Paikalliset

"Some on rajaton mahdollisuus"

Yrittäjä Sanya Saarinen uskoo sosiaalisen median voimaan. Muutosherkällä alalla yksikään päivä ei ole samanlainen.

Kia Löfberg

Kun vihtiläinen Sanya Saarinen aloitti ystävänsä kanssa yritystoiminnan vuonna 2004, potentiaalisia asiakkaita etsittiin selaamalla keltaisia sivuja. Paljon on muuttunut neljässätoista vuodessa: nykyään asiakkaat lähestyvät Saarista itse sosiaalisen median kautta.

– Silloin yrityksemme tarjosi räätälöityä ohjelmaa tapahtumiin ja juhliin. Se oli kahden samankaltaisen ystävän idea, Saarinen naurahtaa. Yritys ehti olla pystyssä kahden vuoden ajan, kunnes matkailualan restonomiksi valmistunut Saarinen lähti kokeilemaan siipiään myös hotellialalla.

– Pienyrittäjä takaraivossani ei jättänyt minua rauhaan ja tunne vahvistui, kun Facebook rantautui Suomeen, Saarinen kertoo. Facebookissa häntä kiehtoi sen rajattomat mahdollisuudet, kuten kohdennettu markkinointi ja äänen kuuluville saaminen videoiden, kuvien ja tekstin avulla. Ajatus kypsyi vanhempainvapaan aikana, kun Saarinen kirjoitti Luovuus arjessa -nimistä blogia, tutustuen samalla sosiaaliseen mediaan.

– Silloin mietin, haluanko palata takaisin hotellialalle vai tehdä asiat omalla tavallani, Saarinen sanoo ja jatkaa: – Päädyin jälkimmäiseen. Nyt Someleontti on ollut pystyssä vuodesta 2014.

Pienenä Saarisella oli tapana kuvata siskonsa kanssa sketsejä videokameralla ja kuvataidetunneilla hän toteutti työnsä välillä valokuvin. Koodauksenkin hän harjoitteli itse.

– Ala on jatkuvaa opiskelua, koska sosiaalinen media muuttuu koko ajan. Uusia ominaisuuksia tulee käyttöön jatkuvasti, Saarinen kertoo.

Hänen mukaansa yrittäjän tärkeitä valttikortteja liike-elämässä ovat oikeanlainen viestintä sekä verkostot. Siksi Saarinen auttaa asiakkaitaan eli pienyrittäjiä suuntaamaan mainontansa sinne, missä se kannattaa.

– Annan neuvontaa somen käyttöön, päivitän asiakkaiden somekanavia, luon somevideoita ja teen strategista suunnittelua, Saarinen sanoo. Someleontti-blogista voi myös lukea ilmaisia vinkkejä parempaan videolaatuun sekä Instagramin uusiin työkaluihin. Saarinen uskoo, että ilmaiset vinkit kannattavat.

– Asiakkaani vaihtuvat säännöllisesti, koska tavoitteeni on auttaa pienyrittäjä somessa lentoon omin siivin, hän kertoo.

Saarinen muutti Nummelan toimitilaansa marraskuussa, mutta usein työpäivät kuluvat liikkeessä. Kannettava kulkee mukana paikasta A paikkaan B, kun hän käy tapaamisissa ja oppilaitoksissa opettamassa somepuolta sekä myyntiä. Vapaa-aika ja työ sekoittuvat yrittäjällä helposti, mutta Saarinen on oppinut pitämään ne erillään. Kuussa on vain kaksi poikkeustilannetta:

– Pari yötä kuukaudessa valvon, otan eteeni tyhjää paperia ja ideoin projekteja. Annan luovuuden tulla, kun se on tullakseen.

Toimisto sijaitsee osoitteessa Pisteenkaari 4.

Someleontin vinkit yrittäjälle:

1. Ole aktiivinen. Keskustele, ole rohkeasti esillä ja verkostoidu.

2. Tiedä oma asiakasryhmäsi. Mieti, mikä kanava kannattaa valita. Mistä tavoitat kohderyhmäsi, Facebookista vai Instagramista?

3. Suunnittele ja ole johdonmukainen. Tee selkeä suunnitelma, mitä haluat somekanavallasi saavuttaa. Kuinka usein postataan, minkälaista sisältöä?

www.someleontti.fi

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat