Rata 35 metrin korkeudelle – Suomen pisintä ja korkeinta rautatiesiltaa suunnitellaan Vihdin ja Lohjan rajalle Myllylammelle

Selostusten jälkeen kävi karttojen äärellä kuhina. Vihdin lukion auditorio oli lähes täynnä ratalinjauksesta ja sen vaikutuksista kiinnostuneita. Vesa Valtonen

Vesa Valtonen

Sali täyttyi keskiviikkoillaksi kun Espoon ja Salon välille suunnitellun uuden rautatien yleissuunnitelmaa ja erityisesti sen ympäristövaikutuksia esiteltiin keskiviikkona Nummelassa.

Väyläviraston ratasuunnittelun projektipäällikkö Päivi Nuutinen arvioi, että nopein mahdollinen uuden rautatien rakentamisen aloitusajankohta on tällä hetkellä lähellä vuotta 2030.

Hänen esittelemänsä käyttäjäennusteen mukaan rantaradalla olisi vuonna 2050 ilman Espoon ja Salon välistä uutta ratayhteyttä 1,7 miljoonaa matkustajaa.

– ESA-radalla matkustajia olisi 2,7 miljoonaa. Lisäksi lähijunaliikenteen matkustajamäärä olisi puolestatoista miljoonasta seitsemään miljoonaan matkustajaa vuodessa riippuen radan vaikutusalueen rakentamisesta, Nuutinen esitteli.

Lähijunaliikenteen asemia on suunniteltu Espoon Leppävaaraan ja Histaan, Kirkkonummen Veikkolaan, Vihdin Höytiönnummelle ja Lohjan Lempolaan.

Helsingin ja Turun välinen Expressjuna pysähtyisi keskiviikkoisen esittelyn mukaan ainoastaan Pasilassa ja Kupittaalla. Matka-aika Helsingistä Turkuun olisi 200 kilometrin vauhdilla 73 minuuttia.

Helsingin ja Turun välinen Intercityjuna pysähtyisi Pasilassa, Lohjan Lempolassa, Salossa ja Kupittaalla. Matka-aika olisi 86 minuuttia.

Paikallisjunan matka-aika Helsingistä Nummelan asemalle on arvioitu nyt 36 minuutiksi ja Lohjan Lempolaan 41 minuutiksi.

Etelä-Vihtiä halkovan rautatielinjauksen alle ovat jäämässä muun muassa Huhmarissa sijaitseva kirjapainotalo ja Huhmarin urheilukenttä.

Vihdin ja Lohjan rajalle on suunnitteilla Suomen pisin ja korkein rautatiesilta.

Noin 35 metrin korkuiseksi kaavaillun sillan avulla vältetään Sitowise Oy:n johtavan konsultin Veli-Markku Uskin mukaan pohjavesiongelmat, joita koituisi jos Lohjanharju jouduttaisiin ratahankkeen takia puhkaisemaan.

– Tämän rautatiesillan rakentaminen on tässä hankkeessa merkittävä ja pitkäaikainen rakennustyö. Maaperä alueella on pehmeää, joten sillan pilareiden perustukset menevät suunnilleen 35 metrin syvyyteen, Uski kertoi.

Ratahankkeen ympäristövaikutuksia avanneen Uskin mukaan haasteellisia kohteita on myös Kirkkonummen Veikkolassa kun ratalinja pitää sovittaa kahden järven väliin rakennetun moottoritien vierelle, sen pohjoispuolelle: ratalinjauksen kohdalla on rakennuksia.

Ratahankkeen keväisten esittelykierroksen jälkeen karttapalautteita suunnittelijat saivat noin 800.

Johtavan konsultin Veli-Markku Uskin mukaan "ympäristövaikutusten arviointi tuottaa tietoa, joka jatkosuunnittelussa mahdollistaa ympäristön kannalta suotuisimpien suunnitteluratkaisujen tuottamisen."

Keskeisiä asioita ympäristövaikutusten arvioinnissa ovat ihmisiin kohdistuvat vaikutukset, sitten melu, runkomelu ja tärinä ja kolmas kokonaisuus ovat alueen luontoarvot ja arvokas lajisto.

Uskin mukaan asuin- ja lomarakennuksia jää pakostikin ratalinjauksen alle. Liikkuminen muuttuu monin paikoin, mutta muutokset voivat olla myös myönteisiä.

– Myös maisema ja ympäristökuva muuttuvat.

Uuden rautatien melutavoite asuinalueille on päiväaikaan 55 desibeliä ja yöaikaan 50 desibeliä. Loma-asutusalueilla tavoitteet ovat 45 ja 40 desibeliä.

Uudella rautatiellä liikennöisi tämänhetkisten arvioiden mukaan päiväaikaan tunnissa neljästä kahdeksaan junaa. Yöaikaan saattaa olla myös tavaraliikennettä,.

Meluvalleja uudelle ratalinjaukselle on mahdollista rakentaa pehmeän maaperän takia Uskin mukaan vain muutaman kilometrin matkalle.

– Loput melusuojaukset on tehtävä melusienien ja melukaiteiden avulla.

Espoon ja Lohjan välisen rautatien meluntorjunnan hinnaksi on arvioitu 33 miljoonaa euroa. Meluseinää tarvitaan noin 15,5 kilometrin matkalle.

Lohjan ja Suomusjärven välisen osuuden melusuojaus maksaa nykytietämyksen mukaan 25 miljoonaa euroa ja Suomusjärveltä Saloon 27 miljoonaa euroa.

Uusi ratalinjaus Espoo-Salo

Hankkeeseen kuuluvat uusi ratalinjaus Espoon ja Salon välille sekä Salon ja Turun välisen kaksoisraiteen rakentaminen.

Uutta ratalinjausta on noin 94 kilometriä.

Tunneleita nopean ratayhteyden rakentamisessa tarvitaan yhteensä noin kymmenen kilometriä. Siltoja on suunniteltu rakennettavaksi yhteensä 113. Niiden yhteispituus on 11 kilometriä.

Ratahankkeen keskeisiä tavoitteita ovat muun muassa alueen vetovoiman lisääminen, päästöjen vähentäminen kasvun ja kilpailukyvyn lisääminen sekä moottoritien ruuhkien vähentäminen.

parhaillaan tehdään ratalinjauksen yleissuunnitelmaa. Sen on arvioitu valmistuvan vuoden 2020 lopussa.

Tämän jälkeen ratasuunnitelman tekeminen kestää kolmesta neljään vuotta.

Viimeisen suunnitteluvaihe on rakentamissuunnitelman tekeminen. Sen arvioidaan kestävän neljä vuotta.

Päivi Nuutisen esittelemien alustavien kustannusarvioiden mukaan tuplaraiteiden rakentaminen rantaradalle maksaisi 1,8 miljardia euroa.

Rantaradan kehittäminen niin, että sillä voitaisiin merkittävästi nostaa junien nopeutta maksaisi 3,16 miljardia euroa.

Uuden Espoon ja Salon välisen rautatien rakentamisen kustannukset on arvioitu kahdeksi miljardiksi euroksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.