Puheenaihe

LM: Verkkomaksamisen muutos ruuhkautti puhelinpalveluja – ”Miksi tällaisia muutoksia täytyy tehdä?”

Kuvituskuva.

Armi Suojanen

Lauantaina voimaan tulleet uuden maksupalvelulain vaatimat muutokset verkkomaksamisessa ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia muun muassa pankkipalveluiden käyttäjille, kirjoittaa Lännen Media.

Esimerkiksi OP–ryhmä jakoi verkkosivuillaan toimintaohjeita ja kertoi puhelinpalvelunsa ruuhkautumisesta.

– Sen minkä olen kuullut, niin osa asiakkaista on ollut pahoillaan, että miksi tällaisia muutoksia täytyy tehdä, kertoo OP–ryhmän tunnistautumisesta vastaava tuotepäällikkö Inkeri Jalonen LM:lle.

OP:ssa muutos tarkoittaa tekstiviestillä tulevaa lisävahvistusta, jota voidaan vaatia niin verkkopankkiin kirjautumisessa kuin siellä maksamisessakin.

Kuluttajalle näkyvin muutos on vaatimus vahvasta tunnistautumisesta juuri verkkomaksamisessa. Korttitietojen lisäksi asiakkaan täytyy tunnistautua esimerkiksi pankkitunnuksilla tai kertakäyttöisellä tekstiviestisalasanalla.

Uuden maksupalvelulain tavoite on parantaa verkkomaksamisen turvallisuutta. Muutoksen taustalla on tammikuussa 2018 voimaan tullut EU:n maksupalveludirektiivi, kirjoittaa LM.

Kaupan kassalla riittävät edelleen kortti ja tunnusluku.

Lännen Median artikkeli on täällä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat