Puheenaihe

Poliisi kertoi rikosilmiöstä Suomen teillä – näin kepulirahtari käytännössä sen tekee

Kuvituskuva.

Päivi Tuovinen

Raskasta liikennettä varjoavat ajo- ja lepoaikarikkomukset. Yhtiöt pyrkivät olemaan kilpailijoitaan tehokkaampia, mikä voi tietyissä tapauksissa johtaa lainrikkomuksiin.

Ajo- ja lepoaika-asetusten mukaan kunkin ajovuorokauden aikana on pidettävä 11 tunnin yhtäjaksoinen lepoaika, jonka voi kolme kertaa viikossa lyhentää yhdeksään tuntiin.

Poliisi valvoo asetusten noudattamista tarkistamalla rekkojen piirturikortit, joissa näkyy lepoon sekä ajoon käytetty aika. Firmat tai yksityishenkilöt saavat merkittäviä taloudellisia etuja lepäämällä asetusten määräämää aikaa vähemmän, tosin tällainen toiminta on laitonta. Lisäksi vähäinen lepo ja ylipitkät päivät vaarantavat liikenneturvallisuuden.

Helsingin poliisilaitoksen rikoskomisario Pekka Seppälän mukaan Helsingin poliisi on antanut kuluvana vuotena noin 50 sakkoa ajo- ja lepoaikarikkomuksista.

Näissä tapauksissa kiinni jääneen henkilön piirturikortissa oli liian vähän lepoaikaa. Piirturia on myös huijattu vuosikausia esimerkiksi magneetilla, mutta nyt uutena trendinä on tänä kesänä ensimmäistä kertaa poliisin haaviin jäänyt high tech -teknologia.

– Tänä kesänä kaksi ulkomaista firmaa on jäänyt kiinni poliisin uudistetulle teknologialle. Tapauksissa firmat ovat käyttäneet totuttua korkeampaa teknologiaa luodakseen piirturille oman mielen mukaista dataa. Molemmat tapaukset ovat tutkinnassa, ja firmoja epäillään petoksesta, kertoo Seppälä.

– Näiden tapausten selvittäminen on työlästä, sillä yhdellä partiolla menee useita päiviä yhteen tapaukseen. Auto takavarikoidaan, ja koska kyseessä on ulkomainen firma, se ajetaan takaisin maahantuojalle. Kuljettajat saattavat olla jo poistuneet maasta, joten pahimmassa tapauksessa heistä tulee tehdä etsintäkuulutus. Sitten sakotetaan ja pohditaan ajokiellot. Yhtiöiden vastuuhenkilöitä ei saada Suomeen, mikä on myös ongelmallista.

Monissa muissa Euroopan maissa on käytössä hallinnollinen menettely. Tässä tapauksessa se tarkoittaa, että jokin muu viranomainen kuin poliisi, esimerkiksi Trafin viranomainen, saisi luvan hoitaa tämäntyyppisiä tapauksia.

– Tarvittaisiin asiaankuuluva taho torjumaan tämänkaltaista rikollisuutta. Nyt poliisi tekee sen mitä on määrä tehdä.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:in liiketoimintajohtaja Petri Murto korostaa, että high tech -huijauksessa ovat kyseessä ulkomaalaiset firmat. Sen sijaan magneettihuijaus on Murron lisäksi myös rikoskomisario Seppälän vanha tuttu.

– Se on alkeellinen keino, jota on nähty jo yli 10 vuotta, niin kauan kuin digitaalisia piirtureita on käytetty rekoissa, kertoo Murto.

– Magneettikikka perustuu siihen, että sopivan voimakas magneetti asetetaan vaihdelaatikon viereen sopivaan kohtaan, jotta vaihdelaatikon lähettämä nopeussignaali häiriintyisi. Tällöin vaikka rekka liikkuu, piirturi ei huomaa sitä. Erona high tech -teknologiaan on se, että magneetilla häiritään koko rekan koneistoa, ei pelkästään piirturia.

Uusissa rekoissa kikka ei onnistu, sillä piirturi vastaanottaa useampia nopeussignaaleja yhtä aikaa. Vaikka vaihdelaatikon signaalia hämäisi, piirturi silti vastaanottaa nopeussignaalin esimerkiksi gps:stä.

– Magneetin käyttämisessä on sen laittomuuden lisäksi se ongelma, että vaikuttaessaan koko rekan koneistoon magneetti voi pahimmillaan rikkoa koko koneiston, sanoo Murto.

– Kun rekka viedään esimerkiksi vaihtoon, rekasta pystyy toteamaan mikäli sen vaihdelaatikon signaalia on näpelöity. Tällöin auton vaihtohinta pienenee huomattavasti. Lisäksi magneetin ollessa käytössä, mittaristo loistaa poissaolollaan, jolloin kuski vaarantaa monen tienkäyttäjän turvallisuuden entistä suuremmissa määrin. Hän on joka tapauksessa jo jättänyt liian paljon lepoaikaa välistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kuljetusala nihkeänä: Suomi leikkaa teiden kunnostusrahoja – samaan aikaan Ruotsi lyö lisää rahaa tiskiin9.8.2018 20.13

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat