Viikolla 42 vietetään syyslomaa. Loma tuntuu tulevan tarpeeseen. Kesän kääntyminen syksyksi, pimeän jakson alkaminen ja uuden lukukauden aloittamisen mukanaan tuomat paineet tuntuvat koululaisissa ja opiskelijoissa.
Osa lomalaisista suuntaa perheen kanssa syyslomalle, vanhemmat opiskelijat voivat lähteä ystävien kanssa ulkomaanmatkalle. Toiset keskittyvät nukkumaan riittävästi. Kunnollinen nukkuminen oli yksi yläkouluikäisten syyslomahaaveista tv:n uutislähetyksessä, johon oli haastateltu lomaa odottavia opiskelijoita.
Opiskelijat kokevat rasitusta vaihtelevasti muistakin syistä. Tästä kertoo suomalaisten nuorten oppimistulosten heikkeneminen. Oppimistulokset ovat heikentyneet ainakin jo 15 vuotta. Tämä on näkynyt huonontuneena Pisa-menestyksenä.
Kirjasta kuulemma oppisi paremmin.
Opettajilla on käsitys mistä Pisa-tulosten heikkeneminen johtuu. Tämä käy ilmi MTV Uutisten tekemästä tutkimuksesta, johon haastateltiin opettajia nimettömänä. He nimesivät kolme asiaa oppimistulosten heikkenemisen taustalla: inkluusio eli erityisluokkien vähentäminen, luokkakokojen kasvaminen ja koulun digitalisaatio.
Vihdissä perusopetuksessa käytetään sekä oppikirjoja että digitaalista oppimateriaalia:
– Pääosin kuitenkin vielä ihan perinteistä materiaalia, sillä valitettavasti koulujen verkkoyhteydet ovat joissakin tapauksissa sellaisia, että ne toimivat epävakaasti, kertoo opetuspäällikkö Kirsi Hyvämäki Vihdin kunnasta.
Vihdin lukio käyttää lähes pelkästään digitaalista materiaalia. Vihdissä ei ole tehty tutkimuksia materiaalien vaikutuksesta oppimistuloksiin.
– Veikkaan, että eniten oppimistulokseen vaikuttavat korona ja ryhmäkoot, jotka onneksi meillä Vihdissä ovat ihan kohtuulliset, Hyvämäki sanoo.
Oma kokemus koronan, ryhmäkokojen ja digitaalisen oppimateriaalin vaikutuksesta opiskelijaan on samansuuntainen MTV:n tutkimuksen kanssa. Jatkuva tietokoneella oleminen toi muassaan hiirikäden, niska- ja päänsärkyä sekä silmien rasittumista. Kirjasta kuulemma oppisi paremmin. Etäopiskelusta selvittiin ehjin nahoin tahdonvoimalla. Lukiossa omia luokkia ei ole, mutta peruskouluajoilla luokassa oli 30 oppilasta. Paitsioon jäivät pärjäävät, sillä erityisen tuen oppilaita oli paljon. Ymmärrettävää, mutta hyvinkin pärjäävä oppilas kaipaa rohkaisua ja huomiota.