Toimitukselta

TUUMITTUA: Et vie meiltä rataa

Miten se onkin niin, että kun me vihtiläiset olemme pääsemässä leikin vauhtiin, joku tulee ja polkaisee painavalla kengällään jo hyvällä alulla olevan rakennelman matalaksi? Ja kuinka se leikin pilaavan kenkä kuuluukin toistamiseen samalle ihmiselle? Vieläpä sellaiselle, jolle kuntamme kehityksen ei pitäisi olla ihan noin iso uhka.

Minua voidaan toki syyttää pitkävihaisuudesta. Onhan siitä jo aikaa, kun Ideapark-hanke hylättiin. Mutta nyt sitten Tunnin juna saa samaa kyytiä. Ehdin jo ajatella, että kun Helsingin pormestari Jan Vapaavuori ei ole enää ministeri, saisi Vihti kasvaa ja kehittyä kaikessa rauhassa, vaan eikö mitä.

Turkuun menevä, Vihdin kautta kulkeva Tunnin juna ja Tamperetta halkova päärata on nyt laitettu vastakkain. Vapaavuori on Helsingin Sanomien haastattelussa sanonut toki ymmärtävänsä molempien tärkeyden, mutta koska kaikkea ei voi saada, hän on päättänyt, että pääradan parannus Tampereen suuntaan on Helsingille hyödyllisin.

Että Tunnin junan suunnittelu voidaan lopettaa, vaikka Espoo-Lohja-Salo –osuuden suunnittelu on ollut käynnissä kaksi vuotta ja valmistuu ensi vuonna. Vaikka valtio on myöntänyt Tunnin junalle 40 miljoonaa euroa suunnittelurahaa. Ja vaikka Tunnin juna kuuluu eurooppalaiseen Skandinavia-Välimeri–ydinverkkokäytävään, joka mahdollistaa merkittävän EU-rahoituksen hakemisen.

Tätä uumoilin jo, kun tammikuussa Uudenmaan liitto ja kaikki pääradan maakuntajohtajat julkaisivat kannanoton myös pääradan saamiseksi osaksi eurooppalaista ydinverkkokäytävää. Lobbasuhommiin on voimakkaasti ryhtynyt nyt myös Vantaa.

Ideaparkin Vapaavuori torppasi asuntoministerinä siksi, että hän kantoi kovasti huolta yhdyskuntarakenteemme eheydestä. Paikka moottoritien ja tulevan radan läheisyydessä oli hänen mielestään ”poikkeuksellisen huono paikka tällaiselle hankkeelle” (hs 3.5.2008). Kauppakeskuksen olisi hänen mielestään pitänyt sijaita Helsingin keskustassa tai pääkaupunkiseudun aluekeskuksissa hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella.

Nyt Ideaparkia rakennetaan Seinäjoelle, keskustan ulkopuolelle ja julkisen liikenteen ulottumattomiin. Ihan kauheasti siellä eivät eheysongelmat ole haitanneet.

Maria Aittoniemi

Kirjoittaja on Vihdin Uutisten toimittaja

Toimitukselta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet