Paikalliset

Vihdin kunta haluaa tärinää aiheuttaville junille pidemmän nopeusrajoitusalueen

Vihdin kunnanhallitus edellyttää, että nopeusrajoitusjakso Nummelan taajaman kohdalla jatkuu lounaassa Hiidenmäentien tasoylikäytävälle asti. Tasokäytävä sijaitsee Vihdin ja Lohjan rajalla.

ARKISTOKUVA/Vesa Valtonen

Vihdin kunta haluaa tärinää aiheuttaville junille Väyläviraston esittämää pidemmän nopeusrajoitusalueen.

Kunnanhallituksen maanantaina antaman lausunnon mukaan Väyläviraston nopeusrajoitusesitys on oikeansuuntainen.

Kunnanhallitus kuitenkin edellyttää, että nopeusrajoitusjakso Nummelan taajaman kohdalla jatkuu lounaassa Hiidenmäentien tasoylikäytävälle asti.

Lisäksi lausunnossa edellytetään, että nopeusrajoituksen käyttöönoton jälkeenkin jatketaan tärinä- ja melumittauksia ja että Väylävirasto selvittää, onko merkittävästi lisääntyneestä tärinästä koitunut vaurioita rakennuksille.

Mikäli häiriöitä ei saada suunnitelluilla nopeusrajoituksilla torjuttua aikaisemmalle tasolle, väyläviraston pitää kunnanhallituksen lausunnon mukaan jatkaa lisätoimenpiteiden käyttöönottoa kuntalaisille koituvan haitan poistamiseksi.

Riihimäen ja Hangon välisellä rataosuudella tapahtuva tavaraliikenne Koverharin satamaan on aiheuttanut tavanomaista rautatieliikennettä suurempaa tärinää rautatien lähellä olevissa asunnoissa.

Etenkin yöaikaan tapahtuva liikenne on koettu erityisen häiritsevänä. Asukkaat ovat olleet yhteydessä kuntaan. Huolestumista on aiheuttanut aistittavissa oleva tärinä sekä aikaisempaa suurempi melu.

Palaute ja kysymykset on ohjattu Vihdin kunnasta edelleen Väylävirastolle.

Virastoa myös pyydettiin selvittämään häiriön syitä, joista alkuvaiheessa ei ollut kunnan puolella lainkaan tietoa.

Väylävirasto selvitti häiriöitä ja ehdotti niiden torjumiseksi nopeusrajoituksen asettamista rataosille, joiden läheisyydessä on asutusta.

Rajoitusalueet on asetettu huomioiden asukastiheys alle 300 metrin etäisyydellä radasta, maapohja sekä radan liikennöitävyys. Virasto on pyrkinyt määrittelemään nopeusrajoitusalueet siten, että ne kattavat mahdollisimman suuren asukasmäärän 300 metrin etäisyydellä radasta mutta aiheuttavat mahdollisimman pienen viiveen junaliikenteelle.

Suunniteltu nopeusrajoitus 50 kilometriä tunnissa koskee yli 3 000 tonnin junia.

Porin seudulla elokuussa tehtyjen koeajojen perusteella nopeuden alentaminen 50 kilometriin tunnissa on todettu alentavan tärinätasoja.

Nopeusrajoitusalueet on esitetty Vihdin alueella Nummelan ja Ojakkalan kohdalle.

Nopeusrajoitus koskee raskaassa lastissa olevia junia niin, että junan nopeus on rajoituksen mukainen veturin saapuessa rajoitusalueelle ja pysyy rajoituksen osoittamana siihen asti, että viimeinen vaunu poistuu rajoitusalueelta.

Väylävirasto pyysi Vihdin kunnalta lausuntoa nopeusrajoituksen asettamisesta 7.2. mennessä.

Ongelman syy

Ongelman syy on tiettävästi on venäläisten vaunujen telirakenne

Transitoliikenteen tavaravaunujen telit ovat lähellä vaunun päätyjä ja niiden jousittamaton massa on suuri. Tästä aiheutuu suuri kuormakeskittymä vaunun pyörien ja radan kontaktiin.

Koeajot ja kaluston mittaukset ovat osoittaneet, että ongelma on venäläisten tavaravaunujen telirakenne.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat