Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Ikäihmiset ja digiloikka

Haaste Vihdin kuntavaaliehdokkaille.

Jos sinut valitaan luottamushenkilöksi, toivon että otat asiaksesi tukea ikääntynyttä väestöä tilanteessa, jossa meidät on jätetty tuuliajolle. Yhteiskunta on tietokoneistunut vauhdilla. Luin Karviaisen v. 2019 julkaiseman esitteen SUUNNITELMA IKÄÄNTYNEEN VÄESTÖN TUKEMISEKSI 2019-2021. Siellä on paljon hyvää ja tarpeellista, mutta sieltä ei löydy sanaakaan siitä, miten ikäihmisiä tuettaisiin internetin maailmassa.

Vihdin väestöennusteen mukaan vuonna 2021 Vihdissä on yli 75-vuotiaita 2 417. Monet heistä selviävät kätevästi tietokoneiden ja älykännyköiden maailmassa. Mutta suurempi osa ei selviä. Ja se ei ole heidän häpeänsä vaan yhteiskuntamme häpeä! Eikä ole oikein olettaa, että kaikilla on omaisia, jotka auttavat.

Tässä muutama esimerkki tilanteista, joissa ystävä on tarvinnut apua:

1. Puhelinoperaattorin edustaja on puhelimitse taitavasti painostaen myynyt kalliimman puhelinsopimuksen kuin henkilö tarvitsee. Sopimukseen kuului nopea internet-yhteys, mutta kyseinen henkilö ei käyttänyt internetiä.

2. Terveystiedot löytyvät Omakannasta. Miten sinne pääsee? Pitää olla mahdollisuus vahvaan tunnistautumiseen nettipankin kautta. Samoin on verottajan sivuston ja Kelan laita. Puhelinyhteydenkin saaminen on hankalaa.

3. Yli 80-vuotias ystäväni selviytyy mainiosti pankki- ja sähköpostiasioista, striimatuista ohjelmapalveluista jne. Mutta kun pankkiohjelman aloitussivulle tulee viesti uudesta ohjelmistosta, eivätkä näppäilyvaihtoehdot ole selkeät, hän ei uskalla edetä, eikä saa laskuja maksettua. Ja henkilökohtainen käynti pankissa on tehty aina vain vaikeammaksi.

4. Nettiyhteys alueella on heikko, reititin auttaisi. Miten se asennetaan? Miten asennetaan tulostin toimimaan reitittimen kanssa?

5. Laboratoriokokeeseen pitäisi päästä. Puhelimitse ei onnistu. Varaa HusLabin sivuilta netissä! Huoh.

6. ”Netissä tarjottiin iPhonea kahdella eurolla. Tilasin sen. Teinköhän tyhmästi?”

Minulla riittäisi näitä esimerkkejä paljon. Olen itse kohta 77-vuotias ja selviydyn tässä viidakossa – vielä. Autan mielelläni, mutta sydän kylmänä ajattelen niitä satoja vihtiläisiä ikäihmisiä ja nuorempia muunkielisiä, jotka kokevat, että ”minä olen tyhmä” ja joiden kukkarolla sopimusmyyjät häikäilemättä käyvät. Itsellenikin erään operaattorin myyjä yritti muutama viikko sitten vakuuttaa, että tarvitsen ehdottomasti yli 1000 euron hintaisen uuden puhelimen. Aluksi hän puhui vain siitä, miten pienen korotuksen kuukausimaksuun se aiheuttaisi. Lopuksi paljastui kokonaishinta.

Missä on se kunnallinen toimipiste, joka on säännöllisesti tiettyinä päivinä auki, ja jossa on luotettava ihminen auttamassa? Ilokseni luin, että Nummelassa on ViaDian yhteydessä digi-opastusta. Milloin saadaan sellaista kirkonkylään?

Nostetaan ihmiset siitä tarpeettoman häpeän ja avuttomuuden kuopasta, mihin yhteiskuntamme on heidät ajanut!

Pirjo Nieminen