DC-3 houkutteli kentälle suuret joukot kiinnostuneita – Nummelan lentokenttä on 80-vuotias

DC-3 siirtolennettiin Nummelaan perjantaina. Jäsenlennätyksiä järjestettiin lauantaina kolme Vihdin, Karkkilan ja Lohjan ilmatiloissa. Vesa Valtonen
Vesa Valtonen

Vesa Valtonen

Nummelan lentokenttä on nyt 80-vuotias.

Koronan vuoksi juhlinta rajoitettiin DC-3:n siirtolennolle Malmilta Nummelaan ja takaisin sekä kolmeen DC-yhdistyksen jäsenlentoon Nummelassa lauantaina.

Lauantaina taitolentäjät Tapio Pitkänen ja Raimo Nikkanen suorittavat lentoaiheisen kunnianosoituksen Raimo Turuselle Nummelan taivaalla.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö myönsi kesäkuun 11. päivänä vihtiläiselle Raimo Turuselle lentokapteenin arvonimen.

Raimo Turunen on entinen sähkösuunnittelija ja sähköteknikko Vihdistä ja tunnettu taitolentäjänä. Turunen oli yksi kolmesta osastotaitolentoryhmä Red Birdsin jäsenestä.

Red Birds on kotimaisen taitolennon uranuurtaja. Ryhmä esiintyi lentonäytöksissä vuodesta 1979 vuoteen 1984 saakka.

Red Birdsin perustivat 1970-luvun lopulla Seppo Saario, Raimo Turunen ja Pekka Saario.

Ensimmäiset lentokapteenin arvonimet saivat 1934 Aeron lentäjät Gunnar Lihr ja Ville Leppänen. Nyt lentokapteenin arvonimiä on myönnetty 117 kappaletta.

Väkeä lentokentälle saapui lauantaina erityisesti DC-3:n lentoja seuraamaan suuret joukot yleisöä.

Iltapäivän aikana yleisöllä oli mahdollisuus tutustua myös BF-Lento Oy:n uusiin tiloihin. Hallissa oli näytteillä muun muassa sähkömoottorinen pienkone.

– Väkeä paikalla on paikalla todella paljon, vaikka tämä ei olekaan mikään järjestetty yleisötilaisuus, tuumaili ennen päivän ensimmäistä DC-3:n lentoa Ann-Marie Mustakallio, jonka vastuulla ovat Nummelan lentokentän tapahtumien koordinointi ja järjestelyt.

Koronan takia kyseessä ei ollut yleisötilaisuus, mutta ilmailusta kiinnostuneita oli paikalla iltapäivän aikana todella runsaasti, useiden arvioiden mukaan vähintään tuhat.

Kentän reunalla oli mahdollisuus tutustua lukuisiin pienkoneisiin ja seurata purjekoneiden hinausta yläilmoihin.

Kentällä oli myös Ilmavoimien vuonna 1937 lentonsa aloittanut alkeiskoulutuskone. Se on ainoa vielä lentokäytössä oleva sodanaikainen Viima-kone.

DC-yhdistyksen jäseniä lennätettäessä hygieniasta pidettiin tarkkaa huolta; käsidesit ja kasvomaskit olivat käytössä.

Nummelan lentokenttä valmistui elokuussa vuonna 1940 ja oli aluksi Erillisen lentolaivueen varakenttänä.

Jatkosota alkoi kesäkuussa 1941 ja Nummelan lentokenttä toimi Lentolaivue 6:n tukikohtana kesäkuusta 1941 vuoden 1944 lokakuulle asti. Laivue suoritti meritiedustelua ja sukellusvenetorjuntaa.

Laivueella oli kalustona sotasaaliina saatuja Tupolev SB-2 pommituskoneita sekä Polikarpov I-153 hävittäjiä ja Koolhoven -tiedustelukoneita sekä yhteyskone Viima.

Vuoden 1941 lopulla oli Nummelassa myös yksi lentue Lentolaivue 32:sta, jolla oli kalustonaan Curtiss Hawk- hävittäjäkoneita.

Retkeilymajalla Haapakylässä oli laivueen esikunta ja laivueen henkilöstöä oli majoitettuna muun muassa Luontolaan ja Päivölään, Nummelan kansakoululle ja Nummelan työväentalo Rientolaan.

Herra ja ylhäisyys

Lentokentän alueella on nähty iloista elokuvan tekoa. Vuonna 1943 oli kentälle rakennettu meksikolaiskaupunki aaseineen ja kaktuksineen kaikkineen Herra ja ylhäisyys elokuvan filmausta varten.

Elokuva perustui Simo Penttilän romaaniin Sierranuevan sulotar. Päähenkilöä kenraaliluutnantti T.J. A. Heikkilää näytteli itse Tauno Palo ja Dona Camillan roolissa oli Regina Linnanheimo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.