"Puhelua lopettaessa ei tarvitse olla kohtelias", neuvoo virkavalta helpdesk-huijaussoitoista

Huijauksissa on ollut toimintatapana se, että puhelut näyttävät tulevan tavallisista suomalaisista puhelinnumeroista. Arkisto / Toni Tervo

toimitus

Niin kutsutut helpdesk-huijaussoitot ovat yleistyneet rajusti alkuvuoden aikana, tiedottaa Keskusrikospoliisi.

KRP varoittakin yhdessä Traficomin Kyberturvallisuuskeskus varoittavat näistä niin kutsutuista teknisen tuen huijauksista (helpdesk-huijaus tai tech support scam), joissa yleensä kotimaisesta numerosta soittava henkilö yrittää kalastella vastaajan pankkitunnuksia tai muita tietoja. Soittaja esittää yleensä soittavansa Microsoftin tai muun vastaavan organisaation teknisestä tuesta.

– Viranomaisten tietoon tulleissa tapauksissa on pyydetty soittajaa asentamaan etäkäyttöohjelma tietokoneelle, vedoten puheluun vastanneen henkilön tietokoneen tietoturvan tai ohjelmiston lisenssiongelmaan. Etäkäyttöohjelman ja pankkitunnusten avulla soittajat ovat pystyneet esimerkiksi siirtämään rahaa uhrin pankkitileiltä tai pääsemään käsiksi uhrin muihin tietoihin. Rikosvahingot voivat olla tällaisissa tapauksissa erittäin merkittäviä, sanoo tiedotteessa rikosylikomisario Juha Tompuri Keskusrikospoliisista.

Tiedotteessa kehotetaan toimimaan seuraavasti, jos saa teknistä tukea esittävän huijaussoiton:

1. Lopeta puhelu – puhelua lopettaessa ei tarvitse olla kohtelias.

2. Älä anna pankkitunnuksiasi, luottokorttitietojasi, muita henkilötietojasi tai siirrä rahaa mihinkään.

3. Älä asenna mitään pyydettyjä ohjelmia tietokoneellesi.

4. Jos olet myöntynyt soittajan pyyntöihin, ilmoita välittömästi asiasta omaan pankkiisi, sillä nopealla toiminnalla rahan siirto saatetaan pystyä vielä estämään.

5. Tee vasta pankille ilmoittamisen jälkeen rikosilmoitus poliisille.

Teknisen tuen huijaussoittoihin vastaamalla tai niihin takaisin soittamalla ei menetä rahaa, mutta omia pankkitietoja tai muita henkilötietoja ei teknisen tuen esittäjälle tule missään tapauksessa antaa. Pelkästä huijaussoiton vastaanottamisesta tai siihen vastaamisesta ei tarvitse tehdä rikosilmoitusta, vaan ilmoittaa asiasta Nettivinkin kautta.

– Huijauksissa on ollut toimintatapana se, että puhelut näyttävät tulevan tavallisista suomalaisista puhelinnumeroista, joten huijauksia ei pysty etukäteen havaitsemaan pelkästään puhelinnumeron perusteella. Osa puhelinnumeroista on niin sanotusti spoofattu, eli olemassa olevia suomalaisten puhelinnumeroita käytetään rikollisessa tarkoituksessa, tietoturva-asiantuntija Juha Tretjakov Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksesta sanoo tiedotteessa.

Tästä syystä puhelinnumeroita, joista huijaussoittoja soitetaan, ei tule levittää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Jos oma puhelinnumero on joutunut huijareiden käyttöön, asiasta on hyvä olla yhteydessä omaan puhelinoperaattoriin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut