Paikalliset

Juna pysähtyy Nummelassa, asema suunniteltu Höytiönnummelle

Espoo-Salo -oikoradan yleissuunnittelun infotilaisuuteen Veikkolaan saapui ruokalan täydeltä väkeä. Elinvoimajohtaja Petra Ståhl piti tilaisuudessa puheenvuoron.

Annukka Vakkuri

Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeeseen kuuluvan Espoo-Salo -oikoradan yleissuunnittelu on käynnistynyt. Ratahankkeesta järjestetty avoin infotilaisuus veti Veikkolan koulun ruokalan tupaten täyteen asiasta kiinnostuneita. Illan aikana kuultiin eri osapuolten alustuksia hankkeesta ja suunnittelun etenemisestä sekä karttapalautejärjestelmästä. Myös yleisöllä oli mahdollisuus esittää alustajille kysymyksiä.

– Isoin ponnistus hankkeessa on Espoo-Lohja-Salo välinen osuus, johon pitää rakentaa 94 kilometriä uutta ratalinjaa. Tälle osuudelle on tulossa 10 kilometriä tunneleita ja siltoja 120 kappaletta, selvitti Heidi Mäenpää liikennevirastosta.

Koko hankkeen tavoite on lisätä kasvua kansainväliseen kilpailukykyyn ja vetovoimaa elinkeinoelämään.

– Ratayhteys luo uusia mahdollisuuksia, laajentaa työssäkäynti- ja työmarkkina-aluetta ja lyhentää työmatkoihin kuluvaa aikaa.

Vihtiläisten kannalta olennaista tietysti on pysähtyykö juna Nummelassa eli saadaanko Höytiönnummelle asema.

– Vihdin kunta on strategiassaan linjannut, että olemme metropolialueen luonnonläheinen kasvukunta. Höytiönnummen asema on äärimmäisen tärkeä vihtiläisille. Taajamarakenteen kehittämiselle radan ja aseman mahdollistamiseksi ei ole Vihdissä maantieteellisiä esteitä. Nummelan asemavarauksen sijainti on Vihdin kunnan maankäytön kehittämisen kannalta erinomainen, Vihdin elinvoimajohtaja Petra Ståhl sanoi.

– Suunniteltu asemanseutu on luontainen kunnan kasvusuunta. Lähin asemakaavan mukainen asutus on jo nykyisyydellään vain noin 900 metrin päässä aseman paikasta.

Toteutuessaan Höytiönnummen asemalta olisi matkaa tulevan Etelä-Nummelan koulukeskukseen 1,4 kilometriä.

Nummelan eteläosien yleiskaava on tulossa Ståhlin mukaan hyväksymiskäsittelyyn viimeistään vuonna 2020.

– Teemme töitä sen eteen, että luomme edellytykset riittävälle väestöpohjalle kaavoituksen keinoin, Ståhl muistutti.

– Iloinen ja helpottava tieto oli tänään nähdä, että Höytiönnummen asema ei ollut sulkeissa suunnitelmissa, vaan juna näyttäisi siis pysähtyvän Nummelassa.

Juna näyttäisi siis pysähtyvän Nummelassa.

Vihtiläinen Katja Peltonen oli puolestaan ratahankkeesta pelkästään näreissään.

– Missä vaiheessa tontit pakkolunastetaan? Kotini jää radan alle. Joudunko lähtemään kotoani ja koska? Peltonen tivasi saamatta kuitenkaan tarkkoja vastauksia.

– Kun yleissuunnitelma tarkentuu ja se saadaan ensin täsmäämään kunnan laatiman ja hyväksymän yleiskaavan kanssa voidaan aloittaa ratasuunnitelman tekeminen ja vasta sen jälkeen päästään rakentamissuunnitelmaan. Yleissuunnitelman on määrä olla valmis vuonna 2020. Valitettavasti tämän tarkempaa vastausta ei tällä hetkellä ole antaa, hankkeen projektipäällikkö Heidi Mäenpää Liikennevirastosta vastasi Peltoselle.

Näin aikataulu etenee

Espoo-Salo -oikoradan yleissuunnitelman aikataulu etenee niin, että info- ja yleisötilaisuudet pidetään lokakuun 2018 ja huhtikuun ja lokakuun 2019 aikana, karttapalaute on auki marraskuun 2018 loppuun ja uudelleen jälleen toukokuussa 2019. Raportin on kaavailtu valmistuvan alkuvuonna 2020 ja kaavat hyväksytty saman vuoden kevään ja kesän aikana. Yleissuunnitelma on nähtävillä 30 vuorokauden ajan arviolta syksyllä 2020, jolloin myös sidosryhmien lausunnot huomioidaan. Tämän jälkeen suunnitelmasta tehdään hyväksymispäätös.

Espoo–Salo -oikorata on osa nelivaiheista Helsinki–Turku nopea junayhteys -hanketta.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat