Nummelan lentokentän lentoliikenne on lisääntynyt ( Luoteis-Uusimaa 6.3., Jari Alho). Lisääntyminen johtuu pienlentoliikenteen siirtymisestä Helsinki-Malmin lentoasemalta lähikentille liikenne- ja viestintäministeriön linjausten mukaisesti. Malmin ilmailukäyttö on tällä hetkellä estetty. Alhon mainitsemia lisääntyneitä meluvalituksia on kuitenkin tullut Nummelan lentokentän päällikön mukaan viime vuonna vain yksi, joten suuresta lisääntymisestä ei ole kysymys.
Pääkaupunkiseutu tarvitsee ympärivuotiset, turvalliset lentoyhteydet myös pienkoneille ja yleisilmailulle. Maailmanjärjestyksen muutos on osoittanut tarpeen yleisen huoltovarmuuden laajalle tarkastelulle. Pienlentokoneet ovat yksi osa huoltovarmuuskokonaisuutta sekä sotilas- että siviilipuolella. Tällä hetkellä pienkoneilla pystytään liikkumaan joustavasti ja nopeasti kaikkialle Suomeen, paitsi pääkaupunkiin. Yhteiskunnan kriittiset yhteydet on varmistettava, eikä pääkaupunkiseudulle riitä siihen yksi lentokenttä. Useamman lentokentän lamauttaminen on paljon vaikeampaa kuin yhden.
Pääkaupungin pienlentoliikenteelle ei riitä yksin Nummela eikä edes mikään yhdistelmä lähiseudun pienlentokenttiä. Niiden etäisyys ja kapasiteetti eivät ympäristölupien ja turvallisuuden kannalta riitä kattamaan pääkaupungin tarvetta. Malmin moottorilennon rauhanajan operaatiomäärä on vakiintunut 40 000 nousuun ja laskeutumiseen vuodessa, eikä tällä toiminnalle ole nyt paikkaa.
Suomen Ilmailuliitto on esittänyt liikenne- ja viestintäministeriölle vaihtoehtoja. Käytännössä näitä ovat uuden lentokentän rakentaminen Porvooseen tai nykyisten Helsinki-Vantaan tai Helsinki-Malmin lentokenttien käyttäminen myös pienemmän kaluston toimintaan.
Ministeriön tulee ryhtyä toimeen välittömästi.
Timo Hyvönen Suomen Ilmailuliitto ry. puheenjohtaja