Ilmailumuseo ja legendaarisen DC3:n säilytyshalli ovat vielä unelmia – miljoonainvestoinnit ovat meneillään Nummelan lentokentällä

Nummelan lentokeskuksen puheenjohtaja Tom Arppe esitteli lentokentän kehittämistä tiistai-iltaisessa rotarien järjestämässä yleisötilaisuudessa. Vesa Valtonen

Vesa Valtonen

Nummelan lentokentällä on meneillään laaja nykyaikaistaminen; kiitoteitä tasataan, asfaltoidaan ja valaistaan, sääasema on asennettu ja BF-lennon sekä ilmailukerhon uusien hallien rakentaminen on starttivaiheessa.

Lentokenttä on osa etälennonjohtokonseptin pilottikohteista. Purjekoneiden sähköistä ilmaanvetovinssiäkin on jo testattu.

Rotaryklubi Vihti Nummelan tiistai-iltaisessa esittelytilaisuudessa Nummelan lentokenttäyhdistyksen puheenjohtaja Tom Arppe ei pitänyt mahdottomana etteikö Nummelan lentokentällä olisi jossain vaiheessa myös ilmailumuseo ja legendaarisen DC3 -lentokoneen säilytyshalli.

– Hallille on paikkavaraus, samoin ilmailumuseon tiloille, Arppe esitteli karttojaan.

Vihdin kunta sai omistamansa lentokenttäalueen kiitoteiden asfaltointiin 450 000 euron avustuksen liikenne- ja viestintäministeriöltä.

Kunnan oma panostus kiitoteiden nykyaikaistamiseen on 300 000 euroa, jonka alueen vuokrannut Nummelan lehtokeskus maksaa vuokrina kunnalle takaisin 20 vuoden aikana.

Cumulus ry:n lentokonehalli maksaa Arppen mukaan noin 420 000 euroa ja BF-Lennon halli on siitä huomattavasti kalliimpi kun on puolilämmin. Koneita on tulossa alueelle lisää noin 30.

Nummelan lentokentän pitoa, rakentamista, palveluita Ja varustusta säätelevät Traficomin ilmailumääräykset.

Tämä tarkoittaa muun muassa säännöllistä puuston raivausta, sillä kiitoalueen, siirtymäpintojen sekä lähestymis- ja nousupintojen on oltava esteistä vapaita.

Vanhan pääkiitotien leveys oli kahdeksan metriä. Nyt uusittu pääkiitotie on 20 metriä leveä. Lentokentän uusien järjestelmien asentamisen takia alueelle upotetaan kaapeleiden suojaputkia noin viisi kilometriä.

Kiitotievaloiksi löytyi ratkaisu, jossa valojen yläpinta on vain noin sentin verran maanpinnan yläpuolella. Valot syttyvät kun lähestymässä olevan koneen pilotti napsuttelee viestintävälineensä tangenttia.

Kulunvalvonnan järjestelmä asennetaan lentoturvallisuuden kannalta kaikkein kriittisimmälle alueelle kiitotielle.

– Tälle alueelle asennetaan neljä kameraa, joista kaksi on infrapunakameroita. Tarkkuus on huippua, sillä näiden kameroiden avulla pystytään tunnistamaan jopa eri lintulajeja, Tom Arppe esittelee.

– Kulunvalvontajärjestelmä varoittaa sekä laskeutuvaa pilottia että maassa olevia siitä jos on kiitotiealueella kun kone on laskeutumassa. Täten parannetaan molempien turvallisuutta, Arppe toteaa.

Tämä etälennonjohdon järjestelmään tarvittava tekniikka maksaa noin 58 000 euroa.

Arppen mielestä lentokentän alue on myös loistava ulkoilualue, jossa eri tahojen intressit on soviteltava yhteen.

Vaaratilanteita on hänen mukaansa syntynyt säännöllisesti kun kiitotiellä on ollut ulkoilija kuulokkeet korvilla ja katse puhelimessa.

– Kiitotiellä ei ole periaatteessa mitään oikeutta kävellä. Yritämme tosissamme nyt sovitella yhteen erilaiset harrastustarpeet lentokenttäalueelle, Arppe vakuuttaa.

Kiitotien saneeraustyössä poistettiin paljon maamassoja, jotka läjitettiin kentän reuna-alueelle. Siitä tulee osa uudelleen linjattavaa "aurinkolatua".

Alueen uudistustöiden tuloksena retkiluistelurata jäädytetään uuteen paikkaan kentän tuulipussin ja Tarmonmajan väliselle alueelle. Pääkiitotiellä aiotaan testata talviaikaista lentotoimintaa.

Sähkövintturi ja alueen luonto

Lentokenttä aiotaan varustaa purjekoneiden sähkövinssillä. Tällä suomalaisella tekniikalla onnistuvat rivakat vedot, "nollasta sataan kahdessa sekunnissa".

Nelimillisen köyden avulla purjekone saadaan testien mukaan ilman pärinöitä 700 metrin korkeuteen muutamassa minuutissa. Vinssaus maksaa noin 15 euroa, lentokoneen vetämänä noin 35 euroa.

Lentokeskuksen puheenjohtaja Tom Arppe muistuttaa, että vinssaustoiminnan aikana kiitotietä ei saa missään nimessä ylittää.

Arppen luonnehdinnan mukaan hoidettu lentokenttä ympäristöineen on ainutlaatuinen paahdealue.

– Alueella on kymmenkunta uhanalaista kasvi- ja eläinlajia. Kiitotien peruskorjauksen yhteydessä uhanalaiset kasvit kaavittiin alta pois ja siirrettiin sekä istutettiin uusille alueille.

Alueelle tehdään myös hyönteisbiotooppeja. Palosirkkoja alueella on todella paljon.

Arppen mukaan Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on ollut ratkaisuihin tyytyväinen.

Hän esitteli myös lentotoiminnasta aiheutuvaa melua.

Asuinalueen päiväajan kynnysarvo on 55 desibeliä. Arppen mukaan se ylittyy useiden mittausten mukaan kentällä vain alueella, jossa ei ole asutusta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

  1. DC3:lla voi jälleen lentää Nummelassa lauantaina – lentokenttä täyttää 80 vuotta
  2. Ajoneuvotekniikkaa esitellään elokuussa Nummelan lentokentällä kerran viikossa – autonostalgia herkistää tiistaisin
  3. Kuusi asuntoa tuhoutui tulipalossa Vihdin kirkonkylässä
  4. Vihdissä ja Karkkilassa ei ole viime aikoina löytynyt uusia koronaan altistuneita
  5. Legendaarisen kahvila-ravintolan uusi yrittäjä on vihtiläinen Taina Peltola – Hiidenpirtti avautui sopivasti kesäksi
  6. Pääkirjoitus: Väkivaltaa ja kaahailua
  7. Liikenteen tehovalvonnassa jäi kiinni lukuisia rattijuoppoja, sekakäyttäjiä ja huumaantuneita
  8. "Aforismit sulavat musiikkiin" – Pilvi Huhta ja Minka Heino esiintyvät yhdessä Wuosisadan Livessä, joka on nyt siirretty syyskuulle
  9. "Ikä ei ole este unelmien toteutukselle" – suomenhevosen selässä Hangosta kohti pohjoista
  10. Hidastuksia liikenteessä Helsingin ja Turun välillä – vanha risteyssilta puretaan viikonloppuna
  11. Rivitalo tulessa Vihdissä – yksi asukas toimitettu sairaalaan, sammutustyöt jatkuivat iltakymmeneltä
  12. Kasvomaskituotanto on menestys  – vihtiläiseltä Globe Hopelta on tilattu kymmeniä tuhansia maskeja
  13. ”Mustikat ovat kypsiä, ihanan isoja ja niin makeita” – Kauppa käy sosiaalisessa mediassa
  14. Pääkaupunkiseudun johtajat vaativat selkeää ja pikaista linjausta maskisuositukseen – Uusia tartuntoja ilmennyt kaikissa ikäryhmissä
  15. Virossa järjestetyssä tilaisuudessa altistui koronavirukselle kymmeniä suomalaisia, joista yli puolet helsinkiläisiä – näillä laivavuoroille he palasivat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.