Vihdin kunta edellyttää Väylävirastolta rivakasti lisätoimenpiteitä hiilijunaliikenteestä aiheutuvan haitan poistamiseksi Vihtiä halkovalla rautatiellä.
Raskaan rautatieliikenteen aiheuttamat tärinä- ja meluhaitat eivät ole erityisesti Nummelan alueella mihinkään hävinneet, vaikka nopeusrajoitusta alennettiin ja rajoituksia asetettiin myös aikaisempaa kevyemmille kuormille.
Rautateitse tapahtuva tavaraliikenne Koverharin satamaan on aiheuttanut Vihdin alueella jo runsaan vuoden ajan tavanomaista rautatieliikennettä suurempaa tärinää rautatien läheisillä kiinteistöillä.
Etenkin liikenne yöaikaan ja siitä aiheutuva tärinä sekä aikaisempaa suurempi melu on koettu erityisen häiritsevinä.
Kunta antoi muutamaan otteeseen lausuntoja ongelmien minimoimiseksi. Niistä ei ole ollut suurta käytännön hyötyä lukuun ottamatta nopeusrajoituksen alentamista lyhyillä osuuksilla.
Väylävirastolle esitetyn tiukan vaatimuksen välittömistä lisätoimista olisi voinut tehdä aikaisemminkin.
Vihtiläiset ovat antaneet vuoden aikana hiilijunien aiheuttamista melu- ja tärinähaitoista ennätyksellisen määrän palautetta.
Kunta pyysi Väylävirastolta selvitystä häiriöistä ja niiden aiheuttajasta jo vuosi sitten.
Hangon ja Hyvinkään välinen rautatie valmistui yksityisenä hankkeena vuonna 1873.
Rautatien aiheuttamat häiriöt alenivat merkittävästi kun rata peruskorjattiin. Puupölkyt vaihtuivat betonisiin ja kiskot hitsattiin yhteen. Klonksunta loppui.
Raskaiden hiilijunien aiheuttamat häiriöt ovat olleet asukkaille niin dramaattiset, että kunnanjohtaja Erkki Eerolan mielestä aikaisempaa jämerämmät toimet olivat nyt tarpeen.
Väyläviraston tekemät toimenpiteet haittojen hillitsemiseksi ovat olleet hyvä alku, mutta ne eivät ole Eerolan mielestä poistaneet ongelmaa ja ole siten riittäviä.
Raskaalla liikenteellä on kaiken lisäksi kiistaton vaikutus radan läheisyydessä sijaitsevien kiinteistöjen arvoon ja kehittämismahdollisuuksiin.
Kirjoittaja on Vihdin Uutisten päätoimittaja