Toimitukselta

TUUMITTUA: Mikä kaasupoljin?

Kaasupolkimen tuntevat ainakin kaikki autoja ajavat, ja kaasukahvan tietävät kevyemmillä laitteilla viilettävät. Erään määritelmän mukaan kaasupoljin on poljin, jolla säädellään ajoneuvon moottorin kierroslukua.

Kaasulla tarkoitetaan autotekniikassa bensiinistä tai muusta polttoaineesta ja ilmasta koostuvaa seosta. Seos syttyy moottorin palotilassa ja työntää männän vinhasti liikkeelle.

Joskus tehtiin myös kiertomäntämoottoreita. Niissä bensahoroissa moottoreissa männät pyörivät. Sellainen moottori oli ajoneuvossaan muun muassa Inna Pekkasella, joka oli Vihdin lukiossa uskonnonopettajani.

Dieselmoottorissa seos syttyy itsestään kun puristus kuumentaa sylinteriin imetyn ilman 700 - 900 asteen lämpötilaan.

Tavanomaisessa polttomoottorissa työntöliike muuttuu kiertokankien ja kampiakselin kautta pyörimisliikkeeksi. Sylinteriin tulevan seoksen määrä – eli kaasupedaalin asento – vaikuttaa siihen, kuinka suurella käyntinopeudella moottori käy.

Autoteknisten oppaiden mukaan moottorissa polttoaineen ja ilman suhteen on oltava oikea, jotta moottori on tarpeeksi taloudellinen ja siitä saadaan optimaalisin hyöty.

Miksi puhutaan vain kaasupolkimesta?

Hybridissä moottoreita voi olla useampia, täyssähköautossa samoin. Polttomoottorin polttoaineena voidaan käyttää nesteitä ja kaasuja. Yleisiä energialähteitä liikenteessä ovat vielä öljyjalosteet kuten dieselöljy, bensiini ja kaasut. Lisäksi käytetään uusiutuvista raaka-aineista tehtyjä polttoaineita kuten etanolia ja biodieseliä. Kasvavasti myös sähköä, vetyä unohtamatta. Sähköautoja oli tosin jo yli sata vuotta sitten.

Maakulkuneuvossa on yleensä jarrupoljin tai jarrukahva. Kiihdytysajoneuvoissa saattaa olla myös jarruvarjo. Veneissä ei ole jarrua lainkaan, sillä vesimassat ovat kestojarruna.

Nyt kun ajoneuvoissa käytetään energiamuotoja laajemmin kuin aikaisemmin pitäisikö kaasupolkimen nimi vaihtaa vauhtipolkimeksi? Vauhdilla vauhtia ja jarrulla jarrua!

No mistä tämä kaikki tuli pälähti mieleen? Tietysti siitä kun kovien pakkasten aikaan moni auto käydä roksotti joutokäyntiä pidempään kuin lain sallima minuutit. Vauhtipoljinta ei silloin tarvinnut painaa.

Vesa Valtonen

Toimitukselta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet