Paikalliset

Joustavan perusopetuksen luokassa päivää ei heti pamauteta liikkeelle ruotsilla

Koululaiset Juho, Inka ja Mette viihtyvät JOPO-luokassa. JOPO-Ohjaaja Juha Kannas, oppilaanohjaaja Airi Sundvall-Huhtinen ja erityisluokanopettaja Sissel Löfgren muistuttavat, että haku luokalle on meneillään paraikaa.

Maria Aittoniemi

Jugi on päällikkö. Sissel on jonne. Vihdin JOPO-luokan oppilaita pyydettiin kirjoittamaan vihreille lapuille mukavia asioita luokastaan. Jugi ja Sissel, eli JOPO-ohjaaja Juha Kannas ja erityisopettaja Sissel Löfgren selvästikin kuuluvat näihin. Toki seinällä oli useita lappuja, joissa mainittiin numeroiden paraneminen ja se, että ei ole läksyjä. Hyvien asioiden puolella olivat myös retket ja sohvahuone. Yhdessä lapussa lukee: Jopolla nauttii koulusta.

– Ei voi nukkuu tunnilla, koska pieni luokka, luki keltaisella lapulla, jollaiseen oppilaita oli pyydetty kirjoittamaan JOPO-luokan huonoja puolia.

Huonoksi puoleksi oli mainittu myös se, että jos työpaikka on huono, siellä pitää olla kauan. Mutta siinäpä ne keltaiset laput sitten olivatkin.

Jopoluokkalaiset Inka, Mette ja Juho ovat olleet kirjoittamassa lappuja ja myös allekirjoittavat luokkatovereidensa kirjoittamat: JOPO-luokassa on hyvä olla ja opiskella.

Vihdissä on yhtäjaksoisesti seitsemän vuoden ajan toiminut joustavan perusopetuksen JOPO-luokka 8. ja 9. luokan oppilaille. Luokan olemassaolo ei ole ollut itsestäänselvyys; alkuun mentiin vuosi kerrallaan projektituilla ja välivuoden jälkeen päättäjiltä on herunut varat opetukseen, jolla saatellaan vuosittain matkaan kymmenen oppilasta. Myös valtio tukee opetusta niin, että osa opetuksesta voidaan järjestää tutustumisretkinä.

Luokka toimii kirkonkylällä, vielä tämän lukuvuoden loppuun asti Metsäpolun päiväkodin pihamaalla olevassa talossa. Syksyllä luokan toiminta siirtyy valmistuvaan Campuksen koulurakennukseen.

JOPO-luokalle haetaan ja jos haastattelujen tuloksena tulee valituksi, päästään. Hakuaika on parhaillaan käynnissä.

Luokka on tarkoitettu niille oppilaille, joilla on epäsäännöllistä koulunkäyntiä, heikko koulumenestys, alisuoriutumista ja koulumotivaation puutetta. JOPO-oppilas on enemmän tekijä kuin lukija. Luonteva jatko joustavasta perusopetuksesta on ammatilliset opinnot.

Juhon äiti vihjasi pojalleen JOPO-luokasta, kun tämä oli seiskalla.

– Ensin sanoin, että ei todellakaan. Mutta menin kuitenkin infotilaisuuteen ja luokka alkoi kiinnostaa, Juho kertoo. Hän pääsi JOPO:lle ja koulunkäynti alkoi maistua.

Samoin kävi Inkalle ja Mettelle. Normiluokalla ei lukeminen maittanut ja Inka esimerkiksi myöhästyi jatkuvasti koulusta. Vaan ei enää.

– Inka on siinä ihan esimerkillinen, Löfgren kiittää.

JOPO-luokka on pieni ja sen aikuisilla on mahdollisuus keskittyä täysipainoisesti oppilaisiin. Heille soitetaan aamulla, jos koululaista ei ala kuulua tunnille. Se on sellainen diili.

– Kun olemme niin paljon yhdessä, väistämättäkin menemme toistemme ihon alle, Löfgren kuvailee luokan yhteisöllisyyttä.

– No ni, nyt se alkaa itkeä, nuoret virnuilevat.

JOPO-luokka on mahdollisuus uuteen alkuun. Inka ja Mette sanovat, että heillä olisi paljon huonommat numerot, jos he eivät olisi siirtyneet JOPO:lle.

Kaksi ensimmäistä kirjainta luokan nimessä tarkoittavat joustavaa. Opinnoista iso osa on käytännön työtä harjoittelupaikoissa ja opinnot on muutenkin muokattu käytännöllisiksi.

– Asioita voi oppia ihan eri tavalla kuin kirjoittamalla paperille, Juho sanoo.

– Olen oppinut täällä matematiikkaakin paljon paremmin, Inka sanoo.

Vaikka luokalla ei ole läksyjä eikä kokeita, osaamista arvioidaan viikoittain ja peruskoulun päättötodistus on vertailukelpoinen muiden kanssa.

Joustavuus tarkoittaa myös sitä, että Kannaksen sanojen mukaan "päivää ei heti pamauteta liikkeelle ruotsilla".

– Vaan kohdataan ihminen ensin. Vaihdetaan kuulumiset rauhassa.

Vaikka luokalla edetäänkin leppoisasti, oppilailta edellytetään säännöllisyyttä.

Jopoluokkalaisia yhdistää Löfgrenin mukaan kaksi asiaa: halu liittyä ryhmään ja halu muutokseen.

Luokalla on vain 10 oppilasta ja ryhmä on tiivis. Muutoksen halu yleensä tarkoittaa koulussa viihtymistä.

– Eikä täällä ilman oppilaan omaa motivaatiota tehdä ihmeitä, hän painottaa. – Halua on oltava myös työpaikkaopiskeluun.

Otalammen koulun ja JOPO-luokan oppilaanohjaaja Airi Sundvall-Huhtinen sanoo näiden seitsemän vuoden kokemuksella nähneensä, miten nuoret ovat JOPO-luokalla ja työssäoppimisjaksoillaan saaneet valtavasti itsetuntemusta ja itseluottamusta.

– Työharjoittelupaikkojen hakeminen ei ole aikuisillekaan aina helppoa ja nämä ovat tehneet sen tuosta vaan, hän kehuu nuoria.

Oppilaan oman motivaation lisäksi Löfgren painottaa vanhempien roolia lapsen koulunkäynnissä JOPO-luokalla. Huoltajien sitoutuminen tukemaan oppilasta koulussa ja harjoitteluissa on suuriarvoista.

– Nyt kaikkien kanssa on juuri näin. Me olemme samaa tiimiä ja kaikki samalla puolella. Se tekee työstämme mielekästä.

Yhteishaku päättyy pia. Inka on jo pyrkinyt opiskelemaan nuorisoalaa, Mette merkonomiksi ja Juho talotekniikkaa. Yhteys oppilaisiin ei kuitenkaan katkea heidän jatkettuaan matkaa.

– Seuraamme heidän matkaansa ainakin vuoden ajan. Ja nuoret käyvät täällä usein moikkaamassa meitä, se tuntuu hyvältä, Kannas sanoo.

JOPO-luokka

Joustavan perusopetuksen luokka Vihdin kirkonkylällä 8. ja 9. luokan oppilaille.

Oppilaaksi voi hakea kaikista Vihdin yläkouluista. Kunta huolehtii tarvittaessa kuljetuksesta.

Toiminnan tavoitteena on vahvistaa kokonaisvaltaisesti oppilaan opiskelumotivaatiota ja elämänhallintaa.

Opetuksessa painotetaan toiminnallisia ja työpainotteisia menetelmiä.

JOPO-luokalle on haettava 22.3 mennessä. Ilmoittautumiset jätetään oman koulun oppilaanohjaajalle.

Lisätietoja ja hakemuslomakkeet Vihdin kunnan verkkosivuilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat