkistamisen sekä päivityksen ajantasaisilla kustannus-, kaava- ja kiinteistötiedoilla. Liikenneviraston mukaan suunnitelman sisältö ei muutu oleellisesti.

Ratalaissa määrätään, että ratasuunnitelma on hyväksyttävä neljän vuoden kuluessa aloituksesta.

Ratasuunnitelma viedään nyt uudelleen ratalain mukaisen hallinnollisen käsittelyn lävitse.

Hanke sisältää Hyvinkää-Karjaa-Hanko -radan, Hangon satamaradan, Kirkniemen tuotantolaitoksen pistoraiteen sekä Lappohjan satamaraiteen.

Hyvinkää- Hanko -rata

Hyvinkää–Karjaa–Hanko -rata on yksiraiteinen sähköistämätön rata.

Rataosalla Hyvinkää–Karjaa on vain tavaraliikennettä ja Karjaa-Hanko välillä myös kiskobusseilla hoidettavaa ostosopimukseen perustuvaa henkilöliikennettä.

Radan tärkeimpiä kuljetuksia ovat paperin vientikuljetukset Hangon satamaan ja Kirkniemen tuotantolaitokselta Vuosaaren satamaan, sellutoimitukset Kirkniemen tehtaalle ja metallien kuljetukset.

Rataosalla on myös raakapuukuljetuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat