Paikalliset

Paperit jäävät historiaan: Vihdin rakennusvalvonta siirtyy täysin sähköiseen lupakäsittelyyn

Johtava rakennustarkastaja Pekka Laitinen vinkkaa, että myös naapureiden kuulemisen voi tehdä sähköisesti.

Maija-Liisa Nyman

Vihdissä on jo vuoden ajan voinut hoitaa rakennusvalvonnassa asioinnin sähköisesti Lupapiste.fi-palvelun kautta. Tänä vuonna hakemuksia on Vihdissä käsitelty sekä sähköisinä, että paperisina, mutta ensi vuoden alusta alkaen siirrytään uusissa hakemuksissa täysin sähköiseen käsittelyyn.

– Vuoden aikana yli puolet uusista lupahakemuksista on jätetty sähköisesti ja asiakkaiden palaute uudesta asiointimahdollisuudesta on ollut positiivista. Sama palvelu on käytössä monessa muussakin kunnassa ja on siksi erityisesti ammattiasiakkaille valmiiksi tuttu, kertoo johtava rakennustarkastaja Pekka Laitinen.

Sähköisten hakemusten käsittelyaika on osoittautunut Vihdissä paperihakemuksia lyhyemmäksi. Kun palvelu ohjaa täyttämään tarvittavat tiedot ja lisäämään tarvittavat liitteet, ovat hakemukset jätettäessä valmiimpia käsiteltäviksi.

Enemmän kuin pelkkä hakemus.

Sähköinen asiointi kattaa rakennushankkeen vaiheet ennakkotiedusteluista ja lupahakemuksista rakentamisen aikaiseen asiointiin ja valmiin kohteen arkistoituihin suunnitelmiin.

Esimerkiksi rakennusoikeustiedustelun tai luonnossuunnitelmien esittelyn voi hoitaa sähköisesti neuvontapyyntönä, jonka voi asian edetessä muuttaa lupahakemukseksi.

Sähköisinä käsitellyt asiat myös arkistoidaan vain sähköisinä. Tulevaisuudessa vanhempikin arkistoitu aineisto voi olla digitoituna ja piirustuskopiot ladattavissa suoraan sähköisestä kauppapaikasta.

– Tekniset ratkaisut tähänkin olisi jo saatavilla, mutta Vihdissä olisi 250 hyllymetriä paperiarkistoa ensin digitoitava, Laitinen muistuttaa.

Hänen mielestään sähköinen asiointi tarjoaa asiakkaalle joustavuutta ja vapautta, kun asiointia ei tarvitse suunnitella viraston aukioloaikojen mukaan.

– Palvelua voi käyttää milloin ja missä tahansa kun vain verkkoyhteys on käytettävissä.

Kun palveluun ovat kirjautuneena luvan hakija, suunnittelijat, työnjohtajat ja viranomaiset, niin kaikki näkevät hakemuksesta samat tiedot, suunnitelmat ja käsittelyn tilanteen samanlaisina ja samanaikaisina.

– Myös naapureiden kuulemisen voi tehdä sähköisesti, mikä on avointa tiedonsaantia parhaimmillaan. Koko rakentamisen ajan kaikilla osapuolilla on ajantasainen tieto, mitä suunnitelmia on toimitettuna tai mitä katselmuksia suoritettuina, Pekka Laitinen vinkkaa.

Vaikka sähköinen asiointi on monissa muissa palveluissa nopeasti yleistynyt, voi se lupa-asioinnissa olla monille täysin uutta. Rakennusvalvonnassa onkin varauduttu antamaan asiakkaille tarvittaessa neuvontaa myös palvelun käyttöön.

– Ja jos joku haluaa tuoda hakemuksensa paperisena, niin sekin otetaan vastaan. Paperisena sitä ei kuitenkaan käsitellä vaan se viedään samaan sähköiseen palveluun käsiteltäväksi. Hakijasta itsestään on lopulta kiinni, haluaako saada omalle hankkeelleen myös sähköisen asioinnin hyödyt, Laitinen avaa uudistusta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat