Paikalliset

Vihdin ja Lohjan kisa Tunnin junan asemasta pysyy auki – vasta liikennöitsijä päättää, pysähtyykö nopea juna Lempolassa vai Höytiönnummella

Uudella rataosuudella liikennöidään aikaisintaan runsaan vuosikymmenen kuluttua.

Arkisto/Ville Rinne

Sekä Lohjan Lempolaan että Vihdin Höytiönnummelle suunnitellaan nopean junaliikenteen (Tunnin juna) juna-asema.

Projektipäällikkö Heidi Mäenpää Liikennevirastosta kertoo, että molemmille asemille tehdään nopeiden junien pysähtyminen rakenteiden osalta mahdolliseksi.

– On viime kädessä liikennöitsijän asia aikanaan päättää, kummalla asemalla nopean liikenteen juna pysähtyy, mutta se pysähtyy vain jommallakummalla.

Tarvittaessa pysähdysasemaa voidaan näin myös vaihtaa Lempolan ja Höytiönnummen välillä.

Tarkentuneita ratalinjauksia esitellään yleisötilaisuuksissa huhtikuussa Espoossa, Kirkkonummella, Vihdissä, Lohjalla ja Salossa.

– Suunnittelun aikana radan haittavaikutuksia ympäristöön on pystytty jo nyt pienentämään siten, että esimerkiksi kaksi lyhyttä tunnelia on saatukin yhteen pitkään tunneliin.

Espoo-Salo oikoradan yleissuunnitelma valmistuu ensi vuonna. Liikenneviraston hyväksymispäätös tehdää, kun kuntien yleiskaavat rata-alueiden osalta valmistuvat ja ovat samansisältöiset.

Turun ratapihoilla ratasuunnitelman laadinta menossa.

– Salo–Turku-välillä on tehtävä ensin yva. Sen jälkeen edetään ratalain mukaisesti joko yleissuunnitelman tai ratasuunnitelman tekemisellä.

Espoon kaupunkirata välillä Leppävaara-Kaukalahti on ratasuunnitelman osalta jo tehty. Se odottaa rahoituspäätöstä.

– Ratavälin rakentaminen voi alkaa sieltä periaatteessa vaikka ensi vuonna.

Koko nopean junaliikenteen yhteyden (Tunnin juna) rataosuuden Espoosta Turkuun arvioidaan olevan suunnittelun osalta valmis vuonna 2025.

Rakentaminen kestää ratavälistä riippuen 3–5 vuotta.

– Jos rahoitus suunnitteluun ja rakentamiseen saataisiin ilman katkoja, rata voisi olla valmis 2030-luvun alkupuolella.

Odotatko Tunnin junaa?

Kyllä
82% (9 ääntä)
En
18% (2 ääntä)
Ääniä yhteensä: 11

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tunnin juna toteuttamista varten hankeyhtiö – Lohja ja Vihti mukana edistämässä yhtiön perustamista ja pääomittamista3.2.2019 07.10
Tunnin juna: Espoo - Salo -oikoradan suunnittelu alkaa nyt5.1.2018 08.55
Lohja ja Vihti vetosivat tunnin junan puolesta11.8.2015 07.58

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat