Teippi voi helpottaa kipua ja korjata asentoa – katso, miten erilaiset teippaukset eroavat toisistaan

Fysioterapeutti Petteri Toivonen käyttää dynaamista teippiä erityisesti urheilijoille ja aktiivisille liikkujille. Risto Aalto

Eija Marja-aho

Teippaus liitetään yleensä urheiluun, mutta erilaisia teippejä käytetään myös fysioterapiassa ja kuntoutuksessa muiden hoitomuotojen tukena.

Vanhin teippausmuoto on "kovalla" valkoisella teipillä tehty urheiluteippaus. Sitä käytetään etenkin vammojen ennaltaehkäisyyn ja jälkihoitoon. Ideana on rajoittaa vammautuneen alueen, kuten nilkan, liikettä.

Teippaukselle tuli kokonaan uusia käyttötapoja 1990-luvulla, kun eri väreissä leiskuva kinesioteippaus levisi Eurooppaan Japanista. Kinesioteippauksella ei estetä liikettä vaan ohjataan sitä oikeaan suuntaan.

– Kinesioteippi on perinteisen urheiluteipin miedompi ja monipuolisempi muoto, kuvailee fysioterapeutti Marko Grönholm Terveystalo Pulssista. Hän on myös kinesioteippauksen kouluttaja.

Kinesioteippausmenetelmän kehitti japanilainen kiropraktikko Kenzo Kase 1970-luvulla. Hän havaitsi ihon liikuttamisella olevan vaikutusta nivelen liikelaajuuteen ja koettuun kipuun.

Suomessa kinesioteippausta alettiin käyttää kymmenen vuotta sitten. Nykyisin se on jo arkipäivää.

– Kinesioteippauksesta on saatu erittäin hyviä kokemuksia, mutta ei se ihmeitä tee, vaikka aluksi niin vähän luvattiin ja povattiin, Grönholm kertoo.

– Se on ennen kaikkea tukitoimenpide. Yksin käytettynä se ei ratkaise yhtään mitään.

Kinesioteippi ohjaa ja auttaa liikettä. Grönholmin mukaan kinesioteipillä voi olla myös pieni tukivaikutus mutta ei yhtä vahva kuin perinteisellä urheiluteippauksella.

– Teippi antaa sensorista ärsykettä iholle, ja sitä kautta voidaan vaikuttaa lihaskalvoihin ja lihaksiin, hän toteaa.

Kinesioteippausta käytetään liikkeen ohjaamisen lisäksi muun muassa kipujen lievitykseen, asennon korjaamiseen, turvotuksen vähentämiseen ja verenkierron lisäämiseen.

Punainen on kinesioteippiä, tatuointikuvioinen dynaamista teippiä. Kuva: Risto Aalto Risto Aalto

Kinesioteippi venyy ja joustaa. Se on myös hengittävämpää ja ärsyttää ihoa vähemmän kuin perinteinen urheiluteippi.

– On tärkeää, että teippaus tehdäään puhtaalle, terveelle ja mielellään karvattomalle iholle, sanoo fysoterapeutti Petteri Toivonen Jyväskylän Fysioksesta.

Kinesioteippiä voi käyttää jopa pari viikkoa, ja sen kanssa voi käydä suihkussa ja saunoa.

Kinesioteippiä on monissa eri väreissä, mutta väreillä on vain esteettinen merkitys. Eri valmistajien teippimerkit sen sijaan eroavat toisistaan muun muassa materiaalin, liimapinnan ja vetolujuuden suhteen.

– Teippien ihoärsytykset ovat erilaisia, ja toiset pysyvät paremmin paikoillaan, Toivonen mainitsee.

Suomessa kohtalaisen uusi teippaustekniikka on dynaaminen teippaus. Sen kehitti australialainen fysioterapeutti Ryan Kendrick alun perin urheilijoille vuonna 2009.

Dynaamista teippiä on kahta leveyttä, kinesioteippiä vain yhtä. Kuva: Risto Aalto Risto Aalto

Suomessa ensimmäiset koulutukset järjestettiin 2014.

– Dynaaminen ja kinesioteippaus ovat samaa sukua. Isoin ero on, että dynaaminen teippaus venyy kaikkiin suuntiin, kun taas kinesioteippi joustaa vain pituussuuntaan, Grönholm sanoo

Dynaamisen teipin materiaalina on nailon ja lycra. Sen on kuvailtu varastoivan ja vapauttavan liikkeessä energiaa samaan tapaan kuin benji-köysi.

Dynaamisen teippauksen tarkoitus on keventää lihaksille ja jänteille aiheutuvaa kuormitusta sallien kuitenkin harjoittelun.

– Dynaaminen teippi pysyy myös kinesioteippiä paremmin kiinni urheilusuorituksissa, Toivonen sanoo.

Pohkeeseen laitettavalla dynaamisella teipillä voidaan helpottaa akillesjänteen kipua. Kuva: Risto Aalto Risto Aalto

Vaikka tekniikka on lähtenyt liikkeelle urheilumaailmasta ja on siellä ahkerassa käytössä, se toimii myös muun muassa olkapääkivuissa, niska-hartiasäryissä ja alaraajavaivoissa.

Minkäänlainen teippaus ei paranna vammaa, eikä teippauksesta ole apua kaikille.

– Vaikka tarkoitus on hyvä, kroppa ei aina reagoi toivotulla tavalla, Grönholm sanoo.

Teippauksesta voi olla haittaa silloin, jos kivun helpotuttua esimerkiksi vammaa rasitetaan liian aikaisin ja liian kovaa.

Onnistunut teippaus vaatii tietoa, mutta se onnistuu ohjeiden avulla myös maallikolta. Toivonen vikkaa, että esimerkiksi Youtube-videot voivat auttaa alkuun.

– Jos kylmiltään alkaa teipata, tuloksia ei ehkä tule. Mutta ei teipillä mitään peruttamatonta saa aikaan. Jos oireet jostain syystä voimistuvat tai iho ärsyyntyy, teippi pitää ottaa pois, Grönholm toteaa.

Dynaaminen teippi pysyy kinesioteippiä paremmin kiinni urheilusuorituksissa. Kuva: Risto Aalto Risto Aalto

Teippaaminen kannattaa jättää ammattilaisten harkittavaksi joidenkin vakavien sairauksien, kuten sydämen vajaatoiminnan tai syövän, yhteydessä.

– Myös ikäihmisten, diabetestä sairastavien ja kortisonilääkitystä käyttävien tulee olla ihon hyvinvoinnin suhteen tarkkana, Toivonen muistuttaa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut