Toimitukselta

PÄÄKIRJOITUS: Rautatie on kahden miljardin jättiprojekti

Tämänhetkisten laskelmien mukaan tarvitaan vähintään kaksi miljardia euroa Espoon ja Salon välisen oikoradan rakentamiseksi.

Pelkästään suunnitteluun on jo varattu 40 miljoonaa euroa. Rata saattaa olla liikennöitävässä kunnossa vasta runsaan vuosikymmen kuluttua.

Radan rakentamisen rahoituksesta ei todennäköisesti päätä edes huhtikuun vaalien tuloksena syntyvä maan hallitus, sillä suunnitelmat valmistunevat vasta ensi vuosikymmenen puolivälissä.

Parhaillaan hahmotellaan Espoon, Kirkkonummen, Vihdin ja Lohjan halki rautatien linjausta kohti Saloa. Suunnitelmiin on mahdollista tutustua tarkemmin huhtikuun alkupuolella pidettävissä viidessä esittely- ja keskustelutilaisuudessa.

Vihdin tilaisuus järjestetään torstaina 11.4. klo 18-20 Vihdin lukion auditoriossa. On ihme ellei auditorio täyty ääriään myöten – sen verran vilkkaasti uudesta rautatiestä on mielipiteitä jo esitetty.

Kaikkein vähiten ääntä ovat taitaneet käyttää he, joiden kiinteistöjen halki tai vieritse uutta rautatietä on hahmoteltu.

Jos rautatie joskus rakennetaan niin tämänhetkisten kaavailujen mukaan kiskoparilla liikennöi nopeita Helsingin ja Turun välisiä junavuoroja sekä hitaampia erityisesti työmatkaliikenteeseen tarkoitettuja paikallisvuoroja.

Asemia on suunniteltu muun muassa Vihdin Höytiönnummelle ja Lohjan Lempolaan. Nopean liikenteen asema rakennettaneen jompaan kumpaan näistä. Kisa ei ole vielä kunnolla alkanut.

Pääkaupunkiseudulle töihin matkaavan pitää siis ensin jollain kyydillä päästä Höytiönnummelle, matkata siitä sitten junalla kohti työpaikkaa ja käyttää menomatkalla todennäköisesti vielä kolmatta liikennevälinettä.

Mukavuuteen taipuvaisen työmatkalaisen valinta on nykyään oma auto – maksoi mitä maksoi. Sen näkee bussiliikenteen vihtiläisten käyttäjien määristä.

Rautatien kohtalon ratkaisevat kuitenkin nyt kouluissa olevien lasten ja nuorten liikkumisen tarpeet. Vanhojen jäärien pitäisi ymmärtää nyt katsoa tulevaisuuteen, jossa on sähköhenkilöautoja, sähköbusseja ja sähköjunia.

VESA VALTONEN

Kirjoittaja on Vihdin Uutisten päätoimittaja

Toimitukselta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet