Vihdin kunnanhallitus Hanko-radan sähköistämisestä: Kurkelan tasoristeys on syytä säilyttää ja henkilöliikenne takaisin?

Vihdin kunnan ratalausunnossa todetaan myös, että puunkuormausalueelle Nummelan taajaman keskustassa pitää löytää korvaava sijainti. Vesa Valtonen
Vesa Valtonen

Vesa Valtonen

Vihdin kunnanhallitukselta valmistui lausunto Hangon ja Hyvinkään välisen rautatien sähköistämisestä.

Kunnanhallitus hyväksyi päätösesityksen, jossa muun muassa todetaan, että Kurkelan tasoristeys on alueellisesti merkittävä, ja sen poistaminen aiheuttaisi yksittäisille tiekunnan osakkaille varsin merkittävää haittaa.

Kunta puoltaa tasoristeyksen säilyttämistä ja edellyttää Väyläviraston ottavan huomioon tiekunnan tahtotilan tasoristeyksen säilyttämisen osalta.

Lisäksi kunta edellyttää saavansa tietoa ns. hiilijunan tärinöiden seurantatuloksista sekä ratkaisuista, joilla tärinähaittaa edelleen vähennetään.

Olemassa olevien tasoylikäytävien poistamiseen liittyen kunta pitää edellytyksenä, että ratkaisuista ei koidu elinkeinotoiminnan harjoittamiselle kohtuutonta haittaa.

Vihdin kunta odottaa Väyläviraston toimittavan aikataulu- ja kustannussuunnitelmia sekä ehdotuksen kustannusjaosta.

Yhteisesti toteutettavien hankkeiden tulee kunnanhallituksen maanantaisen lausunnon mukaan perustua erillisiin sopimuksiin, jotka tulee tehdä kustakin yhteisestä kohteesta. Siten kunta voi antaa tässä vaiheessa vain yleispiirteisen kantansa investointien rahoituksesta ja kunnossapidon vastuujaosta.

Vihdin kunta painottaa, että ratasuunnitelmaan sisältyviin taitorakenteisiin kuten siltoihin ja alikulkuihin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin liittyy teknisessä mielessä riskejä, joiden vaikutuksia ei tässä vaiheessa ole riittävällä tarkkuudella tutkittu.

Erityisesti alikulkujen pohjaolosuhteet Nummelassa Nissoilan ja Kuoppanummen kohdalla ovat haastavat ja erityisesti pohjavesiolosuhteet aiheuttavan sen, että laadittuja suunnitelmia tulee lausunnon mukaan vielä tarkastella ja mahdollisesti päivittää.

Vihdin lausunnossa huomautetaan, että kunnan katuverkolle aiheutuvan haitan pitää olla radan sähköistämistyön aikana mahdollisimman vähäinen.

– Erityisesti Nummelan keskustataajama on haavoittuvainen, mikäli katuyhteydet eivät ole käytettävissä normaalisti rakentamisen aikana. Mikäli rakennustöiden aikana joudutaan tekemään väliaikaisia järjestelyjä, niin kunta on näiden järjestelyjen toteuttamisessa mukana sekä tukee ja myötävaikuttaa järjestelyjen toteuttamisessa.

Kunnalla ei ole huomauttamista teiden hallinnollisten järjestelyjen esitykseen, jossa Väylävirasto esittää oikeuden käyttää katuja radan kunnossapitotarkoituksiin.

Ratasuunnitelmaan sisältyvien yksityisteiden tekemiseen ja käyttöön perustettaviin oikeuksiin kunnalla ei myöskään ole huomauttamista. Yksityistiejärjestelyihin otetaan tarkemmin kantaa liitteen kohdekohtaisissa lausunnoissa.

Tarpeellisten laitteiden kuten katujen tai kevyenliikenteen alikulkujen pumppaamojen ja katuvalaistusten osalta kunta ottaa ne vastuulleen. Muuta tievalaistusta tai järjestelmiä kunta ei ota vastattavakseen vaan nämä vastuut kuuluvat tienpitäjälle. Erikoislaitteiden kuten mahdollisten erikoiskuljetusten reitillä olevien erikoislaitteiden vastuutakaan kunta ei ota itselleen.

Kunnalla ei ole huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin rautatien rakentamisen ajaksi varattaviin maa-ainesten ottopaikkoihin, sijoitusalueisiin, kiertoteihin, varastoalueisiin tai varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön tältä osin.

Vaikka ratasuunnitelma ei sisälläkään viittauksia muutoksiin radanvarren puunkuormausterminaalien sijaintiin tai toimenpiteitä niihin liittyen, ne liittyvät kuitenkin välillisesti asiaan.

Vihdin kunta painottaa, että puunkuormausalueelle Nummelan taajaman keskustassa pitää löytää korvaava sijainti.

– Toiminnan sijainti keskeisesti kunnan päätaajamassa ei ole tarkoituksenmukaista, ja toiminta aiheuttaa mm. raskasta liikennettä taajaman keskustan katuverkolla.

Kunnan lausunnossa myös todetaan, että Hanko-Hyvinkää -radan sähköistäminen avaa mahdollisuudet paitsi tavaraliikenteen lisäämiselle, myös radan uudelleenavaamiselle henkilöliikennettä varten.

– Radan varrelle sijoittuu kaupunkikeskuksia ja taajamia, jotka väestömäärältään mahdollistavat henkilöliikennöinnin kannattavuuden.

Radalla liikennöi jo nykytilanteessa kiskobussi Hangon ja Karjaan välillä.

– Kiskobussi olisikin Vihdin kunnan näkökulmasta sellainen henkilöliikennöinnin muoto, jota tulisi tarkastella radan muillakin osuuksilla. Esimerkiksi Lohjan kaupungin ja Vihdin kunnan välillä on merkittävää työ- ja opiskeluun liittyvää markustamista, jota radan avaaminen henkilöliikenteelle hyödyttäisi, kunnan lausunnossa vinkataan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.