Toimitukselta

TUUMITTUA: Kylmästä Vihti tunnetaan

Kuvituskuva.

arkisto/Anton Soinne

Vihdissä oli Uudenmaan kuumin paikka viime kesänä. Vihdin Maasoja. Maanantain ja tiistain vastaisina öinä Vihdissä oli Uudenmaan kylmin paikka. Vihdin Maasoja.

Noin puolen vuoden aikana Maasojan notkossa kirkonkylän ja Siippoon välisessä maastossa kylmimmän ja lämpöisimmän hetken lämpötilaero lienee noin 63 astetta.

Joku voi toki etsiä aikakirjoista vielä äärimmäisempiä lämpö- ja kylmäjaksoja, mutta kai näillä lukemilla aika huipulle pääsee.

Alkuviikon aamuina Vihti komeilikin toistuvasti muun muassa radiossa uusmaalaisena pitäjänä, jossa on alueen kylmin paikka. Siis ilmaista mainosta?

Ilmatieteen laitokselta vuodesta 1961 lähtien saatavat säätilastot osoittavat, että erityisen kylmiä talvia ja pitkiä pakkasjaksoja oli vuosina 1966, 1967, 1985 ja 1987.

Näistä erityisesti mieleen on jäänyt talvi 1987 Pekka Vennamon ollessa valtiovarainministerinä.

Pakkasta oli pitkään laajoilla alueilla suunnilleen saman verran kuin Vihdissä oli nyt kylmimmillään alkuviikon aamuöinä.

Polttoaineiden lisäainetuotannossa sellaiseen kylmäjaksoon ei tällöin arvattu varautua, joten koko Suomesta loppuivat dieselpolttoaineen jäänestoaineet.

Näin kävi tietysti myös Vihdissä. Jos en nyt ihan väärin muista niin ministeri Vennamo myönsi silloin poikkeusaikana luvan käyttää lamppuöljyä dieselpolttoaineen notkistajana. Arktisia laatujahan ei ollut saatavilla, ainakaan tarvetta vastaavasti.

Muistan todellakin hyvin, että manailin japanilaisen dieselautoni kanssa niitä paukkuvia pakkasia. Suunnittelin polttoainefiltterin ympärille vesikiertoista lämmitysjärjestelmää, mutta ajatukseksi se silloin jäi.

Ohjekirjastakaan ei apua löytynyt, mutta merkkihuolto antoi toimivan vinkin: dieselin sekaan maksimissaan 20 prosenttia bensiiniä – ja ehdottomasti sekaan lisäksi parisen prosenttia bensiinitilavuudesta kaksitahtiöljyä.

Hyvin toimi se resepti. Öljyä tarvittiin sekaan sen takia, että jakajapumppu ei kimahda.

Se oli silloin se, elettiin aikaa ennen herkkiä dieselmoottoreiden korkeapainejärjestelmiä.

Nyt on kaikki paremmin?

VESA VALTONEN

Toimitukselta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet