Paikalliset

Vihtiläinen Heikki Lylylahti on rakentanut Suomen ensimmäisiä törmäyssuoja-autoja – ”Välinpitämättömyys on liikenteessä lisääntynyt”

Heikki Lylylahti on rakentanut Suomen ensimmäisiä törmäyssuoja-autoja omin käsin – Yritys pesee kallioleikkauksia ja tunneleita sekä turvaa tietyömaiden työntekijöitä

Minna Saarinen

Vihtiläinen Heikki Lylylahti on rakentanut itse harvojen ensimmäisten joukossa Suomessa törmäyssuoja-autoja.

Nyt niitä on yrityksellä kolme kappaletta. Lylylahdella on myös kolme omaa tilausajobussia.

– Törmäyssuoja-autot ovat tietyömaalla työskentelevien ihmisten suojaamiseksi suunniteltuja turva-autoja, joissa on törmäystestattu turvaosa, liikenteenjakaja sekä vilkut, jotta työmaan läpi ajavat autot osaisivat hidastaa ja ajaa asianmukaisesti, Lylylahti tarkentaa.

HL Lylylahti tekee myös kallioleikkausten pesuja. Näitä tarvitaan, kun rakennetaan uusi tie, rautatiesilta tai metro, johon räjäytetään tunneleita, tai siltoja vanhoille väylille.

Yrityksen miehet ovat työskennelleet esimerkiksi Turun moottoritien pitkissä tunneleissa ja Länsimetron työmaalla.

– Sehän siinä on, ettei moni tiedä tällaisista hommista mitään, koska emme voi tehdä niitä päiväsaikaan. Teemme öisin, kun tiellä ei liikuta, Lylylahti selventää.

 

Tietyömailla pitää pestä kallioleikkaukset, koska niistä voisi muuten irrota isoja kivenmurikoita sekä kivipölyä liikenteen päälle tai esteeksi. Kun leikkaukset on pesty, geologit tutkivat ne.

Sitten niitä lujitetaan eli betonoidaan, jotta leikkaus kestäisi. Pesuja tehdään entisillä paloautoilla, joiden avulla saadaan isoja vesimääriä leikkauksiin paineella.

– Ne tunnelit voivat työllistää todella paljon. Neliömäärällisesti isossa tunnelissa voi olla paljon pinta-alaa.

Aluksi törmäyssuoja-autoja ei juuri käytetty, koska ne tulivat vasta 2012 pakollisiksi.

– Vielä silloinkaan autoja ei joka paikassa hyödynnetty, koska niitä ei ollut kuin harvalla toimijalla. Meillä oli jo silloin kalusto. Olemme olleet siinä edelläkävijöitä.

 

Suojauksia tarvitaan nyt entistä enemmän tietyömailla, kun ihmisten välinpitämättömyys on liikenteessä lisääntynyt.

Mitä milloinkin tehdään, vaihtelee yrityksessä suuresti. Tehdään sitä, mikä työllistää.

– Mehän myös korjaamme ja huollamme koko kaluston itse, raskaan kaluston asentaja ja entinen korjaamopäällikkö sanoo.

Lylylahti pitää bussilla liikennöintiä silti päähommanaan. Rakkaus linja-autoihin on perua pitkältä ajalta. Mies on ollut monessa alaa sivuavassa yrityksessä töissä. Hän työllistää nyt useita paikallisia, kovia tekijöitä: myös vanhimman, päälle parikymppisen poikansa Nikon.

 

Lylylahden toiminta alkoi vuonna 1991, kun vanhempien maatilalla tehtiin sukupolvenvaihdos. Sitten piti keksiä, mitä sitä voisi tehdä, kun pikkuhiljaa lypsylehmät katosivat.

– Tila tekee itse kaikki heinät hevosille, auraa tiet talvisin. Onpa tänne rakennettu lähes omin voimin suuri maneesi.

– Ensimmäinen oma linja-auto tuli tähän maataloushommaan tavallaan tueksi, että koululaiset ja päiväkotiryhmät pääsisivät tänne tilalle toimintaa ja eläimiä katsomaan tai ratsastamaan.

Nuorimpien lasten äiti asuu tilalla, ja pyörittää tilalla toimivaa ratsastuskoulu Millitallia.

Lylylahti on ajanut pidempiäkin reissuja erilaisten porukoiden kanssa. Polttari- ja hääkyydit kuuluvat repertuaariin.

Lylylahti kertoo, että joskus keikka voi tulla kiireessäkin.

– Muutama vuosi sitten Turun moottoritie oli joutua tulvan varaan useiksi viikoiksi Espoon keskuksen, Ikean kohdalla. Olin Mäntsälässä ajossa, kun sain pyynnön tulla paikalle törmäyssuoja-auton kanssa. Sitten etsin apukuskin, ja lähdin sinne. Muutama päivä oltiin siinä sitten putkeen, nukuin autossa ja sitten taas töihin.

– Se tiehän olisi jäänyt viikoiksi veden alle ilman toimenpiteitä.

HL Lylylahti

Monialayritys. Toimii mm. linja-autonkuljetusalalla tilausajoissa, tekee paloauto- ja törmäyssuoja-autokalustolla kallioleikkausten pesuja mm. Helsingin viemäritunneleissa, Länsimetron työmaalla, moottoritiellä tai kehäradan rautatiesilloilla.

Huoltaa ja korjaa itse kaluston. Rakentaa törmäyssuoja-autot itse. Pesuautot vanhaa paloautokalustoa.

Ensimmäisiä Suomessa, joka rakentanut itse törmäyssuoja-autoja.

Työllistää yrityksessä poikansa ja useita pitkän linjan tekijöitä.

Mottona palvella niin että asiakas on tyytyväinen.

Lylylahti operoi suurelta, vanhalta maatilalta käsin toimintaansa. Tilalla asuu neljä sukupolvea.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Liikenneturvallisuus parani – etenkin pyöräilijät paremmin turvassa30.12.2016 09.28
Kuntalaiset kutsutaan mukaan Vihdin liikenneturvallisuussuunnitelman laatimiseen29.4.2011 09.18

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat