Ruoka

Tiedätkö mitä syödä tänä syksynä? Nämä sadonkorjuun antimet kannattaa kerätä lautaselle

RUOKA Nyt on otollinen aika aloittaa sesonkiherkkujen suosiminen ja syödä entistä monipuolisemmin.

Syksyn sesonkiherkkuja suosimalla säästää rahaa ja luontoa.

Kotimaiset Kasvikset ry

Sesonkiajattelu on vakiinnuttanut paikkansa ruokatrendien joukossa. Kyse on lähinnä paluusta entisaikojen ajatteluun: syödään sitä, mitä on saatavilla.

Koska elämme sadonkorjuun aikaa, nyt on mitä parhain hetki omaksua pyrkimys syödä sesongin mukaan.

Nykyään on kaikkea saatavilla ympäri vuoden, mutta sesonkiherkkujen suosiminen kannattaa, koska se näkyy ruoan laadussa ja hinnassa.

Jokainen tietää erot esimerkiksi tomaateissa, kun niiden hintaa ja makua vertaa satokautena talven tarjontaan. Sama koskee muitakin raaka-aineita salaateista silakkaan ja hedelmistä marjoihin.

Sesonkiajattelun hienous on myös siinä, että sen myötä tulee puolivahingossa monipuolistaneeksi ruokavalionsa.

Muodikas viikkomenu saattaa rakentua yhden raaka-aineen ympärille."

Tilastollisesti 90 prosenttia suomalaisten syömistä kotimaisista kasviksista koostuu alle kymmenestä eri kasviksesta.

Se on vähän tarjontaan verrattuna ja vielä vähemmän, kun vertaamme sitä siihen, että syömme kasviksia keskimäärin 65 kiloa vuodessa sisältäen hävikin.

Kotitalouksien ruokahävikkiä syntyy runsaimmin kasviksista ja hedelmistä.

Hyvät aikeet saattavat siis olla voimissaan vielä kaupan kassalla, mutta kun vitamiinipommit kannetaan kotiin, ne unohtuvat liian usein pilaantumaan.

Yksi hyvä keino päästä kasvisten hävikkiongelmasta on jättää ne näkyville sen sijaan, että tunkee ne jääkaapin vihanneslokeroihin. Kun syötävät ovat jatkuvasti tarjolla, ne myös tulevat syödyiksi.

Kaupan päälle kotiin saa raikasta ilmettä ja kaunista katseltavaa.

Toinen kokeilemisen arvoinen kikka on asettaa itselleen tavoite: tutustun joka kuukausi uuteen kasvikseen tai hedelmään.

Tutustuminen tarkoittaa perinpohjaista tutustumista eli useampia kokeiluja.

Yhteen raaka-aineeseen keskittyminen näyttäisi olevan tulossa muotiinkin. Kansainvälisiä ruokablogeja selaillessa saa huomata "vähemmän on enemmän" -ajattelun nostavan päätään.

Minimalistisimmillaan kokonaisen viikon ruokavalio saattaa rakentua yhden raaka-aineen ympärille. Ostetaan säkillinen vaikkapa punajuuria ja tehdään siitä mahdollisimman erilaisia ruokia: keittoa, raastetta, laatikkoa, pikkelssiä, hilloa, carpacciota ja mitä ikinä mieleen tuleekaan.

Syyssesongin syötäviä

Kukkakaali, parsakaali, kiinankaali, ruusukaali, lehti-, puna- ja valkokaali

Punajuuri, nauris, maa-artisokka, palsternakka

Salaatit, pinaatti

Avomaankurkku, kurpitsa, lehtiselleri, piparjuuri

Maissi, fenkoli

Omena, viinirypäle, melonit, persikka

Mustikka, puolukka, karpalo

Metsäsienet

Silakka, ravut, muikku, siika, hauki

Hirvi, sorsa

Sipulit, purjo, porkkana, peruna

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat