Heikkokuntoinen tienpinta ärsyttää teilläliikkujia aina – oli alla sitten ratakireä jäykkäalustainen röpöttäjä tai mukava lipuja.
Toistuvat kovat jymähdykset auton alustassa nopeuttavat alustan komponenttien uusimista.
Tien päällysteessä olevista murtumista, kuopista ja teräväreunaisiksi nopeasti mylläytyvistä montuista sinkoaa tielle monenlaista kiviainesta.
Se tavara sitten lentää vastaantulevan ajoneuvon keulamuoveihin ja erityisen harmittavasti tuulilaseihin.
Rapina ja räpinä käy tuulilaseissa, jotka nykyään ovat ajoneuvojen keventämisyritysten tuloksena olennaisesti ohuempia kuin taannoin.
Vielä 1960-luvun puolivälissä Vihdin hengellisen ja maallisen keskuksen eli kirkonkylän pääväylä savettiin. Vielä 1980-luvun alussa Pääkslahdentie savettiin. Sitten koitti öljysorakausi ja lopulta asfalttiaika.
Pieleen meni – tai no, kesti sekin aikansa.
Kokeilujakin Vihdissä on tehty. Murheellisin niistä oli Oinasjoella ollut betonipintainen koetieosuus. Se valmistui suunnilleen 1970-luvun puolivälissä.
Betonipinnan alla ollut lämmöneristekerros teki tieosuudesta varsin arvaamattoman lämpötilan ollessa nollan kieppeillä.
Toinen kokeilu oli 1980-luvun alkupuolella liimasora. Sitä levitettiin suurin toivein ainakin Moksintielle. Pieleen meni – tai no, kesti sekin aikansa.
Asfaltteja on nykyään monenlaisia. Erityistä tiivistä asfalttia käytetään jos päällysteen läpi ei saa imeytyä haitallisia aineita pohjavesiin.
Erään asfalttifirman verkkosivujen mukaan hiljainen asfaltti puolestaan soveltuu etenkin tiheästi asutuille alueille sekä kohteisiin, joissa ei ole tilaa tai mahdollisuutta rakentaa meluesteitä.
Tiettävästi ainakin autokauppiaat ovat olleet varsin tyytyväisiä jos liikkeen ympäristöön on jyrätty tätä hiljaista materiaalia, joka saa kuskin mielen kirkastumaan huippuedullisenkin kulkineen ratissa.
On kuin silkkiä vaan; rengasmetelin sijaan kuuluu ainoastaan vaimeaa sihinää kun rengas nielee pitoa sileästä bitumista.
Vihdissä on tänä vuonna ainakin neljä isompaa asfaltointiurakkaa. Hyvä.
Mutta paljon jää Vihdinkin tieosuuksia odottelemaan tulevien kesien asfaltointiurakoiden tarjouskierroksien tuloksia.
Ennen vanhaan Vihdissäkin saatettiin asfaltointi aloittaa alueelta, jossa asui sattumoisin kunnanvaltuutettu tai teknisen lautakunnan jäsen. Se aika ei enää palaa.
Nyt laitetaan moneen paikkaan urapaikkausta urapaikkauksen päälle. Kestää sekin aikansa – ja on se parempi kuin tien saveaminen.
Ensin pitää maksaa pois koronan kulut ja vasta sitten saa ruveta vonkumaan uutta asfalttia.
Väistellään kuoppia. Turvallisesti.