Paikalliset

Matikan lasku löytyi ruokalan takaa – Vihdissä Liikkuva koulu -ohjelmaa halutaan laajentaa toisen asteen opiskelijoille

Pauliina Saarinen - den Hollander, Raija Ranta-Porkka, Kristian Åbacka ja Kirsi Naukkarinen seurasivat oppilaiden suunnittelemia liikunnallisia oppitunteja Vihdissä viime viikolla.

Annukka Vakkuri

Omin lihasvoimin kouluun ja välitunnilla hippaa, oppitunnilla Savolaista lipunryöstöä. Vihdissä Liikkuva koulu -ohjelmassa on mukana kaikki kunnan peruskoulut. Myös valtakunnallisesti hallituksen kärkihanke on purrut hyvin; liikkuva koulu -toiminta on levinnyt maassa kulovalkean tavoin ja jo 87 prosenttia suomalaisista kouluista on mukana hankkeessa.

Oppilaiden ideoimia toiminnallisia oppitunteja olivat Vihdissä loppuviikolla seuraamassa Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Kristian Åbacka, Opetushallituksen Liikkuva koulu -ohjelman yhteyspäällikkö Kirsi Naukkarinen, Vihdin kunnan opetuspäällikkö Kirsi Hyvärinen, kunnan kehittämispäällikkö Timo Tuomi, liikuntatoimen johtaja Raija Ranta-Porkka ja Liikkuva koulu -hankkeen koordinaattori Pauliina Saarinen - den Hollander.

– Oppilaat ovat saaneet suunnitella toiminnallisia oppitunteja. Tunneilla on kiinnitetty huomiota muun muassa seuraaviin asioihin; jokainen oppilas liikkuu ja oppii tunnin aikana uutta, käytössä on koulun välineet ja, että tunnin sisältöä pystyy soveltamaan eri oppiaineissa, taustoittaa Pauliina Saarinen - den Hollander.

Nummelan koulun 1C -luokassa käy kuhina; oppilailla on käsissään koulun kartat, joihin on merkitty numeroituja tehtäviä. Tehtävät voi tehdä vasta ensin löydettyään ne – pitää siis lähteä liikkeelle.

– 12 plus 7 on 19, huudahtavat Aale Savolainen ja Aatu Hänninen melko pian tehtävän löydettyään.

– Lapset ottivat heti asiakseen löytää tehtävät ja lähtivät touhukkaasti niitä etsimään. Yhdessä tekeminen on heistä selvästi hauskaa, kuvailee poikien perässä kulkenut kouluohjaaja Merja Huhtinen.

Myös Kristian Åbacka pani merkille oppilaiden viihtymisen tehtävien parissa.

– Tällainen tehtävänanto selvästi motivoi lapsia opiskelemaan matematiikkaa ja he näyttävät viihtyvän. Liikunta on oiva tapa edistää luokkahenkeä ja sosiaalisia taitoja.

– Oppilas ottaa aktiivisen roolin ja alkaa toimia, kun se heille annetaan, Raija Ranta-Porkka sanoi.

Valtion rahoitus Liikkuva koulu -hankkeelle loppuu tänä keväänä.

– Kuoppanummen koulu oli pilottikohde, jolloin kokeiltiin ja opittiin kaikkia mahdollisia yhteistyökeinoja eri toimijoiden kesken. Hankkeen määrällinen tavoite on nyt saavutettu, Kirsi Naukkarinen sanoi.

– Seuraavaksi on aika hyödyntää opittuja malleja.

Vuoden 2019 valtion talousarvioesityksessä päätettiin 2,8 miljoonan euron rahoituksesta valtion budjettivaroista Liikkuva koulu -ohjelman laajentamiseksi toisen asteen opiskelijat kattavaksi Liikkuva opiskelu -ohjelmaksi. Tällä hetkellä Vihdissä valmistellaan yhteistyössä Luksian kanssa Liikkuva opiskelu- avustushakemusta.

Liikkuva koulu

Liikkuva koulu -ohjelma on yksi hallitusohjelman osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeista.

Hallitusohjelman tavoitteena on, että jokainen peruskouluikäinen liikkuu tunnin päivässä.

Vihdissä hanketta toteutetaan innostamalla lapsia liikkumaan sekä oppi- että välitunneilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat