Ajoneuvotekniikkaa esitellään elokuussa Nummelan lentokentällä kerran viikossa – autonostalgia herkistää tiistaisin

Ajoneuvoja eri vuosikymmeniltä oli tiistaisessa tapahtumassa esillä erittäin runsaasti. Vesa Valtonen
Vesa Valtonen

Vesa Valtonen

Kromin kiiltoa, moottorien kuisketta, pärinää, surinaa ja murinaa, loistavia pintoja ja omistamisen iloja ja suruja on tarjolla elokuun ajan tiistai-iltaisin Nummelan lentokentän parkkipaikalla.

Autohistoriallisen Seuran organisoiman vanhojen ajoneuvojen kokoontuminen houkutteli tiistaina Nummelaan kymmeniä harrastajia ajokkeineen, ja suuren joukon yleisöä.

AHS:n Sture Engström (vas.) ja Raimo Lemmola olivat tyytyväisiä vapaamuotoisen kokoontumisajon suosioon. Vesa Valtonen

Koronavuosi on estänyt lukuisten tällaisten tapahtumien järjestämisen, mutta tiistaina palattiin viime vuosien ajalta tuttuihin nostalgisiin tiistaikokoontumisiin – turvavälit huomioiden.

AHS:n Raimo Lemmola ja Sture Engström olivat varsin ilahtuneita elokuun ensimmäisen tiistaikokoontumisen saamaan suosioon – yleisöstä puhumattakaan.

Kaksipaikkainen avomallinen legenda Chevrolet Corvette ihastutti muitakin kuin vain Amerikan autojen ystäviä. Vesa Valtonen

Parituntiseen kokoontumiseen ajoneuvoja alkoi lipua jo hyvissä ajoin ennen h-hetkeä.

Takavuosina tiistaikokoontumisissa oli usein yksi pitkä rivillinen ajoneuvoja, mutta nyt takavuosikymmenten tekniikkaa ja muotoilua oli ihailtavana yli tuplamäärä.

– Tänä vuonna tällaiset tapahtumat ovat olleet aika vähissä, iloitsi Raimo Lemmola ohjatessaan esiteltävien ajoneuvojen virtaa jämpteihin riveihin.

Italialainen loistoauto Lancia Flaminia, tiettävästi Suomen ainoa tieliikennekelpoinen. Vieressä Pontiac Catalina. Vesa Valtonen

Vanhin tiistaitapaamiseen huristeltu ajoneuvo oli Palinien 92-vuotias Fordin neliovinen A-malli.

Kansalliseen kuuluisuuteen noussut Selinien omistama Mielensäpahoittaja-elokuvasta tuttu punainen kaksiovinen ykkössarjan Ford Escort nökötti kainosti autorivistössä.

– Tämä seisoi pari vuotta tallissa. Kokeilin starttaamista, heti hurahti käyntiin, iloitsi Akke Selin.

Vihtiläisiä ikiliikkujia: Mercedes 300 SL ja Baby-Benziksi aikoinaan ristitty malli 190 kaasariversiona. Vesa Valtonen

Esille tuotiin useita suomalaisittain ultraharvinaisia ajoneuvoja. Yksi niistä oli paperiteollisuuden viimeisen patruunan käytössä aikoinaan ollut neliovinen Lancia Flaminia.

Tätä 2,5-litraisella tai 2,8-litraisella V6-moottorilla varustettua merkin lippulaivamallia valmistettiin vuosina 1957-1970.

Nummelassa esitelty auto on tiettävästi Suomen ainoa liikennekelpoinen yksilö.

Austin Champ vuodelta 1956. Mallia valmistettiin 13000 kpl, joista siviiliversioita oli noin 500. Vesa Valtonen

Rivistössä oli myös Austin Champ vuodelta 1956. Mallia valmistettiin 13000 kpl, joista siviiliversioita oli noin 500. Vasemmanpuoleisella ohjauksella autoja valmistettiin vain muutamia.

Voimaa riittävästi: Saabin piristetty turbokone liikuttaa Ford Granadaa. Vesa Valtonen

Arkierikoisuuksiakin oli näytillä; esimerkkeinä piristetyllä Saabin turbomoottorilla piristetty Ford Granada sekä Volvo 740, jonka moottoritilaan oli sovitettu jenkkikasi!

Moni esitellyistä ajoneuvoista saattoi olla hienompi kuin aikoinaan autotehtaan liukuhihnalta vapauduttuaan.

Minin tuotantokaaren loppupään edustaja sekä häkellyttävästi entisöity Sumbeam Imp. Vesa Valtonen

Eräs tällainen oli metallinsininen kermanvärisellä kernisisustuksella kruunattu Sunbeam Imp, jonka pohjakin loisti ulkokuoren lailla.

Renaulteja oli ihailtavana useilta vuosikymmeniltä. Keskellä on ajo-ominaisuuksitaan aikoinaan ylistetty Renault R8 S. Vesa Valtonen

Esimerkiksi pienet Renaultit ja Volkswagen Kuplat olivat tapahtumassa laajasti edustettuina. Myös länsinaapurin ykkösmerkin edustajia oli lukuisia.

Sympaattinen lättäpääkutosella varustettu vuoden 1955-mallinen Hudson Rambler. Vieressä Volvo 242. Vesa Valtonen

Amerikan autot olivat esillä sulassa sovussa eurooppalaisten pienempien kulkineiden kanssa.

Erityisen suuret sympatiat sai vuonna 1955 valmistunut kaksiovinen retrosininen Hudson Rambler, jonka mallinen auto oli edellisenä valmistusvuonna maailmalla tuttu vielä Nash-merkkisenä.

Isuzu Bellet 1500, sekä rivi Kuplia, joiden välissä pilkottaa Chevrolet Corvette. Vesa Valtonen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.