Vihdin kunnanhallituksen maanantaina hyväksymän kannanoton mukaan on kohtuutonta, että Väylävirasto on sallinut yksipuolisella päätöksellä merkittäviä ympäristöhäiriöitä aiheuttavan hiilijunaliikenteen Hangon ja Hyvinkään väliselle rautatielle ilman erillisiä selvityksiä, vaikutusten arviointia tai niiden tahojen kuulemista, joihin muuttuneen liikenteen vaikukset ulottuvat.
Vihdin kunta pitää Väyläviraston toistaiseksi tekemiä toimia riittämättöminä tilanteen korjaamiseksi.
Tämän vuoksi kunta kehottaa Väylävirastoa viipymättä ryhtymään lisätoimenpiteisiin hiilijunien aiheuttamien haittojen poistamiseksi.
Lokakuussa 2019 radalla käynnistynyt hiilijunaliikenne ja siitä aiheutuvat tärinä- ja meluhaitat ovat poikineet Vihdin kuntaan ennätyksellisen määrän kuntalaispalautetta.
Kunnanhallituksen maanantaina hyväksymän kannaoton mukaan hiilijunaliikenteellä on kiistaton vaikutus radan läheisyydessä sijaitsevien kiinteistöjen arvoon ja kehittämisen mahdollisuuksiin.
Nummelan alueella on teetetty syksyn 2020 aikana selvityksiä melu- ja tärinähaitoista kahdella eri alueella, joilla on parhaillaan käynnissä asemakaavatyö.
Molemmilta alueilta on olemassa vertailuaineistoa ajalta ennen hiilijunaliikenteen käynnistymistä.
Selvitysten perusteella muutos on merkittävä ja vaikuttaa maankäyttöön, jota alueelle voidaan osoittaa.
Tavaraliikenne rautateitse Koverharin satamaan on aiheuttanut Vihdin alueella viime vuoden syksystä lähtien tavanomaista rautatieliikennettä suurempaa tärinää rautatien läheisillä kiinteistöillä.
Etenkin yöaikaan tapahtuva liikenne ja siitä aiheutuva aistittavissa oleva tärinä sekä aikaisempaa suurempi melu on koettu erityisen häiritsevinä.
Kuntaan on tullut asiasta palautetta kuntalaisilta syksystä 2019 alkaen, minkä johdosta kunta pyysi Väylävirastolta selvitystä häiriöstä ja sen aiheuttajasta loppuvuodesta 2019.
Väylävirasto sai pian hiilijunaliikenteen käynnistyttyä palautetta myös suoraan sekä kuntalaisilta että muilta kunnilta.
Tämän johdosta johdosta Väylävirasto selvitti häiriön syitäs ekä mahdollisuuksia sen vähentämiseen.
Selvitystyön tuloksena kuntaan tuli Väylävirastolta lausuntopyyntö nopeusrajoituksen asettamisesta radalle.
Vihdin kunta piti nopeusrajoitusesitystä oikean suuntaisenatoimena, mutta edellyttt tammikuussa, että nopeusrajoitusjakso Nummelan taajaman kohdalla jatkuu lounaassa Hiidenmäentien tasoylikäytävälle asti.
Lisäksi kunta edellytti että nopeusrajoituksen käyttöönoton jälkeenkin jatketaan tärinä- ja melumittauksia ja että Väylävirasto selvittää, onko merkittävästi lisääntyneestä tärinästä koitunut vaurioita rakennuksille.
Jo tällöin kunta edellytti, että mikäli häiriöitä ei saada nopeusrajoituksilla torjuttua aikaisemmalle tasolle, Väyläviraston pitää jatkaa lisätoimenpiteiden käyttöönottoa kuntalaisille koituvan haitan poistamiseksi.
Lausuntojen perusteella Väylävirasto päätti helmikuussa nopeuden alentamisesta määrätyillä rataosuuksilla.
Rajoitus koskee yli 3 000 tonnin painoisia junia ja astui voimaan maaliskuun lopulla.
Tämän lisäksi viime sunnuntaina tuli voimaan uusi nopeusrajoitus yli 2 500 tonnin painoisille junille.
Nopeusrajoitukset eivät kuitenkaan ole voimassa kaikilla rataosuuksilla Vihdin kunnan alueella.