Nummelan keskusta on jäänyt auttamattomasti viime vuosituhannelle ja nyt olisi hyvä aika korjata tilanne. Tyhjät ja päivitystä kaipaavat kiinteistöt sekä harmaa yleisilme kaipaavat uutta ilmettä. Uusi asema on tulossa Höytiönummelle, jolloin liikennöinti aseman ja keskustan välillä pitää saada toimivaksi. Vanhan aikuiskoulutuskeskuksen tilalle on tulossa tuhansia kerrosneliöitä uutta asumusta, joka kasvattaa keskustan liikennettä huomattavasti. Vihdintien, Asematien ja Meritien liikenne pitää saada sujuvammaksi.
Elinvoimajohtaja Petra Ståhl esitteli edellisessä elonvoimalautakunnan kokouksessa, että keskustan ja aseman alueille aletaan suunnitella ns. kaavarunkoa. Se ei olisi oikeusvaikutteinen, mutta ohjaisi tulevaa asemakaavoitusta. Kaavarunko antaisi mahdollisuuden miettiä miten keskustaa ja aseman aluetta haluttaisiin kehittää. Lähtökohtana tulisi olla viihtyisä keskusta, jossa olisi helppo ja mukava liikkua. Mielestäni idea on oikein tervetullut ja tulen tukemaan kaavoitusta mahdollisuuksieni mukaan.
Keskustan uudistus ja kehitys ruokkii elinvoimaa.
Kaavoituksen pitäisi yhdessä maanomistajien kanssa istua alas ja kuunnella heitä, miten he toivoisivat omia maa-alueitaan kehitettävän. Kehittäminen pitää myös saada maanomistajille houkuttelevaksi, jotta he lähtevät mukaan hommaan. Tällä hetkellä maankäyttösopimukset/maksut ovat aivan liian suuret, jotta yhteistä linjaa olisi helppo löytää. Tämä asia pitää pystyä poliittisen päätöksen tekijöiden muuttamaan. Myös kuntalaisia pitäisi kuunnella kattavasti asiassa sillä ovathan he kuitenkin viime kädessä niitä kuuluisia loppukäyttäjiä.
Jo tehtyjä kaavoja tulisi kannustaa toteutettavaksi ja tarvittaessa muuttaa niitä. Varsinkin maanalaisen parkkipaikan rakentamisvaatimusta tulisi lieventää mahdollisuudeksi tehdä niitä, mikäli rakennuttaja niin haluaa. Parkkipaikoitus keskustan alueella tulee ratkaista muulla tavalla kuin pakkorakentamisella, joka nostaa rakennuskustannuksia kohtuuttomasti.
Keskustan ja tulevan aseman liikennöinti pitää ottaa suunnittelupöydälle heti, jotta se olisi mahdollista toteuttaa, kun sen aika on. Miten pendelöinti niiden välillä tulisi hoitaa, niin onkin jo haastavampi kysymys. Mikäli rata ja asema toteutuu suunnitellusti niin, että se olisi toiminnassa noin kymmenen vuoden päästä. On meillä on vielä pieni hetki miettiä liikennöintiä. Onko miehittämätön sähköbussi tai vastaava härveli jo silloin mahdollinen. Mikä siihen sitten valitaankin niin se pitäisi olla laajennettavissa liikennöimään myös lentokentän kautta? Aika näyttää...
Nyt kun Vihtijärven ja Tervalammen osayleiskaavat tehdään ostopalveluna, niin on oikea hetki satsata niistä vapaaksi jäävät resurssit tähän projektiin. Keskustan uudistus ja kehitys ruokkii elinvoimaa, joka sataa meidän kaikkien kuntalaisten laariin mukavampana ja viihtyisämpänä elinympäristönä. On vain löydettävä yhteinen tahtotila viranhaltijoiden, maanomistajien, poliitikkojen ja kuntalaisten kanssa.