”Sarjapalauttajat” voivat olla parhaita asiakkaita – näin palauttamista helpotetaan entisestään

Verkko-ostosten lisäksi myös väärien hankintojen palautukset ovat kasvattaneet pakettiliikennettä. Päivi Tuovinen

Jukka Hämäläinen

"Sarjapalauttajien" on uskottu rapauttavan verkkokaupan kannattavuutta. Nyt on paljastunut, että paljon paketteja palauttavat asiakkaat eivät olekaan riesa.

Maksamisen palveluja tarjoavan Klarnan teettämän tutkimuksen mukaan palauttelijat voivat olla jopa verkkokaupan parhaita asiakkaita.

–He palauttavat tuotteita usein, mutta myös pitävät tilaamistaan suuren osan, jolloin tuottoa kertyy pitkällä aikavälillä.

Esimerkiksi vaatekaupan asiakas tilaa saman tuotteen useamman kokoisena ja pitää vain sopivimman.

Palautukset on Klarnan mielestä nähtävä väistämättömänä osana verkko-ostamista, koska ostajat eivät pääse hypistelemään tai sovittamaan tuotetta ennen ostopäätöstä.

Palautuksien sujuvuus on jopa niin merkittävää, että 83 prosenttia tutkimukseen osallistuneista verkko-ostajista ei ostaisi uudelleen sellaisesta kaupasta, jossa tuotepalautus tökkii.

–Jos tällaisten asiakkaiden tuotepalautuksia rajoitettaisiin, he siirtyisivät kilpailijoille.

Liki puolet vastanneista ei tilaisi tuotetta, jos palautuksesta pitäisi maksaa.

Verkkokauppoihin palautetaan ostetuista tuotteista joka viides. Kalliista tuotteista palautuu myyjälle jopa puolet. Eniten palautetaan vaatteita.

Verkko-ostosten palauttamisesta uskotaan tulevan jatkossa vielä nykyistä helpompaa.

–Ruotsissa ovat jo yleistyneet palautusnoudot. Niissä nettikauppa noutaa palautukset kuluttajalta kotoa tai vaikka työpaikalta, Klarnan kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Marja Merentie kertoo.

Tutkimus toteutettiin alkuvuodesta Isossa-Britanniassa, ja siihen haastateltiin yli 2 000:tta verkkokaupan asiakasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.