Lihastreeni torjuu parhaiten kehon rappeutumista ja auttaa säilyttämään muistia – yksi lihasryhmä on erityisen tärkeä 

Lihastreeni torjuu parhaiten kehon rappeutumista ja auttaa säilyttämään muistia – yksi lihasryhmä erityisen tärkeä

toimitus

Lihaskuntoharjoittelu on tehokkain keino ehkäistä ja hidastaa elimistön rappeutumista varsinkin lihaksissa ja luissa, kertoo Turun yliopistollisen keskussairaalan ylilääkäri, sisätautiopin dosentti ja erikoislääkäri Jan Sundell

Lihasharjoittelu on myös aivojumppaa ja voi torjua muistihäiriöitä.

Sundell suosittelee senioreille lihaskuntotreeniä ainakin kahdesti viikossa.

– Erityisen tärkeää on jalkojen lihasten treenaaminen. Paras lihaskuntoliike seniorille on jalkakyykky. Kävelynopeus paranee ja tuolista pääsee helpommin ylös, kun jaloissa on voimaa. Tasapaino paranee ja kaatumisriski pienenee, Sundell sanoo Suomen Seniorihoiva Oy:n tiedotteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.