Pääkirjoitus: Väylät ovat kasvun avaimia

Vesa Valtonen

Vesa Valtonen

Liikennejärjestelmien kehittäminen ratkaisee Vihdinkin kunnan kasvun.

Kunta on jo vuosi sitten tyrmännyt kaavaillut ruuhkamaksut. Tunnin junan hanketta Vihti on ollut ajamassa vahvasti, samoin kuin valtatie 25:n kehittämistä osana laajempaa Kehä V-tietä.

Neljäs merkittävä liikenteellinen hanke on Hangon radan sähköistäminen. Se toteutuneekin jo lähitulevaisuudessa – mikäli koronan kerrannaisvaikutukset eivät kasaudu liian suuriksi.

Väylävirastossa valmistuneen Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden hankearvioinnin mukaan Vihdin naapuri Lohja olisi ratayhteyden toteutuessa hankkeen suurimpia hyötyjiä.

Helsingin ja Turun välille suunniteltu Tunnin juna ei juurikaan matkallaan pysähtelisi, mutta Espoon ja Lohjan välisillä lähijunayhteyksillä olisi tämänhetkisten kaavailujen mukaan merkittävä vaikutus Vihdin kasvulle.

Lohjalla on isoja kasvusuunnitelmia Lempolan mahdollisen rautatieaseman tuntumaan ja Vihdissä on panostettu eteläisen Nummelan mahdollisen asema-alueen ja samalla koko eteläisen Vihdin kaavoittamiseen.

Valtatie 25 Hangon ja Mäntsälän välillä on yksi Suomen maanteiden pääväylistä.

Yhdessä Mäntsälän ja Porvoon välisen Valtatie 55:n kanssa tiet muodostavat Kehä V:ksi kutsutun väylän ja kehityskäytävän rungon Hangon ja Hyvinkään välisen sähköistettävän rautatien kanssa.

Vihti yhdessä Kehä V:n kehittäjäkuntien Hangon, Raaseporin, Nurmijärven, Hyvinkään ja Mäntsälän kanssa pyrkii nyt vahvasti kehittämään kehätien parantamista Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi vuoteen 2030 mennessä.

Tavoitteena on esimerkiksi Virkkalan ja Nummelan osuuden kehittäminen nelikaistaiseksi. Loppuosa Vihdin puolella olisi jatkuvaa ohituskaistatietä.

Harjumaisemaan 1960-luvulla rakennetulla valtatiellä on myös kasvava kansainvälinen ja valtakunnallinen rooli. Yhteys palvelee Suomen vientiä ja tuontia, koska tie on keskeinen yhteys Hangon satamaan.

Kehittäjäkuntien tilaaman raportin mukaan ilman perusparannusta Valtatie 25 on palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin valtaväylä vuonna 2030.

Kirjoittaja on Vihdin Uutisten päätoimittaja

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu