Pakollisten ajo- ja teoriatuntien vähentäminen heikensi tasoa – ajokokeeseen mennään entistä heppoisemmin taidoin

Autokouluyrittäjä Janne Jumppanen kysyy, mitä hyötyä ajokorttiuudistuksesta oli, ja toivoo, että lakia vielä viilataan. Maria Aittoniemi

Maria Aittoniemi

Kovien ylinopeuksien määrät ovat kasvaneet liikenteessä kuluvan vuoden aikana reippaasti. Poliisi on erityisen huolestunut nuorten miesten piittaamattomuudesta omasta ja muiden turvallisuudesta liikenteessä.

Kesän synkät onnettomuustilastot ovat herättäneet keskustelua ajokorttiuudistuksesta, joka tuli voimaan kaksi vuotta sitten.

Autokouluyrittäjä Janne Jumppanen Nummelan Ajotaidosta moittii uudistusta epäonnistuneeksi.

–  Mitä hyötyä uudistuksesta oli? Ja mikä sen hinta on? Nuoren ihmisen menetetty terveys tai pahimmillaan elämä.

Ajokorttiuudistus puolitti pakollisten ajotuntien ja teoriatuntien määrän, mikä näkyy siinä, millaisin taidoin nuoret kuljettajat lähtevät yrittämään ajotutkintoa läpi.

– Ajamaan oppii ajamalla ja taidot paranevat koko ajan, mutta toiset kyllä lähtevät liian pienillä eväillä matkaan, Jumppanen sanoo ja harmittelee sitä, että tutkinnon vastaanottajalla ei ole enää valtuuksia määrätä lisäajotunteja.

Keskusteluihin nuorten kanssa ei ole aikaa.

– Kun hylätyn kokeen jälkeen pakollisia lisätunteja ei enää määrätä, kaikki eivät halua harjoitella, vaan käyvät kolme, neljäkin kertaa vain kokeilemassa, jos tärppäisi.

Erityisen harmissaan Jumppanen on teoriatuntien vähenemisestä. Ennen uudistusta niitä oli ensimmäisen vaiheen aikana 19, nyt pakollisia teoriatunteja on enää enintään kahdeksan.

– Asiaa olisi hirveästi, mutta nyt on pakko tiivistää, Jumppanen sanoo.

Teoriatuntien tiivistäminen tarkoittaa sitä, että pois jää muun muassa tärkeää asennekasvatusta. Myöskään keskusteluihin nuorten kanssa ei ole aikaa.

– Ennen ehdimme käydä läpi ääritunnetiloja ja niiden vaikutuksia ajamiseen ja keskustelimme, miten toimia, jos kaverit yllyttävät.

Ajomääräksi kymmenen tuntia riittää Jumppasen mielestä, jos oppilaalla on jo kokemusta liikenteestä esimerkiksi mopoautolla tai kevytmoottoripyörällä.

– Mutta jos puhtaalta pöydältä lähdetään, kymmenen tuntia on liian vähän.

Monet vanhemmat ovatkin Jumppasen mukaan viisaasti sopineet heti alkuun, että opetustunteja otetaan enemmän kuin laki määrää minimiksi.

– Vanhemmat tuntevat lapsensa, hän kiittää.

Kuljettajantutkintojen tarjoaja Ajovarma Oy:n toimitusjohtaja Hannu Pellikka sanoo, että tutkinnon läpäisseiden kuljettajien taidoista ei tarvitse olla huolissaan – taitamaton kuljettaja jää heidän haaviinsa.

– Ajokoe on hyvä mittari osaamiseen. Se on aiempaa pidempi ja monipuolisempi.

Ajokokeen ensimmäisellä kerralla läpäisseiden määrä onkin pudonnut huomattavasti. Ennen uudistusta ensiyrittämällä hyväksyttiin noin 70 prosenttia, nyt noin 60 prosenttia kokelaista.

Useimmin Pellikan mukaan liian vähäisin taidoin ajokoetta lähtevät yrittämään autokoulussa oppia saaneet kokelaat; heidän ajokokeensa hylätään useammin kuin opetusluvalla opetelleiden kokelaiden.

– He lähtevät herkemmin kokeilemaan minimiajomäärillä. Opetusluvalla harjoitellaan enemmän.

Viime vuonna autokoulussa opetusta saaneista kuljettajista ensimmäisellä kerralla ajokokeen läpäisi vain 55 prosenttia, kun vuonna 2016 ensimmäisellä kerralla kokeen läpäisi 73 prosenttia kokelaista.

Ajokorttiuudistuksessa helpotettiin opetusluvan saamista; opetusautoa ei tarvitse enää muutoskatsastaa, eikä opettajan suorittaa kirjallisia kokeita. Muutos näkyy Pellikan mukaan opetuslupien kasvaneena määränä. Vuonna 2017 opetusluvalla kortin sai viidennes uusista kuljettajista, nyt kolmannes.

Tutkinnon vastaanottaja ei siis enää määrää kuljettajantutkinnon reputtaneelle lisää ajotunteja.

– Heidän on saamansa palautteen perusteella itse arvioitava harjoituksen tarve, Pellikka sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.