Paikalliset

”Vuonna 1982 tämä Mercedes Benz Coupe olisi maksanut pienen omakotitalon verran”– Hans Brummer löysi nuoruuden ihastuksensa 40 vuoden jälkeen

Autohistoriallisen seuran puheenjohtaja käyttää asianmukaista rintamerkkiä.

Minna Saarinen

Mercedes-Benz w-123 -mallisarja on legendaarinen kestävyydestään. Se tarjoaa erinomaista ajomukavuutta, joka auton valmistusaikaan oli ennenkuulumatonta: malli vastaa hyvin lähelle 2010-luvun autoa ajo-ominaisuuksiensa puolesta, vaikka kyseessä on lähes 40 vuotta vanha auto.

– Vain nykyajan turhat, herkästi rikkoutuvat digihimmelit puuttuvat, mikä on erinomainen asia, toteaa silmänsä sarjan Coupe-yksilöön jo vuosikymmenet sitten iskenyt vihtijärveläinen Hans Brummer.

Kaksi vuotta sitten Brummer hankki Berliinistä kyseisen, museorekisteröidyn auton. Mercedes-Benz 230 -Coupe on arvonsa säilyttävä klassikkoauto.

– Olen pitkään toivonut omistavani vielä joskus aikansa parhaan laatuauton. Onhan tällä yksilöllä tunnearvoakin. Sain nimittäin ajokortin joulukuussa 1975, kun kyseinen mallisarja W-123 esiteltiin tammikuussa 1976, Coupe-korilla 1977, Brummer kertoo.

Hans Brummerin yksilöllä on ollut aiemmin kaksi naisomistajaa Saksassa, joista jälkimmäinen ei koskaan rekisteröinyt autoa liikenteeseen.

Vihtijärveläinen onkin vasta toinen liikenteeseen rekisteröity auton omistaja.

Kuluvana syksynä mobiili yritettiin ostaakin, kun se oli ollut parkkeerattuna Rajamäen kauppakeskus Lähteelle.

– Vastaushan oli minun puolestani lyhyt: ei myynnissä, sillä tämä automalli on erittäin haluttu harrastajapiireissä ja hyviä yksilöitä on tänä päivänä vaikea löytää, Brummer toteaa.

Luopuminen Mersusta olisikin erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta.

– Mersuni on ollut 40 vuotta sitten hyvin kallis auto Suomessa. Löytämäni hintatieto vuodelta 1985 tuo esiin, että hintaero Coupe- ja Sedan-mallien välillä on ollut lähes 50 000 markkaa.

– Autoni on varustettu automaattivaihteistolla ja kattoluukulla, joten sitä verotettiin tuolloin hyvin ankarasti Suomessa.

Silloin hinta on ollut Brummerin laskelmien mukaan uutena tällä varustuksella pitkälti yli 200 000 markkaa. Se vastasi siihen aikaan pienen omakotitalon hintaa.

Varaosahuolto on Mercedes-Benziin parempi kuin moneen muuhun vanhaan automerkkiin, sillä Daimler Benz panostaa varaosavaraston ylläpitämiseen. Saksasta löytyy kyseiseen malliin hyvin varaosia.

– Tekniikkahan on sama kuin 230 E -bensiinimersuissa. Vaikeimmin löydettävissä ovat määrätyt koriosat, jotka ovat tehty aikoinaan pienissä sarjoissa.

Brummer on tehnyt itse pienempiä huoltotoimenpiteitä ja korjauksia autoihinsa. Kyseinen Mersu ei ole vaatinut suuria korjauksia, vain jokuset kulutusosat on iän myötä pitänyt uusia.

Kyseisen auton peruskunto on ikäänsä nähden erittäin hyvä, kuntoluokka 2+, eli toiseksi paras kuntoluokitus. Asia on todettu Classic Data Finlandin tarkastajan puolesta.

Kesällä 2018 Mersun mittariin tuli noin 2 000 kilometriä, kun Brummer osallistui autolla kahteen pitkään retkeilyajoon. Tänä kesänä on ajettu hieman vähemmän.

– Vanhoja autoja pitää ehdottomasti ulkoiluttaa, jotta ne pysyvät kunnossa ja paikat herkkinä, Brummer tähdentää.

Autoja Hans Brummerilla on tallissaan kahdeksan kappaletta eri vuosikymmeniltä. Hän on harrastanut vanhoja autoja aktiivisesti vuodesta 1992. Ensimmäinen mobiili oli Triumph Herald 13/60.

Brummer on toiminut Autohistoriallisen Seuran (AHS) puheenjohtajana yhtäjaksoisesti helmikuusta vuonna 1999. Jäseneksi hän liittyi vuonna 1998 Kim Snellmanin suosituksesta.

– On vaikeaa sanoin kuvata, miten paljon vanhojen museoautojen harrastus antaa. On mahtavaa kokea suuret ajotapahtumat kesällä yhdessä muiden harrastajien kanssa, samalla kulttuurityötä tehden: säilyttäen vanhoja ajoneuvoja tuleville sukupolville.

Talvella on aikaa kunnostaa ajoneuvot seuraavaa ajokautta varten, ehkä matkustaa Saksaankin vanhojen autojen tapahtumiin.

Harrastuksessaan Hans Brummer on tavannut erittäin monia kiinnostavia ihmisiä, joista on tullut hyviä ystäviä.

– Heiltä saa usein arvokkaita vinkkejä, kun tarvitsee apua omien autojensa kanssa. Joku tietää aina jotakin, mistä voi olla apua vaikkapa varaosien suhteen.

Mercedes-Benz 230 Coupe -1982

Lähes 40-vuotias mobiiliauto. Hankittu lokakuussa 2017 Katrin Grambauerilta Berliinistä. Omistaja on vihtijärveläinen Hans Brummer.

Ajokilometrejä ostohetkellä 161 000.

Oli jo Saksassa museorekisterissä.

Valmistaja Daimler Benz AG, Sindelfingen, Stuttgart, 8.6.1982.

MB 230 CE (123E 23) Coupe -mallia 1980–1985 valmistettu 29 858 kappaletta.

Moottori nelisylinterinen, 2,3-litrainen bensiini, teho 136 hv, vääntö 205 Nm.

Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 sekuntia automaattivaihteistolla.

Huippunopeus 175 km/h. Keskikulutus 10 l/100 km.

Malli kaksiovinen Coupe, 4-vaihteinen perinteinen automaatti, sähköinen kattoluukku, sumuvalot ja abs-jarrut, joista viimeisin oli 1982 harvinaisuus.

Polttoainetankin koko 65 litraa.

Pituus 4,64 m, leveys 1,78 m, korkeus 1,39 m. Omapaino 1 380 kg.

Renkaat 195 70 R14 -vyörenkaat Mercedeksen alkuperäisillä peltivanteilla, peltiset pölykapselit.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat