Puheenaihe

Flunssa tulossa? Nappaa näitä ja tauti voi lyhentyä jopa 40 prosenttia

Apteekista saa monenlaista sinkkiapua flunssaan. Farmaseutti Eeva Välimäki esittelee muutamaa vaihtoehtoa.

Juha Perämäki

Jos flunssa on tuloillaan, on apteekeissa tarjolla viruksennujerrusaineita. Erityisesti suositellaan sinkkiasetaattituotteita, jotka kannattaa aloittaa heti ensimmäisten oireiden ilmaannuttua.

Sinkkiä saa muun muassa imeskelytabletteina. Ne voivat lyhentää flunssan oireiden kestoa ja voimakkuutta perusterveillä ihmisillä, jos sitä imeskellään 24 tunnin sisällä oireiden ilmenemisestä.

– Jos flunssa on jo tuloillaan, on tärkeää, että sinkkkiasetaattia käytetään imeskelytablettina tai suihkeena. Idea on, että se vaikuttaa paikallisesti limakalvoilla. Asetaattimuotoinen sinkki on kaiken A- ja O, farmaseutti Eeva Välimäki kertoo.

– On nimenomaan tärkeää, että sinkkiasetaatti aloitetaan heti, kun on flunssan ensioireita. Heti kun tulee ensimmäiset kolotukset tai lämpö lähtee kipuamaan. Myöhemmin aloitettuna, siitä ei todennäköisesti ole yhtä paljon hyötyä.

Näistä on myös saatu hyviä tutkimustuloksia.

– Sinkkiasetaatista on saatu tutkimustuloksia, ja me olemme täällä apteekissa kuulleet myös asiakkailta, kuinka flunssan tulo on jopa stopannut. Itse flunssa voi lyhentyä jopa 40 prosenttia ja sinkkiasetaatti lyhentää myös yksittäisten oireiden, kuten yskän ja lihaskipujen kestoa

Life-liikkeessä työskentelevä Mikaela Dunderfelt kertoo, että usein asiakkaat tulevat etsimään apua kun flunssa on ollut päällä jo jonkin aikaa.

– Minä ottaisin Echinaforcea ja propolista eli mehiläiskittivahaa flunssan alussa, hän sanoo.

Myös marjat ovat hänen mielestään kova sana flunssan ennaltaehkäisyssä, samoin kuin Echinaforce kuuriluonteisesti. Lisäksi hän suosittelee C-vitamiinia ja sinkkiä kuurina ennaltaehkäisyyn.

Sinkki.com -sivustolla on kattava listaus siitä, mistä ruuista sinkkiä saadaan.

– Hyviä sinkin lähteitä ravinnossa ovat liha ja lihatuotteet, äyriäiset, ruotoineen syötävä kala, kuten muikku ja sardiini, maito ja maitotuotteet, täysjyvävilja, leseet ja vehnänalkiot, siemenet ja pähkinät, esimerkiksi auringonkukansiemen, kurpitsansiemen ja cashewpähkinä. Myös tumma suklaa ja 100-prosenttinen kaakaojauhe, vihreät vihannekset, erityisesti pinaatti, parsakaali ja herneet sisältävät sinkkiä.

– Suomalaiset saavat yleensä riittävästi sinkkiä ravinnosta, jos he noudattavat monipuolista ja tasapainoista ruokavaliota, sivustolla sanotaan.

– Sinkin liiallisella saannilla on terveydelle haitallisia vaikutuksia. Siksi sinkkitablettien annostusohjeita tulee noudattaa.

Flunssa eli nuhakuume on virusperäinen ylähengitystieinfektio, jonka oireita ovat yskä, nuha, kurkkukipu ja kuume. Flunssa kestää usein yli viikon.

– Melko sitkeässä elää usko, että ”normaali” flunssa kestää 3–5 päivää. Todellisuudessa esimerkiksi rinovirusten aiheuttama tauti kestää lapsilla keskimäärin 7–12 vuorokautta ja aikuisilla kaksikin viikkoa, Terveyskirjastossa kerrotaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat