Paikalliset

Helsinki-Turku nopean junayhteyden hankekokonaisuuden YVA allekirjoitettiin – Nopea junayhteys nytkähti eteenpäin

Sopimuksen allekirjoittajat Janica Solehmainen; Ramboll Finland Oy (vas.), Veli-Markku Uski; Sitowise Oy, Päivi Nuutinen; Väylä, Heidi Mäenpää; Väylä ja Seppo Veijovuori; Sitowise Oy.

VÄYLÄ

Helsingin ja Turun välisestä nopeasta junayhteydestä laaditaan hankekokonaisuuden ympäristövaikutusten arviointi eli YVA.

Se sisältää Espoon ja Salon välisen oikoradan, Salon ja Turun välisen kaksoisraiteen, Turun henkilöratapihan, Piikkiön oikaisun sekä vaihtoehtona rantaradan kehittämisen.

Helsingin ja Espoon välin rataosan hankekokonaisuuden YVA tuli ajankohtaiseksi, koska EU-direktiivin tulkinnan mukaan hankkeita ei voida pilkkoa osiin.

 

Hankekokonaisuuden YVA:ssa arvioidaan merkittävimmät vaikutukset YVA-lain mukaisesti. Välillä Helsinki–Espoo rata on jo toteuttamista vaille valmis.

Espoon ja Salon väklisen oikoradan osalta hankekokonaisuuden YVA perustuu vuonna 2010 tehtyyn Espoo–Salo-oikoradan YVA:n vaikutusarviointien päivittämiseen, maakuntakaavan mukaiseen linjaukseen sekä tekeillä oleviin ja tehtyihin luontoselvityksiin.

Välillä Salo–Turku ja Piikkiön oikaisu tehdään uusia luontoselvityksiä ja -arviointeja.

– Helsinki–Turku nopean junayhteyden hankkeeseen haetaan sekä suunnitteluun että rakentamiseen EU-tukea. Tämän takia on erittäin tärkeää, että myös YVA on tehty EU-direktiivin mukaisesti, kertoo Väylän projektipäällikkö Heidi Mäenpää keskiviikkoisessa tiedotteessa.

Hankekokonaisuuden YVA ja Salo–Turku-kaksoisraiteen sekä Piikkiön oikaisun tekninen suunnittelu tehdään Ramboll Finland Oy:n ja Sitowise Oy:n yhteistyönä.

Samat suunnittelijat ovat parhaillaan laatimassa myös Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelmaa.

 

YVA-yhteysviranomaisena on Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, joka tekee yhteistyötä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa.

– Olemme mukana Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelman laadinnassa ja tehneet myös vuoden 2010 YVA:n, mitkä antavat erinomaisen lähtökohdan tämän työn tekemiselle, kertoo projektipäällikkö Veli-Markku Uski Sitowise Oy:stä.

–  Työ on meille suuri huomioiden sen luonteen, laajuuden ja aikataulun. Olemme kuitenkin saaneet koottua parhaan mahdollisen projektiryhmän tämän työn laadukkaaseen läpivientiin,

Teknisestä suunnittelusta vastaava Markku Salo Ramboll Finland Oy:stä kertoo, että ratageometrian ohella Salo–Turku välillä suunnitellaan muun muassa tunneleiden, siltojen, geotekniikan sekä teiden ja katujen tekniset ratkaisut.

– Salon ja Turun välillä suunniteltava kaksoisraide myötäilee Piikkiön oikaisua lukuun ottamatta nykyistä ratakäytävää. Haasteita suunnittelulle tuo se, että luonnonympäristön ja avoimien peltoalueiden ohella rata kulkee useissa kohdin tiiviin asutuksen keskellä.

 

Toteutuessaan nopea Helsingin ja Turun välinen junayhteys toisi suunnittelijoiden mukaan lisää sujuvuutta ihmisten liikkumiseen, uusia mahdollisuuksia alueiden kehitykseen ja kasvuun sekä yhdistäisi Suomen rataverkon tiiviimmin osaksi kansainvälisiä liikenneyhteyksiä.

Vihdissä nopean ratayhteyden ja paikallisliikenteen asema-alueetta on kaavailtu Nummelan Höytiönnummelle.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Vihdin ja Lohjan kisa Tunnin junan asemasta pysyy auki – vasta liikennöitsijä päättää, pysähtyykö nopea juna Lempolassa vai Höytiönnummella11.3.2019 09.41
Tunnin juna toteuttamista varten hankeyhtiö – Lohja ja Vihti mukana edistämässä yhtiön perustamista ja pääomittamista3.2.2019 07.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat