Paikalliset

Hiidenvedellä päristellään luvatta, mutta ainuttakaan kieltomerkkiä ei rannoilla ole: Vihdin kunta alkaa nyt pystyttää opasteita

Vihdin kirkonkylän veneranta, joka kuuluu Hiidenveteen. Täälläkään ei saisi vesiskootterilla ajaa.

Minna Saarinen

Vesiskootterin käyttö on kielletty lähes koko Vihdin puoleisella Hiidenvedellä. Silti skoottereilla päristellään Vihdin Uutisten rannalla asuvien lukijoiden mukaan, ja kovatehoisia veneitä liikkuu myös kapeikoissa aiheuttaen isojakin meluhaittoja.

Kuka veneitä ja skoottereita valvoo? Miksi skoottereilla ajetaan, vaikka kielto on olemassa? Kuka laittaa kieltomerkit, missä niitä on – ja onko Hiidenvedellä nopeusrajoituksia?

Uudenmaan ely-keskuksen vesiliikenteen kielloista ja rajoituksista vastaava Tapio Korhonen tietää, että kieltojen ja rajoitusmerkkien pystyttäminen on nimenomaan kunnan tehtävä. Merkit olisi sijoitettava sinne, missä venelaitureita ja liikennettä vesillä on. Asiaa valvoo poliisi.

Vihdin puoleisella Hiidenvedellä ei ely-keskuksen mukaan ole lainkaan nopeusrajoituksia moottoriveneille. Jos rajoituksia ei ole, saa veneellä tietenkin ajaa kovaakin. Ja jos kieltomerkkejä ei ole, eivät vesiskoottereillakaan ajelevat silloin ehkä tiedosta, ettei niillä saisi ajaa.

Vihti sai useaan paikkaan kiellon lääninhallituksen kautta vesiskoottereita varten jo vuonna 1994, kunnan itsensä aloitteesta.

– Vesialueillekin kunnan kannattaisi laittaa kielto- ja rajoitusmerkkejä, koska ollaan kahden kunnan alueella, ja kun tullaan Lohjalta Vihtiin, olisi hyvä olla merkkejä, jotta poliisi voisi tällaisiakin tapauksia sitten sakottaa, Korhonen sanoo.

Korhonen opastaa, että isompi määrä mökkiläisiä ja ranta-asukkaita voisi hakea ely-keskukselta nopeusrajoituksia Hiidenvedelle moottoriveneitä koskien, samoin aallonmuodostusta varten.

Mies toteaa, että rajoitusten hakeminen voisi olla paikallaan.

– Yksi jos hakee rajoituksia, niin ajatellaan että tämä on herkkäkorvainen tapaus, mutta mitä laajempi porukka hakee rajoitusta tai kieltoa, sen uskottavampi se on, Korhonen vinkkaa.

Perusteluja katsotaan myös tarkasti: häiriön olisi oltava laajalla alueella tai pitkäaikaisempaa, kuten melua. Toinen hyvä syy on vesiliikenneturvallisuus ja ympäristöhaitat, esimerkiksi uimarannalla ajaminen, kolmantena taas on luonnon hyvinvointi.

– Jos nämä kolme huomioi, on rajoitus tai kielto helpompi saada läpi, Korhonen toteaa.

Hän jatkaa, että kyllä Hiidenvedelle olisi hyvä jokin rajoitus saada. Samalla sitä kannattaa hakea kaikille vesillä liikkujille, koska rajoitus koskee sitten kaikkia.

Komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisin liikenne- ja lupavalvonnasta neuvoo, että ensimmäinen askel on soittaa häiriötilanteessa hätäkeskukseen, koska valvonnasta vastaa poliisi.

Kantola huomauttaa, että veneellä ajaessa olisi huomioitava, missä kohtaa nopeusrajoitukset ovat. Niiden olisi oltava yleisillä väylillä tai kuntien rajoilla, vedessä.

– Kiteytettynä ely- ja Ympäristökeskus tekevät rajoitukset, kunnat pystyttävät ne, ja poliisi valvoo niitä, Kantola selvittää.

Jos veneen rekisteritunnuksen saa ylös, auttaa se poliisia ottamaan päristelijän kiinni ja antamaan sakon. Toki ilmoittajan on oltava valmis tulemaan lisäksi todistamaan tapahtunut.

Vihdin kunta on tarkastuksen jälkeen päättänyt päivittää tilannetta.

Kunnallistekniikka on käynyt tarkastamassa rannat, kertoo yhdyskuntatekniikan päällikkö Toni Keski-Lusa.

Niistä ei löytynyt ainoatakaan vesiskootterilla ajamisen kieltävää merkkiä. Tosin merkit ovat voineet tuhoutua aikojen saatossa tai hautautua pusikkoihin.

Kunta on nyt täyttämässä vastuutaan siinä, miten saada merkit asianmukaisiin paikkoihin.

– Ennen talven tuloa on tarkoitus saada asia pitkälle. Olemme nyt tuottamassa kylttejä paikkoihin, jotka olisivat järkeviä. Selvityksessä ovat myös muiden alueiden kiellot.

– Veneilijät ovat taas haasteellisempi kysymys, koska heille kunta ei voi ilman rajoituksen hakemista vielä tehdä käytännössä mitään. Mökkiläisten sekä kuntalaisten aktiivisuus olisikin nyt tärkeätä.

Rajoitukset, kiellot ja niiden hakeminen

Toimi näin

 Ely- ja Ympäristökeskus tekevät rajoitukset: poliisi ja rajavaltiolaitos valvovat niitä.

Kunnan tehtävä on pystyttää rajoitus- ja kieltomerkit paikkoihin, joista ne huomataan.

Talven jälkeen merkkien olisi oltava paikoillaan ja näkyvissä. Ei riitä, että merkit on kerran laitettu.

Jos koet tulevasi häirityksi pahanlaisesti, ota veneen rekisterinumero ylös ja soita sitten hätäkeskukseen. Ole valmis menemään todistajaksi paikan päälle.

Yhden ihmisen on vaikeampi saada lupaa rajoitukselle. Mitä laajempi porukka hakee nopeusrajoitusta tai kieltoa aallonmuodostukseen kapeikoissa, sen uskottavampi hakemus on.

Perusteluja katsotaan: häiriön olisi oltava laajalla alueella tai pitkäaikaista, kuten melua. Toinen syy on vesiliikenneturvallisuus ja ympäristöhaitat, kuten melu liian lähellä rantaa tai uimarannalla ajaminen. Kolmantena on luonnon hyvinvointi. Jos nämä kolme huomioi, on rajoitus tai kielto helpompi saada läpi.

Hakemus nopeusrajoitusten tai aallonmuodostuksen suhteen kannattaa jättää syksyyn mennessä, koska käsittelyajat voivat olla pitkiä.

Jokaisen velvollisuus olisi tuntea lait vesialueilla.

Vesiliikennelain mukaan häiritsevä ajo on aina kiellettyä. Siitä pitää antaa sakot.

Lisää tietoa: Ympäristö.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

"Veneellä eivät kaikki poliisitkaan osaa ajaa" – Poliisilla vain yksi vene Lohjalla12.8.2019 19.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat