Vihdin kunta ei liity KL-Kuntahankintojen kilpailuttamaan puitejärjestelyyn koskien Apotti-järjestelmän hankintaa.
Vihdin kunnanhallitus päätti näin ollen toimia kunnanvaltuuston maaliskuisen päätöksen mukaisesti.
Päätöksentekotilanne oli kuitenkin maaliskuun alussa haastava, koska alueen kuntien päätöksistä ei ollut tarkkaa tietoa.
Vihdin kunnan kannalta keskeisiä olisivat erityisesti Espoon ja Karkkilan kaupunkien päätökset, joita ei vielä ole tehty.
Espoo muodostaa asukasluvulla mitattuna noin 60 prosentin osuuden tulevasta Länsi-Uudenmaan sotealueesta, mikäli soteuudistus toteutuu erillisratkaisun mukaisesti vuonna 2023.
Vihdin kunta omistaa nykyisen Perusturvakuntayhtymä Karviaisen Karkkilan kaupungin kanssa ja toiminnan näkökulmasta olisikin välttämätöntä, että kuntayhtymä käyttäisi samoja järjestelmiä molempien jäsenkuntien asukkaiden hoidossa.
Kauniainen ja Kirkkonummi ovat päättäneet hankkia järjestelmän.
Espoo, Siuntio ja Inkoo ovat esittäneet sen hankkimista. Lohja on päättänyt olla hankkimatta järjestelmää ja samaa ovat esittäneet Karkkila, Hanko ja Raasepori.
– Kun huomioi epäselvyyden sote- ja maakuntauudistuksen osalta ja sen taloudelliset vaikutukset kunnalle, Apottiin liittymisen tuomat taloudelliset vaikutukset sekä Länsi-Uudenmaan mahdollisen erityisratkaisun hajanaisuuden, ei ole tarkoituksenmukaista tässä vaiheessa osallistua Apotti-yhtiön osakkaaksi, kunnan tiedotteessa kerrotaan.
– Kunnan olisi parempi katsoa tilannekuvan kehittymistä ja siten minimoida kunnan riskejä.
Apotti sinällään ratkaisisi monia haasteita erityisesti Länsi-Uudenmaan sote-alueen muodostamisessa, mutta juuri sote-uudistuksen epävarmuus ja käyttöönottoon liittyvät investoinnit muodostavat tiedotteen mukaan kunnille taloudellisen riskin Apottiin liittymisessä.
Mahdollisen sote-uudistuksen toteutuessa Apotin käyttöön oikeuttavat osakkeet siirtynevät vastikkeetta maakunnan omistukseen, mikäli noudatetaan Juha Sipilän hallituksen sosiaali- ja terveyspalveluiden valmistelun linjauksia.
Apotin käyttöönottoaikataulu olisi Karviaisen alueella aikaisintaan vuonna 2023, joten sote-uudistuksen toteutuessa asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöhyöty kohdistuisi maakunnalle, mutta kustannuksista vastaisi edelleen kunta.
Lisäksi kunnalle saattaisi tulla taloudellinen riski mahdollisesta sotekustannusten muutosrajoittimen käyttöönotosta ennen valtakunnallisen soteuudistuksen voimaantuloa.
Karviaisen osalta arvioitavaksi tulee myös riski siitä, että sen omistajakunnat Vihti ja Karkkila eivät päädy hankinnan osalta samansisältöisiin ratkaisuihin.