Paikalliset

Kivijalkakauppojen tulevaisuus on asiakkaiden käsissä – vihtiläisyrittäjät toivovat kuluttajien suosivan paikallisia kauppoja

Heli Helin kiittää vakituista kanta-asiakaskuntaa. - Onneksi heitä vielä on.

Annukka Vakkuri

On turha surkutella jälkikäteen, että kauppa lopetti, jos palveluita ei käytetä, silloin kun niitä vielä on paikkakunnalla tarjolla. Kauppiaina Nummelassa vuosien ajan olleet yrittäjät kertoivat kuulumisiaan ja pohtivat kivijalkakauppojen tulevaisuuden näkymiä.

– Olisi hyvä saada istutettua ihmisten mieliin ajatus, että kannattaa tutustua paikallisten kauppojen tarjontaan ja palveluihin ennen kuin suuntaa ostoksille muualle, sanoi neljä vuotta Nummelassa yrittäjänä ollut Merja Järventausta Putiikki Bra:sta.

– Kivijalkaliikkeissä myyjät esittelevät ja tuntevat tuotteet, he auttavat sinua löytämään oikean ja istuvan vaatteen sekä antavat hoito-ohjeet.

Kivijalkakaupoissa myyjät auttavat löytämään oikean vaatteen.

– Olisi hyvä, että Nummelassa huomattaisiin myös ajoissa, että tälläkin puolen rautatietä on vielä elämää ja liikkeitä. Monta liiketilaa on jo tyhjentynyt.

Kangaspaikan yrittäjä Johanna Kivimäki todisti Hiidentorin liiketilojen kokoon kuivumista.

– Näin kuinka liike yksi toisensa jälkeen katosi ja lopulta olisin jäänyt siihen yksin Ilona-liikunnan kanssa. Voi miettiä jäikö Hiidentori jotenkin syrjään muista liikepaikoista vai eivätkö liikkeet olleet tarpeeksi valovoimaisia.

Lopulta Kivimäki näki parhaaksi muuttaa liikkeensä muualle. Kangaspaikka muutti loppuvuonna Nummelan Värisilmän viereen Tuusantielle.

– En uskaltanut jäädä Hiidentorille yksikseni odottelemaan jos vierelle ilmaantuisi muita liikkeitä.

– Olen vahvasti sitä mieltä, että kun kaupat sijaitsevat yhdessä niin siitä hyötyvät kaikki, myös asiakkaat.

Nummelan kirjakauppa Oy:n yrittäjä Heli Helinin tunnelmat ovat myös ristiriitaiset.

– Joka kaupassa varmasti painitaan samanlaisten ongelmien kanssa; asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut. Ostoskeskukset ovat nykyään ajanviettopaikkoja ja yksittäiset kaupat jäävät syrjään isoilta asiakasvirroilta.

– Muutos on tapahtunut nopeasti viime vuosien aikana. Kuinka paljon kivijalkakauppoja mahtaa enää tulevaisuudessa olla?

– Olemme laajentaneet myymälän valikoimaa askartelupuolella sekä lahjatavaroissa. Haasteellisinta on saada asiakkaat tietoiseksi mitä kaikkea meiltä löytyy.

– Haluan silti vahvasti uskoa, että myös paikallisia palveluita tarvitaan, paikkakunnalla 13 vuoden ajan yrittäjänä toiminut Helin sanoo.

Helin kokee yhteishengen yrittäjien kesken olevan hyvä.

Linjaportilla ja verkkokaupassa toimiva sisustustuotteita ja naisten muotia myyvä liike Dekomi on vuosien varrella kasvanut kahdella liikehuoneistolla. Merja Isokorvella on kokemusta yrittämisestä 19 vuoden ajalta. Hän uskoo yrityksensä tulevaisuuteen.

Kestävämpään kulutukseen kiinnitetään huomiota.

– Asiakkaat kiinnittävät yhä enemmän huomiota kestävämpään kulutukseen ostamalla vähemmän mutta laadukkaampia tuotteita.

Kunnalta hän toivoo tukea.

– Vihti voisi tukea paikallisten yritysten toimintaa ostamalla palveluita ja tuotteita paikallisilta yrityksiltä.

– Naapurikaupunki Karkkila on esimerkiksi tilannut Dekomista useana vuonna kouluihin Fatboy-huonekaluja.

Vuonna 2006 Nummelaan lifestyleliike Hamptonin perustanut Susanna Rintamäki iloitsee liikkeensä sijainnista.

– Aiemmin olin radan toisella puolella ja muutettuani tänne olen saanut uusia asiakkaita. Muutos on ollut selkeä.

– Liike on näkyvällä paikalla, joten ulkopaikkakuntalaisetkin löytävät sen hyvin. Ilmaiset parkkipaikat ovat myös olleet hyvä valtti.

Käytätkö paikallisia palveluja?

Kyllä
89% (25 ääntä)
En
11% (3 ääntä)
Ääniä yhteensä: 28

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat