Asiakaskyselyn perusteella Perusturvakuntayhtymä Karvaisen alueen kolme parasta hoivakotia ovat Hiidenhovi, Valkama ja Toivokoti.
Mukana kyselyssä olivat ne yksiköt, joissa on vastaajia kymmenen tai enemmän.
Tehostetun palveluasumisen asiakastyytyväisyyskysely Karkkilan kaupungin ja Vihdin kunnan ympärivuorokautisen hoivan asukkaille lähetettiin lokakuussa.
Kysely tehtiin samanaikaisesti Espoon, Kirkkonummen ja perusturvakuntayhtymä Karviaisen alueella.
Lomakkeita jaettiin yhteensä 1 763, joista tallennettiin ja laskentaan hyväksyttiin 952. Vastausprosentti oli 54. Kyselyn koonnista vastasi IROResearch.
Karviaisen alueella lomakkeita jaettiin yhteensä 269, joista tallennettiin ja laskentaan hyväksyttiin 132 kp. Vastausprosentti oli 49.
Vastaajana oli asiakas itsenäisesti tai avustettuna.
Kyselyjen tulokset ovat yksiköissä nähtävissä ja ne esitellään omaisten tapaamisissa.
Tulokset ja vapaat palautteet käydään läpi myös hoitohenkilöstön kanssa.
Karviaisen alueen yksiköissä Karkkilassa ja Vihdissä käydään palautekeskustelu tilaajan ja palveluntuottajan välillä sekä sovitaan tärkeimmät kehittämisen alueet.
Kyselyssä esitettiin väittämiä, joihin vastaaja antoi mielipiteensä: täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä, jokseenkin eri mieltä ja täysin eri mieltä sekä kysyttiin parannusehdotuksia.
Parhaat arviot saivat hoivakodin siisteys, henkilökunta, ateriat sekä asiakkaiden hoito ja huolenpito.
Hoivakodin mielenkiintoinen ajanviete ja omaan elämään vaikuttaminen saivat neutraalit arviot.
Tuloksiin vaikutti myös se, että koronarajoitusten vuoksi hoivakotien arki on muuttunut. Suojautumista on tehostettu ja talon ulkopuolelta tuleva ohjelmatarjonta on kaventunut. Palveluiden tuottajat ovat etsineet korvaavia tapoja tuoda mielenkiintoista ajanvietettä yksiköihin sekä järjestää omaisten vierailuja turvallisesti.
Kyselyssä vastaaja antoi hoitokodille kouluarvosanan (4-10) palvelun kokonaislaadusta. Tämä arvosana oli Karviaisen alueella 8,55. Kaikkien vastausten keskiarvo oli 8,41
Kyselyn tärkein mittari on NPS luku (Net Promoter Score). Siinä asiakkaiden antamat vastaukset luokitellaan seuraavasti: 0-6 = arvostelijat, 7-8 = passiiviset ja 9-10 = suosittelijat.
NPS-arvo lasketaan vähentämällä arvostelijoiden prosenttiosuus suosittelijoiden prosenttiosuudesta. Lopullinen arvo ilmoitetaan pelkkänä kokonaislukuna.
Luku voi olla myös negatiivinen.
Mikäli NPS-pisteet ovat yli nollan voidaan ajatella, että suurin osa asiakkaista todennäköisesti suosittelisi kyseistä hoivakotia tai asumispalvelua läheisilleen ja ystävilleen.
Yli 50 NPS-pistettä on jo puolestaan erinomainen. NPS-luvun keskiarvo oli Karviaisen alueella +46.
Kaikkien vastausten keskiarvo oli +38. Hiidenhovin NPS-luku oli +66, Valkaman +54 ja Toivokodin +44.