Espoolaiset ja vantaalaiset B-vyöhykkeen asukkaat tyytyväisimpiä HSL:n vyöhykeuudistukseen

HSL:n osastonjohtaja Mari Flink ja toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi esittelivät vyöhykeuudistusta maaliskuussa 2019. Arkisto / Jussi Vehkasalo

HSL:n reilu vuosi sitten toteutettuun vyöhykeuudistukseen ovat tyytyväisimpiä Espoon ja Vantaan B-vyöhykkeen asukkaat. He arvioivat HSL:n kyselytutkimuksissa lisänneensä joukkoliikenteen käyttöä vyöhykeuudistuksen jälkeen. Kyseiset B-vyöhykkeen asukkaat myös sanoivat vähentäneensä henkilöauton käyttöä. He ovat myös tyytyväisimpiä uuteen vyöhykehinnoitteluun, kerrotaan HSL:n tiedotteessa.

Sen sijaan Espoon C-vyöhykkeellä joukkoliikenteen nousijamäärät eivät ole juurikaan muuttuneet vyöhykeuudistuksen jälkeen, mutta asukkaat itse arvioivat vähentäneensä joukkoliikenteen käyttöä. Vantaan C-vyöhykkeellä juna-asemien matkustajamäärät nousivat 8 prosenttia.

Matkustajamäärät kasvoivat tiedotteen mukaan suhteellisesti eniten Espoon B-vyöhykkeen metro- ja juna-asemilla, joilla kasvu oli vuoden 2019 syys–marraskuussa 15 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös Helsingin A-vyöhykkeen juna-asemilla kasvua oli 15 prosenttia. Vantaan B-vyöhykkeen juna-asemilla matkustajamäärät nousivat 13 prosenttia ja busseissa 12 prosenttia.

– Vyöhykeuudistus vaikuttaa ensimmäisen vuoden perusteella onnistuneelta ratkaisulta, joka on lisännyt joukkoliikenteen suosiota seudulla, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi tiedotteessa.

– Lisäksi noin neljännes seudun asukkaista sanoo kyselytutkimuksessamme, että on tehnyt vyöhykeuudistuksen vuoksi aiempaa enemmän joukkoliikennematkoja kuntarajojen yli. Tämä oli uudistuksen yksi keskeinen tavoite: vastata asukkaiden liikkumistarpeisiin ja poistaa korkea hintakynnys kuntarajoilta, Rihtniemi jatkaa.

A- ja B-vyöhykkeellä asuvat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisimpiä HSL:n joukkoliikenteeseen: heistä noin 90 prosenttia sanoo olevansa tyytyväinen.

HSL on selvittänyt useilla kyselytutkimuksilla ja laskenta-aineistoilla, miten vyöhykeuudistus vaikutti ihmisten liikkumiseen. Joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat 2,3 prosenttia syys–marraskuussa 2019 verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan. Juna-asemilla matkustajia oli 9 prosenttia enemmän, metroasemilla 5 prosenttia ja busseissa 2 prosenttia. HSL-alueen väestönkasvu vuodesta 2018 vuoteen 2019 oli 1,4 prosenttia.

Raitiovaunujen matkustajamäärät sen sijaan laskivat 9 prosenttia, mutta lasku johtui tiedotteen mukaan Hämeentien remontin poikkeusreiteistä. Lasku ajoittui remontin alkuun maaliskuulle 2019, eikä se jatkunut, kun vyöhykkeet otettiin käyttöön ja ratikkalippu jäi pois käytöstä huhtikuun lopussa.

HSL:n lippujen hinnoittelu uudistettiin 27. huhtikuuta 2019 ja HSL-alue jaettiin neljään vyöhykkeeseen eli A, B, C ja D.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.